facebook_pixel

Minkä ikäisenä voi aloittaa kuntosaliharjoittelun?

syys 20, 2017

Onko voimaharjoittelu nuorelle sopivaa vai altistaako se vammoille ja loukkaantumisille? Jäävätkö voimaharjoittelijat kanssaeläjiä lyhyemmiksi? Nuorten kuntosalitreenaminen jakaa mielipiteitä. Nuorten lisäksi vanhemmat ovat usein epätietoisia siitä, onko kuntosaliharjoittelu heidän lapsilleen sopivaa liikuntaa.

Ei voida kiistää, etteikö lihaskuntoharjoittelu kuntosalilla olisi ehdottomasti suositeltavaa ja terveyttä ylläpitävää liikuntaa aikuisille, mutta entäpä sitten nuoret. Asiasta ei onneksi enää jatkossa aiheudu turhaa riitaa, sillä aiheesta löytyy pätevää tutkimusaineistoa. Tästä artikkelista selviää, pitävätkö uskomukset salitreenin vaarallisuudesta nuorille paikkaansa.

Liikunta on terveellistä ja sitä suositellaan kaikenikäisille. Siksi onkin tärkeää, että lapset liikkuvat monipuolisesti kehitystasonsa mukaan. Liikunnallisten taitojen harjoittelu vauvasta alkaen on edellytys sille, että riittävät motoriset taidot saavutetaan. Lapsille ja nuorille voidaan hankkia pihaan trampoliini, kuskata kaksi kertaa viikossa voimisteluharkkoihin tai passittaa jääkiekkokouluun – liikunta kun on heille hyväksi. Mutta annas olla, kun nuori haluaakin alkaa harrastaa kuntosalilla käyntiä! Valitettavan usein alkaa arvostelu siitä, kuinka haitallista kuntosaliharjoittelu onkaan.

Voimaharjoittelu on harjoittelua, jossa kehitetään kropan voimatasoja. Se voidaan jakaa alakategorioihin, jolloin puhutaan lihasvoima-, nopeusvoima- ja/tai voimakestävyysharjoittelusta. Erityyppiset harjoitteet kehittävät eri voiman tasoja. Voimaharjoittelu ei tarkoita pelkästään isoilla painoilla ja tangoilla tehtävää ähellystä, vaan myös esimerkiksi kuminauhaharjoittelua tai pienillä painoilla tehtävää treeniä. Voimaharjoittelu kehittää lapsen voimatasoja, mutta eri tavalla kuin aikuisilla, johtuen muun muassa hormonaalisista eroista. Ennen murrosiän mukanaan tuomia hormonaalisia muutoksia voimatasojen nousu liittyy lapsilla enimmäkseen lihasten hermotuksen paranemiseen. Puhuttaessa nuorista, heidän voimatasonsa ja lihaksensa kasvavat ”aikuismaisesti” jo pelkästää hormonienkin vaikutuksesta.

Kuntosaliharjoittelu mielletään usein liikuntavammojen takuuvarmaksi aiheuttajaksi. Totuus on kuitenkin se, että pihamaalle hankittu trampoliini ja jääkiekkoharrastus aiheuttavat reippaasti enemmän vapaa-ajan tapaturmia ja liikuntavammoja kuin punttitreeni. Toki innokkaiden nuorten salitreenaajien täytyy muistaa maltti ja aloittaa harjoittelun perusteista. Jos intoa puhkuen rynnistetään heti latomaan jalkaprässiin hillittömästi limppuja, voi kuntosaliharjoittelu muuttua hiukkasen vaaralliseksi. Riittävät motoriset taidot luovat hyvän perustan kuntosaliharjoittelulle. Tämän jälkeen on harjoiteltava lihaskuntoliikkeiden oikea ja turvallinen suoritustekniikka. Kun nämä kaksi ovat ”hanskassa”, voidaan hiljalleen alkaa lisäillä niitä painoja. Salimachoilu täytyy unohtaa, jos halutaan treenata turvallisesti ja tuloksellisesti ikäviltä loukkaantumisilta välttyen. Täytyy muistaa myös, että riittävä palautuminen ja lepo on nuorelle erityisen tärkeää. Kuntosalilla ei ole suotavaa käydä viikon jokaisena päivänä – kehittyminen vaatii lepoa ja erityisesti kasvuvaiheessa nuori keho vaatii huilia.

Tiettyä oikeaa ikää kuntosaliharjoittelun aloittamiseen ei voida määrittää. Kyse on monimutkaisemmasta kokonaisuudesta, jossa avainasemassa ovat motorinen valmius, maltti, oikeaoppinen suoritustekniikka ja riittävä palautuminen. Kun nämä asiat ovat hallussa, kuntosaliharjoittelu on suositeltavaa ja turvallista myös nuorelle.

Ja tosiaan, kuntosaliharjoittelulla ja pituuskasvulla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kirjoittaja: Riina Lindström on terveysalan ammattilainen sekä intohimoinen salitreenaaja ja juoksufanaatikko.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: