”Ruoka on vain polttoainetta”-mentaliteetin parhaat reseptit

Puhdas ja treenaamista tukeva ruokavalio ei aina tarkoita sitä kaikista maittavinta ateriaa. Kauhutarinat kertoo legendaa viemäreissä elävistä otuksista, jotka pikkuhiljaa tottuvat syömään muun eliökunnan jätöksiä elääkseen. Kun ruokaa pidetään vain polttoaineena, käy ihmisessä samankaltainen efekti: makunystyrät tottuvat mitä erikoisempiin ratkaisuihin.

Esittelemme nyt muutaman monen makuun jopa ällöttävän ruoan, jota yleisesti ottaen syödään vain ravintoaineidein takia. Lihomaan ei ainakaan näillä ohjeilla pääse!

Resepti: Omena-kauralätyt

Tämä resepti syntyi, kun aloin tekemään aamupalaksi meille tuttuja banaanilettuja. Rikoin kananmunat kulhoon ja huomasin, että meillä ei ole banaaneja. Banaaniletut ilman banaania – no nehän jäi tekemättä!

Rasvojen merkitys ravitsemuksessa

Rasvojen ensisijainen tehtävä kehossa on toimia energianlähteenä ja energiavarastona, mutta niillä on myös muita elintärkeitä tehtäviä elimistössämme. Tästä artikkelista voit lukea enemmän siitä, mikä on rasvojen merkitys ravitsemuksessa.

Virkistävän raikkaita kesäjuomia

Lämpimällä kesäsäällä raikkaat kesäjuomat virkistävät mukavasti. Ennen kuin kulutat rahasi kaupan sokerilitkuihin, kokeile vaihtoehtoisesti näitä virkistävän raikkaita kesäjuomia:

Treenaajan nopeat välipalat

Kiireisen arjen keskellä treenille saatetaan rynnätä suoraan töistä, tai sitten kotona ehtii käydä kääntymässä vain pikaisesti. Lounas on jo syöty muutama tunti sitten ja kroppa huutaa energiaa, jotta iltapäivän treeneissä jaksaa painaa täysillä.

Kuinka sanoa EI

Jokunen meistä saattaa elää agilitymaista arkea kesäkunnon ja kissanristiäisten kanssa. Toisaalta olisi mahtavaa saavuttaa elämän huippukondis, mutta toisaalta myös haluat pitää kiinni sosiaalisestakin elämästä ja liittyä mukaan kakkukahveille tai puistokeitolle notkumaan.

”Ruoka on vain polttoainetta”-mentaliteetin parhaat reseptit

Puhdas ja treenaamista tukeva ruokavalio ei aina tarkoita sitä kaikista maittavinta ateriaa. Kauhutarinat kertoo legendaa viemäreissä elävistä otuksista, jotka pikkuhiljaa tottuvat syömään muun eliökunnan jätöksiä elääkseen. Kun ruokaa pidetään vain polttoaineena, käy ihmisessä samankaltainen efekti: makunystyrät tottuvat mitä erikoisempiin ratkaisuihin.

Esittelemme nyt muutaman monen makuun jopa ällöttävän ruoan, jota yleisesti ottaen syödään vain ravintoaineidein takia. Lihomaan ei ainakaan näillä ohjeilla pääse!

Resepti: Omena-kauralätyt

Tämä resepti syntyi, kun aloin tekemään aamupalaksi meille tuttuja banaanilettuja. Rikoin kananmunat kulhoon ja huomasin, että meillä ei ole banaaneja. Banaaniletut ilman banaania – no nehän jäi tekemättä!

Rasvojen merkitys ravitsemuksessa

Rasvojen ensisijainen tehtävä kehossa on toimia energianlähteenä ja energiavarastona, mutta niillä on myös muita elintärkeitä tehtäviä elimistössämme. Tästä artikkelista voit lukea enemmän siitä, mikä on rasvojen merkitys ravitsemuksessa.

Virkistävän raikkaita kesäjuomia

Lämpimällä kesäsäällä raikkaat kesäjuomat virkistävät mukavasti. Ennen kuin kulutat rahasi kaupan sokerilitkuihin, kokeile vaihtoehtoisesti näitä virkistävän raikkaita kesäjuomia:

Treenaajan nopeat välipalat

Kiireisen arjen keskellä treenille saatetaan rynnätä suoraan töistä, tai sitten kotona ehtii käydä kääntymässä vain pikaisesti. Lounas on jo syöty muutama tunti sitten ja kroppa huutaa energiaa, jotta iltapäivän treeneissä jaksaa painaa täysillä.

Kuinka sanoa EI

Jokunen meistä saattaa elää agilitymaista arkea kesäkunnon ja kissanristiäisten kanssa. Toisaalta olisi mahtavaa saavuttaa elämän huippukondis, mutta toisaalta myös haluat pitää kiinni sosiaalisestakin elämästä ja liittyä mukaan kakkukahveille tai puistokeitolle notkumaan.

Resepti: hyvänmakuinen vihersmoothie

Vihersmoothie on todella hyvää vaihtelua perinteisimmille marja- ja hedelmäsmoothieille. Itselläni on sellainen kuva, että se on liiankin aliarvostettua ja mietittyäni tulin siihen lopputulemaan, että vihersmoothie voi olla jopa jonkinlainen ”mörkö”.

Kuinka paljon treenaajan täytyy oikeasti syödä?

Liikunta vaikuttaa energiankulutukseen ja treenaajan onkin huolehdittava riittävästä ravitsemuksesta, jotta treeneistä on hyötyä. Treenajan onnistuneen ravitsemuksen kannalta sekä ruuan laatu että määrä vaikuttavat tulokseen.

Dieettien tehokkuuden salaisuus

Vuosikymmenet kuluvat ja dieettitrendit vaihtuvat. Jokaisella dieettikoulukunnalla on omat kannattajansa, mikä tietenkin johtuu osittain siitä, että niin ihmiskehot kuin ihmismielet ovat erilaisia.

Proteiinien merkitys ravitsemuksessa

Proteiinit ovat kehon tärkein rakennusaine. Ne koostuvat aminohapoista, jotka puolestaan koostuvat typpipitoisesta aminoryhmästä, happoryhmästä ja sivuketjusta. Paitsi rakennusaineena, proteiinit voivat toimia myös energianlähteenä, kuljetustehtävissä, veren hyytymisessä, hormoneina, nestetasapainon säätelyssä sekä vasta-aineina.

Suojaravintoaineita syömällä, ei purkista (osa 1)

Moni terveystietoinen treenaaja varmistaa vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin käyttämällä erilaisia ravintolisiä. Monivitamiinit, sinkit, magnesiumit ja kalsiumit ruokavalion tukena ehkäisevät kyseisten ravintoaineiden puutostilaa, mutta pärjäisikö pelkällä perusruokavaliolla?

Älä jätä aamupalaa syömättä, jos haluat laihtua!

Monen monta ihmistä tälläkin hetkellä taistelee oman painonsa kanssa, halu laihtua ja keventyä on kova. Usein suora syy painonpudotuksen epäonnistumiseen löytyy heidän ruokailutottumuksistaan. Aamupalan jättäminen väliin on erittäin huono tapa, ja sitä ei IKINÄ tulisi tehdä!

Syö kehotyyppisi mukaan!

Hyvä pohja terveelliselle syömiselle ovat viralliset ravitsemussuositukset. Ne eivät kuitenkaan sellaiseen sovellu kaikille, eikä niin ole tarkoitettukaan.

Imettävä äiti, huomioi nämä asiat ravitsemuksessa

Rintamaito on vauvalle optimaalista ravintoa, joka sisältää kaikki vauvan tarvitsemat ravintoaineet D-vitamiinia lukuun ottamatta. Äidin hyvä ravitsemustila edistää imetyksen onnistumista ja äidin ruokavaliolla on vaikutusta rintamaidon koostumukseen.

Nopeat kaura-siemen-porkkanaleipäset

Tämä ohje syntyi, kun yksi ilta mietimme puolisoni kanssa, mitä söisimme iltapalaksi. Kello oli jo melko paljon ja seuraavana aamuna odotti aikainen herätys, joten sen oli oltava jotain suhteellisen nopeaa.

Miksi ruoka ei maistu riittävästi?

Moni väittää, että voisi syödä ruokaa loputtomasti ja ongelmana lihomiseen on liikaa syöminen. Tämä on monipiippuinen juttu, sillä kuntosalimaailmassa todella suurella osalla ongelmana on oikeasti se, että ruokaa ei tule elimistöön tarpeeksi.

Hiilihydraattien merkitys ravitsemuksessa

Hiilihydraatit ovat orgaanisten yhdisteiden ryhmä. Ne koostuvat hiilestä, vedystä ja hapesta ja kuuluvat energiaravintoaineisiin. Hiilihydraattien pääasiallinen tehtävä on antaa energiaa soluille ja huolehtia tasaisesta verensokeritasosta. Tästä artikkelista voit lukea tarkemmin siitä, mikä on hiilihydraattien merkitys ravitsemuksessa.

5 keinoa hallita nälkää

Näin vuoden alussa moni haluaa eroon parista joululoman tuomasta lisäkilosta. Ruokavaliota kiristettäessä yllättää myös dieettaajan inhottava seuralainen, nimittäin nälkä.

Arjen pelastava kana-riisivuoka

Tämä kana-riisivuoka, nimensä mukaisesti, todella pelastaa kiireisen arjen. Ainekset vuokaan, sekoitus ja uuniin kypsymään. Näin syntyy iso vuoallinen ruokaa pariksi päiväksi.

3 tapaa lisätä proteiinia puuroon!

Aamupuuro – se monen liikkuvan ja terveydestään huolta pitävän ykkösaamupala. Kaura tasapainoittaa kolesteroliaineenvaihduntaa sekä verensokerin vaihtelua. Puurossa itsessään ei kuitenkaan ole tarpeeksi proteiinia treenaavalle ihmiselle. Lisääthän sinä puuroosi proteiinia?

Resepti: Joulunajan prodepannarit

Joulukuussa kaupan hyllyt pursuavat toinen toistaan makeampia herkkuja. Silloin tällöin on suklaakonvehdeilla herkuttelu on toki sallittua, mutta jos haluat herkutella vaikka joka päivä, nappaa tästä maailman helpoin pannariresepti!

Herkuttele jouluna raakasuklaalla!

Raakasuklaata parempaa herkkua on vaikea keksiä. Niin herkullinen, mutta samalla niin ravinteikas ja hurmaava. Herkku, josta ei tarvitse potea syyllisyyttä tai huonoa omaatuntoa.

Älä unohda D-vitamiinia!

D-vitamiini (joka muuten on paitsi vitamiini, myös hormoni) on elimistön jokaisen kudoksen perussäätelijä. D-vitamiinireseptoreita sijaitsee lähes kaikkialla elimistössä, joten D-vitamiinin saannilla todellakin on merkitystä elimistön toiminnan kannalta.

Parhaat kasviperäiset omega-3 lähteet

Omega-3 -asvahapot ovat terveydelle erittäin tärkeitä kahdesta syystä. Ensinnäkin, ne edesauttavat kehomme jokaisen solun toimintaa ja pitävät huolen siitä, että solurakenteet pysyvät normaalina.

Bataatti vs. peruna – kumpi on terveellisempi?

Perunan ja bataatin terveyseroista on puhuttu viime aikoina kovastikin. Monessa taloudessa bataatti ja muut lisukkeet ovat syrjäyttäneet nykyään pahamaineisen perunan. Onko peruna oikeasti niin paha hiilaripommi ja lihottaja kuin minkälaisena sitä nykyään pidetään?

Terveellinen riisisuklaa

Näin syksyn synkkeneviin iltoihin teki mieli kehitellä jokin terveellisen herkun resepti. Jokainen meistä tykkää herkuttelusta! Herkkujakin voi tehdä terveellisemmällä kulmalla – tietenkään mausta tinkimättä. Tässä erinomaisen makuinen ja ravinnerikas riisisuklaaresepti, olkaa hyvä!

Esittelyssä kasviöljyt ja niiden käyttötavat

Kasviöljyjä löytyy hamppuöljystä avokadoöljyyn, mutta mitä eroa niillä oikein on? Useiden kasviöljyjen nauttimisesta on tutkitusti terveydellisiä hyötyjä. Terveydelliset vaikutukset vaihtelevat ja terveellisyys riippuu öljyn käyttötavasta.

Näin rajoitat kalorien saantia ilman nälkää

Jokainen on varmasti syönyt elämänstä aikana jotain, eikä ole pystynyt lopettamaan, ennen kuin paketti on tyhjä. Vastaavasti tiettyjen ruokien alas saaminen on työn takana ja kylläisyys iskee nopeasti. Nykypäivän ihminen on siinä mielessä onnellisessa ja onnettomassa tilanteessa, että kalorien saannista ei ole pulaa. Eniten energiaa sisältävät ravinnonlähteet tuntuvat olevan halvempia ja maistuvatkin paremmilta.

Mindful Eating – löydä ruokailun nautinto

Tuntuuko joskus siltä, että aloitat ruokailun ja yks kaks ruoka onkin jo poissa. Et muista miltä vaivalla pyöritellyt lihapullat maistuivat, miten äidin kasvimaan porkkana rouskui suussa tai miten nautinnollinen oli jälkiruoaksi säästetty suklaakonvehti kahvin kera. Mieli tuntuu jopa hieman apealta. Tässäkö tämä ateria nyt oli?

MCT-öljy on monikäyttöinen ja nopea energianlähde

MCT-öljy on ollut monen terveellisestä ruokavaliosta kiinnostuneen huulilla jo jonkun aikaa. Olet kenties saattanut törmätä kyseiseen öljyyn jonkun tekstin yhteydessä, tai ihan konkreettisesti kaupan luontaistuotehyllyllä. Mikä tämä hittituote oikein on ja mistä se valmistetaan?

Ravitsemus treenin jälkeen – parhaat palautumisateriat

Harjoituksen jälkeen tulisi nauttia riittävästi hiilihydraatteja ja proteiineja palautumisen nopeuttamiseksi ja lihaskasvun edistämiseksi. Palautumisateria kannattaa nauttia treenin jälkeen, jos arviot seuraavan ruokailun olevan vähintään tunnin päästä.

Painonpudottajan haasteet työpaikalla

Työpaikka asettaa omat haasteensa rasvanpolttoa tavoittelevalle. Painoa saattaa kertyä salakavalasti, kun kokouksissa on tarjolla donitseja, syntymäpäiväkahveja vietetään joka toinen päivä, tai jos lounaspaikka valitaan kollegoiden mieltymyksien perusteella.

Suklainen vanukas chian siemenistä

Tiesitkö, että chian siemenistä saat tehtyä myös maukkaita vanukkaita? Vanukkaat sopivat hyvien ravintoarvojensa ansiosta vaikka aamupalalle. Valmista vanukas jo hyvissä ajoin edellisenä päivänä ja aloita aamu tai piristä välipalaasi maukkaasti ja terveellisesti!

Proteiinijauheet – mitä eroa niillä on?

Proteiinijauheet ovat jo tuttu näky ruokakauppojen hyllyllä. Proteiinin saanti on tärkeä osa ravitsemusta etenkin tavoitteellisessa fyysistä suorituskykyä kasvattavassa treenaamisessa. Proteiinin tarve riippuu muun muassa fyysisestä aktiivisuudesta, treenin kestosta ja tavoitteista, sukupuolesta ja iästä. Sopiva määrä proteiinia on noin 1-2 grammaa protskua painokiloa kohden.

Pinaattinen pannupitsa

Vaihtelua perinteiseen pitsaan: värikkään ja ravintorikkaan pohjan kruunaa yksinkertaiset täytteet. Pitsan ei aina tarvitse tarkoittaa epäterveellistä ruokaa, tämä resepti todistaa sen. Pinaattinen pannupitsa suosii myös treenaajia proteiinipitoisuutensa sekä kalsiumin vuoksi. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen resepti!

Ghee – maukas ja terveellinen voiöljy

Ghee on voista valmistettu terveysvaikutteinen elintarvike, joka ei sisällä maidon proteiineja tai laktoosia. Sillä on monia terveydellisiä hyötyjä ja se on hyvin monikäyttöinen paistamisessa sekä leivonnassa.

Resepti: Sokeriton sitruuna-kardemummapannari

Tämä resepti syntyi yhtenä perjantaisena kesäiltana, kun tulevaa viikonloppua fiilistellessäni mieleni alkoi tehdä jotain makeaa. Tuttu tunne, eikö? Pitkä työviikko ja monta kovaa treeniä takana, joten luonnollisesti tekee mieli palkita itsensä.

Pakurikääpä – lääkinnällinen sieni, joka vahvistaa immuunijärjestelmää

Pakurikääpä, ulkopuolelta hiilenmusta, pinnaltaan röpelöinen lehtipuiden pinnalla kasvava lahottajasieni, jota on kautta-aikain käytetty lääkinnällisissä menetelmissä, on noussut Suomessakin supertrendiksi. Se on tällä hetkellä jokaisen ravintotrendejä seuraaavan ihmisen kielen päällä. Eikä syyttä, pakurikäävän vaikutukset sekä historia ovat hyvin mielenkiintoisia.

Aikuisten ahmimishäiriö

Rankka päivä töissä, ja lounastauko jää lyhyeksi. Työpäivän päätteeksi pistelet banaanin naamariin ja suuntaat salille, sillä treeniä ei voi jättää välistä vaikka kuinka väsyttäisi. Väsyneenä päivän haasteista, kiireestä ja treenistä suuntaat vihdoin kotiin. Kotona salaatin riisin ja kanan jälkeen olosi on taas kylläinen, mutta samalla nuhjuinen, kaikkensa antanut ja epätoivoinen. On yksinkertaisesti paha olla. Sitten homma riistäytyy käsistä.