facebook_pixel

Motivaatio hukassa? Luo liikunnasta mahdollisuus, älä pakkoa

loka 8, 2017

Treeni-innostus on alkanut hiipua ja kesän jälkeinen ryhtiliike on historiaa. Salille lähteminen turhauttaa, olo on väsynyt ja kiinnostus treenaamiseen on kateissa. Kuulostaako tutulta?

Selvitä itsellesi ne asiat, jotka motivoivat sinua liikkeelle ja tekevät liikunnasta mielekästä. Punnitse, johtuuko väsymyksesi valvotuista öistä, stressistä tai ehkäpä huonosta ateriarytmistä. Lähde liikkeelle pienistä muutoksista. Kun teet muutoksia pala palalta ja pienin askelin, edistät muutosta positiiviseen suuntaan ja koet sen myötä onnistumisia. Tavoite jää usein saavuttamatta, jos tekemisestä puuttuu merkitys, eikä harjoittelu motivoi sinua riittävästi. Luovu epäonnistumisen pelosta, äläkä luo liikunnasta pakkoa vaan mahdollisuus. Keskity omaan juttuusi ja nauti siitä – tällöin lopputulos on usein se paras mahdollinen.

Aseta tavoite ja kirjaa treenit ylös treenipäiväkirjaan. Huomaat edistymisen niin treenipäiväkirjan sivuilta kuin kuntosalin pukuhuoneen peilistäkin. Muutokset kehossa motivoivat – sinun on vain jaksettava tehdä pitkäjänteisesti töitä niiden eteen. Pidä painopiste nykyhetkessä ja osaa iloita välitavoitteista sekä -saavutuksista. Huolehdi energiavarastoistasi ja unohda ylisuorittaminen. Pohdi, onko asettamasi tavoite treenaamiselle realistinen sekä sinun omasi, vai  teetkö asioita vain, koska joku muu niin toivoisi. Motivaation tulee lähteä itsestä. Kukaan muu ei tee töitä puolestasi.

Lue myös: Miten asettaa tavoite saliharjoittelussa – personal trainer kertoo vinkit! 

Löydä mielenrauha tekemiseen, sillä ilman sitä tavoite jää usein saavuttamatta. Toteuta elämäntapamuutosta tai ”takas TIKIS”tavoitettasi järkevästi, suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Päätä, ettei sinulla ole kiire. Unohda tiukka vaakalukemaan keskittyvä tavoite ja motivoidu muista tuloksen mittareista. Flunssakierteen sotkiessa hyvän treeniputken, motivoidu treenikirjallisuudesta, treenivideoista tai urheilijahaastatteluista. Näin palaat salitreeniesi pariin entistä motivoituneempana!

Ystävän kanssa yhdessä treenaaminen lisää treenimotivaatiota – kalenteriin sovitut yhteistreenit sitovat ja salille tulee lähdettyä. Satoi tai paistoi, löydä inspiraatio lähteä liikkeelle ja unohda tekosyyt. Ryhmäliikunta on toisille intohimoinen harrastus, jonka tarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin. Toinen taas uppoutuu omiin maailmoihinsa hyvän treenisoittolistan pauhatessa kuulokkeista ja samalla punttisalin rauta nousee. Löydä itsellesi toimivat rutiinit ja muuta niitä tarpeen mukaan, jotta tekeminen pysyy mielekkäänä. Pyri löytämään treeneihisi se flow, joka saa sinut lähtemään salille kerta toisensa jälkeen. Flow syntyy kun taitosi, motivaatiosi ja haasteellisuus kohtaavat ja se jää saavuttamatta, jos haasteita on liikaa tai liian vähän. Treenaa siis oikealla tasolla, jossa pääset haastamaan itseäsi ja saavutat onnistumisia.

Viekö epäonnistuminen motivaatiosi? Koetko liikunnasta riittämättömyyden tunnetta tai huonommuutta? Älä suotta, sillä kaikkien elämään kuuluu epätäydellisyys sekä epäonnistuminen. Älä tavoittele täydellisyyttä, koska sellaista ei ole olemassa. Pyri sen sijaan jatkuvasti kehittymään. Tunnista negatiiviset häiriötekijät, jotka syövät voimavarojasi. Epäonnistumiseen liittyvien ajatusten sijaan keskity nykyhetkeen ja asioihin, joilla on merkitystä ja joihin voit vaikuttaa. Ajattele itsestäsi positiivisesti, sillä se on voimavara joka tuo esiin osaamisen, onnistumisen sekä mielekkyyden.

Kirjoittaja: Marjo Pietilä, personal trainer ja valmentaja Helsingistä, jonka erityisosaamistaan ovat elämäntapamuutokset sekä juoksuvalmennus. Marjo on myös yksi TIKIS 10 viikossa -valmennuksen valmentajista.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: