facebook_pixel

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

”Tasapaino ennen kaikkea”, on ainakin allekirjoittaneen suusta usein kuultua, vaikkakin useimmiten tarkoitan sillä treenin, levon, ravinnon ja mielen välistä tasapainoa, enkä konkreettista yhdellä jalalla seisomista. Aikaista enemmän ehkä tulisi kuitenkin puhua tästä kaatumista ynnä muuta epätoivottua asiaa ehkäisevästä ihmisen ominaisuudesta. On kuitenkin harmillisen yleistä, että yhä nuorempi kärsii kehon hallitsemattomuudesta ja sillä on taas suora vaikutus ei pelkästään treeniin, vaan myös yleiseen olemiseen.

Mitä on tasapaino?

 

”Tasapainon ylläpitäminen ja parantaminen vähentää kaatumisia”, sanoo THL. Näinhän se on, ja siksi sen harjoittamista suositellaan paljon erityisesti senioreille normaalin terveydetilan säilyttämiseksi. Tasapaino on kuitenkin kaiken turvallisen liikunnan perusta – jos se ei ole kunnossa, riskit loukkaantumisiin ja epäonnistuneeseen treeniin tietenkin nousevat.

Tasapaino on sitä, että kehosi eri osat toimivat hyvin toistensa kanssa ja puhaltavat yhteen hiileen. Se on se taito kontrolloida bodyn tekemistä ja sen kehittäminen on tapa tulla paremmaksi liikunnassa. Huonon tasapainon omaava kroppa ei kykene yhtä hyviin suorituksiin kuin hyvän tasapainon koristelema ruho.

Olen nuori, enkä kaatuile, pitääkö minun treenata tasapainoa erikseen?

 

Periaatteessa tietenkin voit treenata ihan tavallista kuntosalijumppaa miettimättä tasapainon treenaamista omana juttunaan. Riippuu kuitenkin täysin siitä, mihin tähtäät – olisiko kuitenkin hyödyllistä ottaa tasapainoharjoitteet käyttöön? Aika usein esimerkiksi jalkatreenissä auttaisi paljon oikeiden lihaksien aktivoimista se, että nilkan asento olisi stabiili ja tasapaino kunnossa. Heikosta tasapainosta on haittaa kaiken ikäisille, eli ainakin olisi syytä tarkistaa, missä oma kroppa seisoo sen kanssa.

Miten tasapainoa treenataan?

 

Keho käyttää tasapainoa kaikessa liikkeessä, joten ylipäätään liikunnan harrastaminen treenaa jonkin verran tasapainoa. Kuntosalitreeni ei ole tunnettu siitä, että se yksinään kehittäisi kauheasti kaatumisenestoja, riippuen tietenkin minkälaista treeniä tekee.

Hyviä välineitä, tapoja ja vinkkejä kehittää tasapainoa:

  1. Tasapainolauta. Opettele ensin hallitsemaan se kahdella jalalla, sitten yhdellä. Tärinä ja vapina on okei, se vain tarkoittaa sitä, että kroppasi yrittää hakea oikeita lihaksia käyttöön.
  2. Bosupallo. Voit käyttää palloa kumminkin päin, mutta erityisesti niin, että jalat ovat tasaisella. Voit tehdä samat asiat kuin tasapainoladalla, mutta kokeile tehdä myös kyykkyjä yms. haastavampaa. Hiljaa hyvä tulee.
  3. Yhdellä jalalla tai toispuoleisesti tehtävät liikkeet, esimerkiksi penkille nousut yhdellä jalalla, pistoolikyykky ja kaikki sen variaatiot, askelkyykyn variaatiot ja yhdellä jalalla seisominen.
  4. Luonnossa kävely. Kyllä vain. Kivet ja kannot vaativat paljon silmä-raaja-koordnaatiota.
  5. Erilaiset lajit, joissa vaaditaan yhtään tasapainoa itse suorituksessa, kuten palloilupelit, tanssi, itsepuolustuslajit ja voimistelu.

Muista aina, että pakaran ja vatsan aktivaatio auttavat suurimmassa osassa varsinkin tarkoituksenomaisissa tasapainoharjoitteissa. Ilman niitä homma harvemmin toimii rasvatusti ja tulokset myös kärsivät.

 

Kirjoittaja: Aino Papinniemi on helsinkiläinen journalisti, personal trainer, mind coach certified trainer ja taiteilija.

Tsekkaa myös: 

Liikkuvuus – kehomme tärkeä ominaisuus

Jalkatreeni omalla kehonpainolla (VIDEO) 

Käsilläseisonta nollasta (VIDEO)

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: