25 terveyshyötyä porkkanasta

maalis 6, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

 

Porkkana on maukas oranssi juures, joka tunnetaan etenkin terveellisen antioksidantin beetakaroteenin lähteenä. Porkkana sisältää runsaasti myös muita ravintoaineita, joilla on terveyttä edistäviä vaikutuksia. Lue 25 kiinnostavaa faktaa miksi porkkanaa kannattaa rouskuttaa!

1. Kehon pH-arvo – Ruokavaliomme koostuu happamista elintarvikkeista kuten lihasta ja maitotuotteista, jotka happamoittavat samalla kehon pH-arvoa. Porkkana puolestaan sisältää runsaasti emäksisiä ainesosia, minkä ansiosta se tasapainottaa happo-emästasapainoa kehossamme.

2. Anemia – Porkkanan molekyylirakenne muistuttaa hyvin paljon hemoglobiinin molekyylirakennetta. Tämän ansiosta porkkana tukee hemoglobiinin tuotantoa kehossa. Lisäksi karoteeni auttaa pitämään verensokerin tasaisena.

3. Ikääntyminen – Porkkanassa on runsaasti C-vitamiinia, joka edistää kollageenin tuotantoa. Kollageeni on proteiini joka pitää yllä ihon elastisuutta ja notkeutta sekä ehkäisee ryppyjen syntymistä. Myös beetakaroteeni muuttuu kehossa A-vitamiiniksi, joka hidastaa ikääntymisen merkkejä iholla.

Porkkanasmoothie

4. Antiseptisyys – Porkkanassa on hyvät antiseptiset eli bakteereja tuhoavat ominaisuudet, minkä takia se parantaa vastustuskykyä.

5. Verisuonet – Kalium, jota porkkanassa on runsaasti, tekee verisuonista elastisemmat ja parantaa verenkiertoa.

6. Verenpaine – Kalium auttaa myös verenpaineen tasapainottamisessa. Lisäksi porkkanassa havaittu kumariini, joka on luonnossa esiintyvä aromaattinen yhdiste, tukee verenpaineen hallintaa ja suojelee sydämen terveyttä.

7. Anti-karsinogeenisyys – Anti-karsinogeeninen tarkoittaa syövän vastaista. Porkkanan sisältämät polyasetyleeni antioksidantit sekä falcarinol-yhdiste auttavat syövän ehkäisemisessä. Tutkimuksissa etenkin falcarinolin on huomattu hidastavan syöpäsolujen kasvua.

8. Kalsium – Porkkanoissa on runsaasti kalsiumia, joka on tärkeä aine luuston ja hampaiden kehitykselle.

9. Sydän – Tutkimukset osoittavat, että porkkanan erilaiset karoteenien yhdistelmät kuten betakaroteeni, alphakaroteeni sekä rasvaliukoinen karoteeni luteiini auttavat sydäntautien torjunnassa. Porkkana pienentää kolesterolitasoja, sillä sen vesiliukoiset kuidut sitovat sappihappoa ja siten poistavat kolesterolia kehosta.

10. Tukkoisuus – Porkkanamehun vitamiinit ja koostunut laimentavat tehokkaasti ruumiin eritteitä korvien, nenän ja kurkun alueelta. Tämä auttaa nenän tukkoisuuden, poskiontelontulehduksen sekä keuhkoputkien limaisuuden välttämisessä.

11. Diabetes – Porkkanan karotenoidit säätelevät insuliini- ja glukoositasoja sekä tasaavat verensokerin vaihteluita.

12. Suun terveys – Porkkanan karkean koostumuksen ansiosta se ikään kuin kaapii pois plakkia ja ruoan tähteitä hampaiden pinnalta. Lisäksi sen kova rakenne ärsyttää ikeniä vahvistaen niitä. Porkkanan parantaa myös syljen tuotantoa, mikä vähentää haitallisia bakteereja suussa.

Raasteporkkana

13. Detox-vaikutukset – Porkkanan A-vitamiini auttaa maksaa puhdistamaan kehoa myrkyistä. Lisäksi se poistaa rasva- ja sappikertymistä maksasta. Porkkanan veteen liukenevat kuidut puhdistavat myös paksusuolen bakteerikantaa.

14. Ruoansulatus – Kuiturikas porkkana parantaa suolen toimintaa, edistää ruoansulatusta, tehostaa painonpudotusta ja helpottaa ummetusta.

15. Keuhkot – Keuhkolaajentuma eli emfyseema aiheuttaa vahinkoa keuhkorakkuloissa. Tämä aiheuttaa happivajetta. Porkkanan syöminen lievittää tupakoinnin aiheuttamia keuhkolaajentuman oireita.

16. Näkökyky – Betakaroteeni, luteiini ja zeaxanthiini-karotenoidi suojaavat silmää ja pimeänäkökykyä. Lisäksi ne ehkäisevät hajataittoa, korkeaa silmänpainetta, ja kaihin muodostumista.

17. Hedelmällisyys – Hedelmällisyyden puute johtuu osittain tärkeiden ravintoaineiden ja entsyymien puutoksesta ruokavaliossa. Porkkananmehun nauttiminen säännöllisesti ravitsee kehoa ja tehostaa hedelmällisyyttä.

18. Hiusten lähtö – Porkkanan C- ja E-vitamiinit tehostavat päänahan verenkiertoa, ja näin edistävät hiusten kasvua skeä ehkäisevät harmaantumista.

19. Paraneminen – Porkkanassa on paljon tulehduksia torjuvia aineita, jotka helpottavat oloa esimerkiksi kärsittäessä niveltulehduksista. Lisäksi etenkin raaka porkkana tehostaa haavojen paranemista.

20. Immuunijärjestelmä – Porkkanassa on paljon antiseptisia ja antibakteerisia ominaisuuksia, jotka vahvistavat immuunijärjestelmää ja vastustuskykyä. Porkkana on myös erinomainen C-vitamiinin lähde ja tehostaa valkosolujen tuotantoa veressä. Valkosolut ovat immuunijärjestelmän perusta.

porkkanamehu

21. Kuukautiset – Porkkananmehu sisältää kasviperäistä naishormonia, joka helpottaa kuukautiskipuja, vähentää kuukautisvuodon määrää ja helpottaa vaihdevuosien tuntemuksia.

22. Imettäminen – Porkkana tarjoaa hyötyjä myös imettäville äideille. Se parantaa maidon laatua ja lisää maidon tuotannon määrää. Porkkanan positiiviset vaikutukset äidinmaitoon on havaittu etenkin ensimmäisinä synnytyksen jälkeisinä päivinä.

23. Raskauden aikana – Porkkana auttaa sikiön kehityksessä ja vähentää infektio- sekä keskenmenoriskiä. Etenkin raskauden viimeisen kolmanneksen aikana porkkanamehun nauttiminen ehkäisee sikiön keltataudin riskiä.

24. Iho-ongelmat – Porkkanan antioksidantit, karotenoidit, A-vitamiini ja C-vitamiini ravitsevat tehokkaasti ihoa, ja ehkäisevät hilseilyä ja ihottumaa sekä korjaavat arpia ja auringonpolttamia. Lisäksi kalium auttaa pitämään ihon kosteutettuna.

25. Lapset – Lasillinen porkkanamehua aamulla viikon ajan auttaa torjumaan lapsilla yleisiä kihomatoja.

Lähde: curejoy.com

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: