facebook_pixel

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Kuulutko niihin, joita juoksu ei ole juuri koskaan innostanut? Olet enemmän se salilla viimeiset toistot loppuun asti irvistävä bodari? Ajatteletko, että lihaksikas muskelimainen kehosi ei ole luotu ottamaan gasellin ketteriä juoksuaskelia? Palaako ajatus viimekertaiseen vuosia takaperin tehtyyn juoksulenkkiin, joka paahdettiin alusta loppuun enemmän tai vähemmän täysillä? Intosi lopahti. Toista kertaa ei koskaan tullut, etkä antanut lenkkeilyharrastukselle enää uutta mahdollisuutta. Tässä muutama vinkki, mitä kannatta ottaa huomioon aloittaessasi juoksuharrastusta:

Rakenna pohja koville harjoituksille matalatehoisilla harjoituksilla

 

Aerobinen harjoittelu luo pohjan koville harjoituksille. Juoksua tai muuta aerobista liikuntaa tulisi tehdä suhteellisen rauhallisesti, peruskestävyysalueella. Ilman sykemittariakin pärjää, ja hyvänä perussääntönä on, että lenkillä ”pitää pystyä puhumaan”. Aerobinen liikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa. Tällä on suora yhteys muun muassa siihen miten palaudut kovasta harjoittelusta. Pitkät ja rauhalliset juoksulenkit parantavat merkittävästi myös rasva-aineenvaihduntaa. Viimeistele kesäkuntosi siis juoksemalla ja saat samalla harjoitteluusi monipuolisuutta. Juokseminen on hyvä aloittaa hölkkä-kävelylenkkeinä. Salli itsellesi kuitenkin myös kävely. Voit hölkätä rauhallisesti muutaman valotolpan välin ja ottaa väliin aina reipasta kävelyä. Viikkojen edetessä pidennä hölkkä-kävelylenkkejäsi ja pian huomaat jo nauttivasi juoksemisesta. Aerobinen kuntosi kehittyy nopeasti, kun pidät lenkkeilyn säännöllisenä.

Motivaatio ja suunnitelma juoksemiseen

 

Kesällä on lenkkeilyilmat parhaimmillaan, joten nautithan juoksemisesta raikkaassa ja happirikkaassa ulkoilmassa. Älä tee juoksemisesta vaikeampaa kuin se on. Anna käsiesi liikkua lähellä kehoa juoksua rytmittäen, pidä pää ylhäällä ja kannattele kehoa ryhdikkäänä. Anna askeleen pyöriä rennosti eteenpäin vieden. Etsi tekosyiden sijaan into ja mahdollisuus juosta luonnossa eri reittejä ja kuunnella lintujen laulua metsäpoluilla. Merenrannalla juostessasi mieli lepää ja elimistön stressitasot laskevat. Lenkkeily on halutessasi myös mukava sosiaalinen hetki, kun pyydät kaverisi mukaan lenkille ja pääset samalla vaihtamaan kuulumiset. Ystävän kanssa tehty aamuaerobinen laittaa päivän hyvin käyntiin. Endorfiinia eli mielihyvähyvähormonia vapautuu elimistössä pitkäkestoisen liikunnan ja juoksemisen seurauksena. Työpisteellesi saavuttuasi olet valmis aloittamaan uuden työpäivän täynnä virtaa! Väitän, että kesällä juoksumatolla sisätiloissa hikoilu ei ole tehokkain tapa löytää kipinää juoksuharrastukseen. Lähde liikkeelle siitä, että sinulla suunnitelma ja tavoite pitää juoksuharrastus säännöllisenä. Huomioi lenkkeily viikko-ohjelmassasi muiden harjoitusten rinnalla. Älä tee kovaa voimaharjoitusta ja pitkää aerobista juoksulenkkiä samana päivänä.

Tarvitset vain lenkkarit

 

Juokseminen ei vaadi suuria urheiluvälinehankintoja. Suositeltavaa kuitenkin on, että panostat juoksukenkiin. Lenkkarit ovat nykypäivänä hyvin kevyitä. Ne mukailevat kuntoilijan jalkatyyppiä. Selvitä lähimmässä urheilukaupassa, minkälainen lenkkari sinulle sopii. Lenkkareita ostettaessa on hyvä huomioida onko sinulla neutraali jalka, ylipronaatiota vai alipronaatiota. Jalan asennot vaikuttavat merkittävästi myös muun kehon ja rangan asentoihin sekä ryhtiin. Juoksuun soveltuvat lenkkarit eroavat mahdollisesti hyvinkin paljon salikengistäsi. Painonnostokengät ovat jäykät, suhteellisen painavat ja kovapohjaiset. Hyvät juoksulenkkarit puolestaan myötäilevät askelta ja tuntuvat kevyeltä juostessa. Juoksuinnostuksen löytyessä voit toki hakea lisämotivaatiota ja seurantaa juoksemisesi tueksi erilaisilla sykemittareilla, jotka piirtävät dataa juoksulenkkisi eri vaiheista.

 

Kirjoittaja: Marjo Pietilä, personal trainer ja valmentaja Helsingistä, jonka erityisosaamistaan ovat elämäntapamuutokset sekä juoksuvalmennus.

Lue myös:

Bodarin aerobinen treeni

Näin aloitat juoksuharrastuksen – iästä ja kunnosta riippumatta!

Miten selättää lenkkeilyinho?

Näin sinäkin pystyt juoksemaan 10 kilometriä! Vinkit aloittelijalle

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: