Venyttely on erittäin tärkeä lihashuollon osa-alue aktiivisille liikkujille. Haluaisitko maksimoida tuloksesi toimivan ja venyvän kropan avulla? Kuinka usein venyttelet? Tästä hyviä syitä venytellä, ja vinkkejä venyttelyn lisäämiseksi osaksi viikottaista rutiiniasi:

Järjestä aikaa

 

Varaa aikaa lyhyille venytyksille ennen treeniä ja treenin jälkeen. Omaa alkulämmittelyrutiinia on hyvä kehittää jatkuvasti, joten kokeile lähteä jatkossa treeneihin/salille aina hieman aikaisemmin. Lyhyiden venytysten tulisi ehdottomasti kuulua alkulämmittelyysi!

Ota myös viikostasi muutama hetki itsellesi, jolloin sinulla on aikaa venytellä pidemmän kaavan mukaan liikkuvuutta edistävästi (n. 20-30min). Pitkät venytykset ovat myös oiva tapa irtautua arjen kiireestä ja hälinästä. Venyttelyllä voi siis olla myös mieltä puhdistavia vaikutuksia!

Lue lisää venytysten pituudesta treenien yhteydessä Aktiiviliikkujan venyttelytekniikat -kirjasta, jonka voit tilata itsellesi Tikiksen verkkokaupasta.

File 21-03-16 12 34 38

”Liikkeen jakautuessa tasaisesti, ei yksikään nivel, eikä muu kehon osa kuormitu turhan paljon”

Kehon liike kuntoon – minimoi loukkaantumiset

 

Kaksi erittäin oleellista syytä venytellä. Moni kropan liikkeen ongelma johtuu huonosta liikkuvuudesta, ja monet loukkaantumiset olisivat vältettävissä kunnollisella lihasten availulla ennen treeniä!

Oletko koskaan miettinyt miksi kunnolliseen kyykkyyn laskeutuminen on niin hankalaa, tai hartiasi ovat alituiseen jumissa? Näihinkin ongelmiin ratkaisu löytyy venyttelystä. Kyykky on liike, joka on jokaiselle lapselle ominainen asento! Vuosien mittaan ihminen kuitenkin passivoituu, lihakset eivät veny enää samaan malliin, ja kyykkyyn meneminen voi tuottaa hankaluuksia. Liikkuvuus ei kuitenkaan ole periytyvä ominaisuus, vaan sitä voi kehittää. Venyttelemällä aktiivisesti saat taas kyykynkin kulkemaan!

Lue myös: 5 syytä istua kyykyssä joka päivä

Hartioiden jumiutuminen johtuu usein myös ihmisten passiivisuudesta. Nykyajan tietokoneella tapahtuva työskentelymuoto, ja älypuhelimien alituinen näprääminen pitää hartiat jatkuvasti jännityksessä. Yläkroppaasi liikuttamalla, venyttämällä ja vahvistamalla pääset varmasti eroon hartia- ja niskakivuistasi!

spagaatti

Tavoitteeksi vaikka spagaatti

 

Kuinka mahtavaa olisi kaikkien näiden kankeiden vuosien jälkeen venyä spagaattiin? No aika siistiä!

Niin kaukaiselta kuin se voi kuulostaa, spagaatti on mahdollinen ihan jokaiselle, joka jaksaa nähdä vain tarpeeksi vaivaa. Aloittamalla venyttely tänään, ja saamalla ensin perusliikkuvuutesi kuntoon, voit seuraavaksi tavoitteeksesi asettaa vaikka spagaatin!

Jos venyttely ei vielä ole osa treenirutiinejasi, ja kaipaat vinkkejä venyttelyliikkeisiin Aktiiviliikkujan venyttelytekniikat on oiva kirja täynnä erinomaisia vinkkejä:

File 21-03-16 12 34 17

Tilaa tämä, ja monet muut kiinnostavat treenikirjat Tikiksen verkkokaupasta TÄSTÄ!

kirjat

 

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: