5 syytä, miksi smoothiesi maistuu pahalta

Maistuuko tekemäsi pirtelö aina ihan hirveältä? Ei hätää, sillä asia on helppo korjata lisäämällä tai vaihtamlla aineksia. Olemme koonneet 5 yleisintä syytä siihen miksi smoothiesta tulee pahanmakuinen ja juomakelvoton.

Ongelma 1: Liian makea

 

Korjaa tilanne heti: Innostuit siis hieman liikaa banaanista? Sitä sattuu kaikille… Lisää joukkoon tilkka puristettua sitruunaa tai limeä tai vaihtoehtoisesti teelusikallinen omenaviinietikkaa. Happamuuden lisääminen taittaa liiallisen makeuden pois.

Vastaisuudessa: Eliminoi ensin makeuttajat kuten siirappi, hunaja ja stevia. Sen jälkeen, pidä mielessä että jotkut hedelmät ovat makeampia kuin toiset. Taatelit, viikunat, mango, kirsikat, viinirypäleet, ananas sekä banaani sisältävät hedelmistä eniten sokeria. Jos käytät edellä mainittuja hedelmiä, voit korvata osan niistä vähemmän makeilla vaihtoehdoilla kuten mustaherukoilla, mansikoilla, vadelmilla, mustikoilla, avokadolla tai greipillä. Tasapaino makeiden ja ei-niin-makeiden hedelmien välillä tuottaa yleensä parhaimman tuloksen. Jos käytät kasvismaitoja, huomioi myös, että niihin on yleensä lisätty sokeria. Valitse mieluiten makeuttamaton vaihtoehto tai valmista helppo mantelimaito itse smoothien pohjaksi.

Ongelma 2: Maistuu mudalta

 

Korjaa tilanne heti: Teelusikallinen vaniljajauhetta peitää pahan maun ilman turhaa sokeria. Vaniljajauhe on kuin vaniljatanko, mutta helpomassa muodossa.

Vastaisuudessa: Kiinnitä huomioita millaisia kasviksia käytät. Esimerkiksi kaalit, parsakaali ja villiyrtit saattavat olla liian kitkeriä käytettäväksi sellaisenaan pirtelössä. Pitäydy miedoimmissa lehtivihreissä, kuten lehtikaalissa, pinaatissa ja lehtimangoldissa. Voit toki kokeilla myös juurikkaita, koska ne ovat luonnostaan makeahkoja. Kypsä bataatti, punajuuri, kurpitsapyree tai porkkana saattavat toimia loistavasti.

Ongelma 3: Liian vetistä

 

Korjaa tilanne heti: On monta tapaa saada herkkujuomaan paksumpi koostumus. Helpoin kaikista on lisätä muutama jääpala ja sekoittaa hyvin. Tämä on myös se kaloriton vaihtoehto. Banaani (etenkin pakastettu banaani) toimii erinomaisesti, mutta se lisää juomaan noin 100 kaloria. Voit myös kokeilla laittaa sekaan 0,5-1 dl kaurahiutaleita, kreikkalaista jugurttia, puolikas avokado, ruokalusikallinen chia-siemeniä tai puolikas kypsä bataatti. Kaikki edellä mainitut vinkit tuovat smoothieen kaivattua täyteläisyyttä.

Vastaisuudessa: Laita vähemmän nestettä, oli se sitten vettä, kookoskermaa, mehua tai maitoa. On helpompi lisätä nestettä kuin ottaa sitä pois. Voit myös vaihtaa paljon nestettä sisältäviä hedelmiä toisiin. Kokeile omenoiden, päärynöiden, appelsiinien, viinirypäleiden, sellerin, kurkun tai vesimelonin sijaan banaania, taateleita, mangoa tai avokadoa.

Ongelma 4: Tylsät raaka-aineet

 

Korjaa tilanne heti: Valmistatko samanlaisen juoman joka kerta? Alkaako banaani-mansikka-jugurtti-sekoitus maistua puulta sadannen kerran jälkeen? Heitä joukkoon ripaus laadukasta suolaa. Tämä ei ole vitsi. Suolainen ja makea kombinaatio toimii todella hyvin. Samasta syystä esimerkiksi maapähkinävoi on niin herkullista.

Vastaisuudessa: Uskalla rohkeasti kokeilla lisätä mausteita ja yrttejä juomaasi. Eikä nyt puhuta ainoastaan kanelista. Esimerkiksi tuore persilja, korianteri tai basilika tuovat juomaan ihan uudenlaista raikkautta (ja ravinteita!) ja voimakkaat mausteet kuten pippuri tai curry-jauhe antavat makuaistille uusia ärsykkeitä ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa.

Ongelma 5: Sattumat

 

Korjaa tilanne heti: Jos smoothiesssa on juokseva koostumus, voit kokeilla kaataa sen siivilän läpi. Jos taas koostumus on paksumpi, kokeile noukkia sattumat juomasta haarukalla.

Vastaisuudessa: Esimerkiksi lehtikaalissa oleva paksu lehtiruoti aiheuttaa yleensä sattumia juomaan. Poista siis ruoti ja käytä vain lehtiä. Myöskään selleri ei välttämättä pilkkoudu ihan hienoksi. Huomioi lisäksi, että inkivääri kannattaa raastaa tai pilkkoa pienemmiksi paloiksi ennen kuin heität sen tehosekoittimeen. Kaikista paras vaihtoehto on kuitenkin vaihtaa blenderi tehokkaampaan versioon, joka murskaa kaiken hienoksi ja sileäksi juomaksi. Jos teet smoothieita säännöllisesti, tai tykkäät valmistaa raakaherkkuja, laadukas blenderi on ehdottomasti hyvä sijoitus.

Lähde: eatclean

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: