Uutta tehoa harjoitteluun – käytä ääntäsi salilla!

elo 13, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Jokaiselta kuntosalilta löytyy se ihminen, jonka treenaaminen kuuluu kauas. Suuri osa kanssatreenaajista ei kiinnitä karjujaan huomiota, mutta monia ääntely ärsyttää. Tapa ei ole kuitenkaan pelkästään tyhjänpäiväistä huutamista. Tutkimusten mukaan ärjäisy parantaa suoritusta merkittävästi ja auttaa jaksamaan.

Yhdysvaltalaisen Drexelin yliopiston tutkijaryhmä testasi urheilijoiden käsien puristusvoimaa dynamometrin avulla. Dynamometri on pieni laite, joka mittaa voimaa. Ensin koehenkilöt puristivat laitetta suu tiukasti supussa. Tämän jälkeen, toisen puristuksen aikana, urheilija sai uloshengityksen yhteydessä päästää karjaisun. Käden puristusvoima kasvoi jopa seitsemän prosenttiyksikköä huutamisen yhteydessä. Ääntelehtiminen jännittää keskivartalon lihaksia tehokkaasti uloshengityksen aikana ja samalla voima kasvaa.

Myös psyykkinen vaikutus on selvä – kukapa ei tuntisi itseään vahvemmaksi ja voimakkaammaksi päästäessään miehekkään karjaisun. Kuulantyöntäjät, keihäänheittäjät ja voimannostajat eivät siis turhaan mylvi keuhkojaan pihalle suorituksensa aikana.

Huutamisen, kiroilun ja muun manaamisen on myös todettu lievittävän kipua, ainakin hetkellisesti. Varpaan iskeytyessä kipeästi ovenkarmiin ihminen vaistomaisesti huutaa tai pamauttaa ilmoille ruman sanan. Sadattelu auttaa kiinnittämään huomion pois kivusta, jolloin jomotusta kestää paremmin. Ikävä kyllä kiroilu ei auta kuin pienen hetken.

Joten… eikö sarjan viimeinen toisto tunnu nousevan? Suutu raudalle! Päästä suustasi pari ärräpäätä tai muuta meteliä, ja kyllä nousee. Yleisen salisovun säilyttämiseksi kehotamme kuitenkin ottamaan huomioon myös muut treenaajat ja käyttämään tilaan sopivaa desibelimäärää.  

– Maija 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: