Onko laitepilates vain julkkisten lompakolle sopiva harjoittelumuoto vai pystyykö ihan tavallinenkin ihminen alkaa harrastamaan kyseistä lajia? Tikis-tiimi kävi kokeilemassa, mistä laitepilateksessa on oikein kyse.Pilates-metodin kehitti 1900-luvun alussa saksalainen Joseph Pilates. Hän oli lapsena todella heiveröinen ja vahvistuakseen hän alkoi  harjoittamaan järjestelmällisesti lihaksiaan. Ensimmäisen maailmansodan alettua Pilateksen avulla kuntoutettiin brittisotilaita käyttäen esimerkiksi sairaalavuoteita ja niistä löytyviä jousia apuna ja vastuksina. Pilates alkoi opettaa harjoitusmenetelmäänsä studiossaan New Yorkissa vuonna 1926. Hänen metodistaan on maailmalla kehittynyt suosittu ja haluttu harjoittelumuoto sekä miesten että naisten parissa.

Mitä laitepilatestunnilla tehdään?

Tuntien rakenne vaihtelee lähtötasosta riippuen. Jos laitepilates ei ole millään tavalla tuttu laji, aloitetaan harjoittelu ihan perusasioista. Laitepilates on kuitenkin laji, jossa löytyy kaikille sopiva vaikeusaste aina aloittelijasta monivuotiseen harrastajaan asti. Tunneilla käytetään apuna eri Joseph Pilateksen kehittämiä laitteita, mm. Reformeria, joilla haetaan oikeita liikeratoja ja tarvittaessa vaikeusasteen lisäämistä. Pilatesstudiosta löytyy usein myös paljon muunlaisiakin apuvälineitä, joita käytetään eri käyttötarkoituksiin aina rintarangan avaamisesta virheasentojen korjaamiseen. Pilates on alun perin kehitettykin tehtäväksi Josephin kehittämillä laitteilla ja yhdistämällä sitä matolla tehtäviin liikkeisiin.

Kenelle laji sopii?

Laji sopii ihan kenelle tahansa! Ennen tunnin alkua on kuitenkin hyvä sanoa opettajalle, jos on jonkinlaisia ongelmia omassa kehossa, jotta opettaja osaa ottaa tämän huomioon ja tietää mitä tehdä juuri sinun kehosi kanssa. Kun lajia lähtee kokeilemaan, kannattaa olla mahdollisimman ennakkoluuloton. Näin tunnista saa enemmän irti. Ikärajaa harjoittelulle ei ole. MyTraining Studion Mikko kertoo, että hänen vanhin harjoitteleva asiakkaansa on 83-vuotias.

Kuka käy laitepilateksessa?

Tunneille voi mennä ihan kuka vain, sellaisena kuin on. Usein tunneille ohjautuu asiakkaita fysioterapeuttien kautta, mutta se ei ole mikään edellytys sille, että tunnille voi mennä. Monet urheilijat käyttävät pilatesta oheisharjoitteluna. Vahva tuki keskivartalosta tukee kaikkia lajeja ja jokainen hyötyy voimakkaammasta keskivartalosta. Voit mennä joko yksilö-, pari- tai ryhmätunneille. Laitepilatestunnilla voi käydä päivittäin, mutta vaikka kävisi ”vain” kaksi kertaa viikossa, näet kehosi muuttuvan. Joseph Pilates sanoi: ”Kymmenen kerran jälkeen tunnet eron, kahdenkymmenen kerran jälkeen näet eron ja kolmenkymmenen kerran jälkeen sinulla on uusi keho.”

Millaiset varusteet laji vaatii?

Laji ei vaadi mitään hienoja ja kalliita varusteita. Kevyet sisäliikuntavaatteet riittävät. Tunnilla ollaan ilman sukkia, mutta halutessaan voi hankkia ”jarrusukat”, jotka estävät liukumasta laitteilla. Pitkät treenihousut ja t-paita toimivat oikein hyvin tunneilla ja juomapullo on hyvä myös ottaa mukaan.

Mitä taitoja ja fyysisiä ominaisuuksia laitepilates kehittää?

Pilateksessa yhdistyvät liikkuvuusharjoittelu ja syvien lihaksien vahvistaminen. Sinun ei kuitenkaan tarvitse pystyä tekemään spagaatteja, että voisit mennä tunneille tai pystyä olemaan lankkupidossa 15 minuuttia. Laitepilates kehittää kehonhallintaa ja-tuntemusta sekä liikkuvuutta. Säännöllisellä harjoittelulla opit hallitsemaan kehoasi uudella tavalla ja huomaat kuinka saat voimaa lisää muihin liikuntaharjoituksiin.

Missä laitepilatesta voi kokeilla?

Voit kokeilla lajia Helsingin Etelä-Haagassa sijaitsevassa MyTraining Studiolla. Kyseinen studio tarjoaa tunteja niin vasta-alkajille kuin konkareillekin. Yksityistuntien hinnat ovat usein halvempia kuin esimerkiksi Personal trainer -tapaamiset. Ryhmäharjoittelussa studiolla on korkeintaan viisi henkilöä samaan aikaan, joten pienryhmäharjoittelukin tuntuu yksilölliseltä. Studion omistaja Mikko Utecht kuuluu kansainvälisesti arvostetun PeakPilates-koulutusorganisaation kouluttajatiimiin ja on koulutukseltaan myös fysioterapeutti. Yksityistunnit Mikko suunnittelee aina asiakkaan tarpeiden mukaan ja ryhmissä studiolla otetaan yksilölliset tarpeet/rajoitteet myös huomioon. Lisää tietoa tunneista ja hinnoista löydät MyTraining Studion nettisivuilta.

Tikiksen seuraajana pääset kokeilemaan pilatesta MyTraining Studiolla kaverisi tai puolisosi kanssa KAKSI YHDEN HINNALLA! Tarjous on voimassa 31.01.2016 asti ja sen voi käyttää vain kerran/asiakas. Tee varaus ajanvaraussivuston kautta ja käytä koodia TIKIS2016.

(Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä MyTraining Studion kanssa.)

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: