facebook_pixel

Miten aloittelijan kannattaa aloittaa salitreenaaminen? 6 vinkkiä!

syys 27, 2017

Aloittamisen vaikeus pätee liikuntaan hyvin voimakkaasti. Yksi syy on siihen se, ettei tiedetä, mistä sitä oikein kannattaisi lähteä liikkeelle, sillä vaihtoehtojen meri on vellovan valtava. Kokosin alle kuusi asiaa, joiden huomioonottaminen helpottaa suuntaamaan oikealle tielle kohti parempaa kuntoa ja kuntosalia.

1. Löydä oikea paikka ja aika

Liikunnan konkreettinen aloittaminen vie yleensä oman aikansa. Vihdoin, kun olet saanut itsellesi starttaamiseen sopivan mielentilan, voi sen hyvinkin kadottaa vain väärän paikkavalinnan seurauksena. Jos sali on liian kaukana päivän muista rutiineista, henkilökunta on luotaantyöntävää tai tunnet olosi muuten ei-tervetulleeksi, ei se inspiroi treenihommien jatkamiseen. Parhaassa tilanteessa pääset salille juuri sinulle sopivaan aikaan vaivattomasti joko kotisi tai työpaikkasi läheisyydessä. Pyydä salille aina tutustumiskäyntiä, jotta näet miten paikka sinulle toimii ja millainen ilmapiiri siellä vallitsee. Et halua naimisiin sellaisen salin kanssa, joka ei tarjoa sinulle realistista tapaa pitää liikkumisestasi huolta.

 

2. Yksinkertainen yksi- tai kaksijakoinen ohjelma

Kun oikea paikka treenata on löytynyt, on aika päättää, mitä siellä tekee. Jos et koskaan ole harrastanut liikuntaa tai edellisestä kerrasta on paljon aikaa, suositeltavaa on aloittaa yksinkertaisista asioista, esimerkiksi yksi- tai kaksijakoisesta treeniohjelmasta. Kaksijakoisessa ohjelmassa kropan voi jakaa muun muassa ylä- ja alakroppaan. Tärkeintä on, että varsinkin kaikki isot lihasryhmät käydään treeniohjelmassa läpi monipuolisilla liikkeillä.

 

3. Tekniikat ensin

Oikeiden perusliikkeiden löydyttyä seuraava askel on opetella niiden puhtaat tekniikat. Ei ole järkevää riuhtoa tuntemattomia liikkeitä isoilla raudoilla, vaan sen sijaan rauhassa etsiä oikeat työskentelevät lihakset kauniin liikeradan kautta. Pieni nytkyttelevä liike ei todellakaan anna samanlaisia tuloksia kuin koko lihaksen mittaa hyödyntävä liike. Oikeiden tekniikoiden avulla vältyt myös todennäköisemmin loukkaantumisilta.

 

4. Aloita korkeista toistomääristä

Tekniikoiden opettelun tueksi on järkevää jättää toistotkin suhteellisen korkeiksi, jotta voit pitää painot jokseenkin matalina ja suunnata keskittymisen uusiin liikeratoihin. Korkealla tarkoitan vaihtelevasti noin 10-20 toiston luokkaa. Keskity aina siihen lihasryhmään, jossa liikkeen tulisi tuntua!

 

5. Palkkaa ammattilainen

Ammattilaisen hyödyllistä vaikutusta ei voi painottaa tarpeeksi – varsinkaan aloittelijan näkökulmasta. Lähes poikkeuksetta näkee asioiden menevän tekniikan ja liikevalintojen kannalta vasta-alkajien kohdalla pieleen, jos he eivät alkuun kuuntele ollenkaan ammattilaisen vinkkejä. Nopeammin pääsee käsiksi oikeisiin tekniikoihin, tuloksiin, mentaliteettiin ja turvalliseen tekemiseen, kun luottaa alan ihmisen sanoihin.

 

6. Älä aseta liikaa sääntöjä itsellesi

Vaikka nyt olenkin käynyt läpi tiettyjä peruspilareita salielämän aloittamista varten, liika määrä rajoitteita tai sääntöjä voi olla este liikunnasta innostumiselle. Jotta saisit luotua salista itsellesi elämäntavan, ole rohkea ja kokeile uusia liikkeitä heti, kun koet sen mahdolliseksi. Kuuntele kehoasi ja fiilistele, minkätyyppinen treenaaminen saa sinut iloiseksi! Hyvää mieltä aikaansaavan treenaamisen löytyminen kantaa paljon pidemmälle kuin väkisin väännetty pakkoliikunta.

Kirjoittaja Aino Papinniemi on helsinkiläinen personal trainer, certified Mind Coach -trainer, journalisti ja taiteilija.


Tikiksen SaliStartti-valmennus on suunnattu henkilöille, jotka ovat kuntosaliharjoittelussa vasta-alkajia tai edellisistä treeneistä on kulunut jo jonkin aikaa. Tutustu valmennukseen kuvaa klikkaamalla!

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: