Tuntuuko kuntoilun aloittaminen vaikealta? Kukista tekosyyt!

syys 8, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Kuulutko niihin tyyppeihin, jotka eivät vedä lenkkareita jalkaan riemusta kiljuen? Haluaisit harrastaa liikuntaa, mutta jokin tökkii? Kenties syynä on ajanpuute tai aiemmat huonot kokemukset. Tikis listasi seitsemän lausahdusta, joiden avulla liikkumattomuutta yleensä selitetään. Mikä on sinun selityksesi?

1. ”Minun täytyy treenata joka päivä vähintään puoli tuntia saadakseni tuloksia”

Sanoo kuka? Monesti treenaaminen aloitetaan aivan liian kovaa, sata lasissa. Treenit suunnitellaan jokaiselle päivälle kestoineen, sykealueineen ja kalorikulutuksineen. Mieti, voitko käydä loppuelämäsi ajan joka päivä tunnin lenkillä? Todennäköisesti vastaus on ei. Mieti sen sijaan voitko harrastaa päivittäin hyötyliikuntaa ja käydä tekemässä pidemmän treenin pari kertaa viikossa? Kuulostaa jo paremmalta pitkän tähtäimen suunnitelmalta. Tuloksia saat pienemmilläkin muutoksilla liikuntatottumuksissasi. Älä siis ahnehdi liikaa kerralla. Liian rivakka startti aiheuttaa monesti yhtä nopean lopun. Totuttele siis liikkumiseen vähitellen ja ujuta treeni vaivihkaa osaksi elämääsi.

Lue myös: Painonhallinta ja liikkuminen tasapainoisiksi elämäntavoiksi

2. ”Minulla ei ole motivaatiota”

Eri ihmiset motivoituvat eri asioista. Mieti, mikä on juuri sinulle se paras motivaattori. Inspiroidutko hyvästä olosto jumpan jälkeen, mukavista treenikavereista, uudesta saliohjelmasta, hyvästä musiikista vai tavoitekuvista? Onko sinulle mielekkäämpää treenata ulkona, kuntosalilla vai kotona? Älä mieti, että sinun pitäisi harrastaa liikuntaa, koska täytyy pudottaa painoa/siitä tulee energiaa/muutkin käyvät jumpassa. Ajattele mieluummin miksi sinä haluaisit harrastaa liikuntaa. Halu on aina parempi lähtökohta, kuin pakko. Kun liikunnasta tulee elämäntapa, et tarvitse enää erilaisia motivointikeinoja päästäksesi sohvalta ylös. Liikunnasta tulee osa arkea, samaan tapaan kuin töissä käyminen, syöminen ja nukkuminen: siihen vain ryhtyy, sen kummempia miettimättä.

3. ”Kuntoilu on tylsää”

Jos kuntoilu on mielestäsi tylsää, olet ehkä kokeillut vääriä lajeja. Kuntoilu ei nykypäivänä tarkoita välttämättä juoksua, hiihtoa tai uintia. Lajeja löytyy laidasta laitaan, jokaiseen makuun varmasti jotakin. Jos perinteiset lajit eivät innosta, lähde kokeilemaan esimerkiksi kiipeilyä, tankotanssia, strip-aerobicia, keinujoogaa, cheerleadingia, eukonkantoa tai kamppailulajeja. Vasta sitten kun vastaan ei tule enää lajia, mitä et olisi kokeillut, voit tyytyä selitykseen kuntoilun tylsyydestä.

4. ”Aikaisemmat kokemukseni ovat huonoja”

Onko sinulla ikäviä muistoja koululiikunnasta ja välttelet siksi edelleen liikuntaa? Miksi? Pelkäätkö, että tulet taas valituksi viimeisenä joukkueeseen? Aloita jollain yksilölajilla. Vai onko ongelmana se, että uskot muiden nauravan sinulle? Paljastus: ne muut ovat siellä salilla tai jumpassa ihan vain kuntoilemassa, eivät nauramassa toisille.

Jos inhosit lapsena kaalikääryleitä, etkö uskalla maistaa niitä aikuisenakaan? Tai jos kaaduit pienenä polkupyörällä, jätitkö pyöräilyn sikseen? Joskus on annettava uusi mahdollisuus ja liikunta on ehdottomasti asia, joka ansaitsee sellaisen. Alku saattaa jännittää, mutta lähes sadan prosentin varmuudella huomaat, että se ei ollutkaan niin kamalaa kuin luulit.

suunta

5. ”Minulla ei ole aikaa kuntoilla”

Ajanpuute – ihmisten suosikkiselitys liikkumattomuudelle. Totuus on kuitenkin se, että jokaisella meistä on samat 24 tuntia vuorokaudessa. Mikä taas vaihtelee henkilöstä riippuen, on se miten käytämme nämä tunnit. Se ettei ole aikaa liikkua tarkoittaakin yleensä, että käyttää mieluummin aikansa johonki muuhun. Jos sinun päivääsi kuuluu töiden ohella kirjallisuuspiirin johtamista, blogin kirjoittamista tai lukemattomia ylityötunteja, ovat nämä aina pois treeniin käytettävästä ajasta. Sinun täytyykin siis punnita, mitä teet mieluiten ja mihin haluat kallista aikaasi käyttää. Jos työ vie kaiken aikasi ja jaksamisesi, voit miettiä onko se terveytesi riskeeraamisen ja koko muun elämän laiminlyömisen arvoista.

Helpoin tapa päästä kärryille mihin aikasi oikeastaan kuluu, on pitää viikon ajan kirjaa tunti tunnilta, mitä teet milloikin. Saatat huomata viettäväsi tarpeettoman kauan aikaa johonkin, josta olisi varaa nipistää hieman päivittäistä treeniä varten. Jos taas näyttää siltä, ettei arkirytmistäsi irtoa edes varttia kuntoiluun, on syytä miettiä missä mennään.

aikaa

6. ” Tykkään kuntoilla, mutta en jaksa tehdä kaikkea muuta mitä se vaatii”

Pelkkä treeni kestää tunnin, mutta jumppaan meno, kotiin tuleminen, suihkussa käynti ja hiusten kuivaus taas lisäävät treenin viemää aikaa vähintään toisella tunnilla ja se koituu ongelmaksi. Voisitko treenata vaikka kotona? Youtube on pullollaan inspiroivia kotitreenivideoita ja parilla välineellä saat aikaan tehokkaan treenin myös kotona. Hyvä keino on pakata jumppavaatteet mukaan jo aamulla ja tehdä treeni heti töiden tai koulun päälle. Hiuksia ei myöskään ole pakko pestä jokaisen urheilukerran jälkeen, kiitos siitä kuivashampoolle!

Motivaatiota voi hakea vaikkapa Tikiksen videoista!

7. ”Haluan vain pudottaa painoa ja luin, että vatsalihakset tehdään keittiössä eikä salilla”

On aivan totta, että liikunta itsessään ei laihduta ja jos painonpudotus on ykköstavoitteena, on syytä kiinnittää huomiota myös ruokavalioon. MUTTA, liikunnalla on paljon muitakin positiivisia vaikutuksia kuin painonpudotuksen tehostaminen. Se lisää monella tapaa niin fyysistä kuin psyykistäkin hyvinvointia. Treenaminen käy helposti tylsäksi pakkopullaksi jos teet sitä pelkästään painolukemat silmissä.

Oliko joku näistä repliikeistä sinun selityksesi liikunnan välttelyyn? Säännöllinen liikkuminen on pieni sijoitus omaan hyvinvointiisi. Jos tuntuu, että se ei ole vielä hallussa, tee suunnitelma miten ujutat treenin mukaan elämääsi! Hyvin suunniteltu on kuitenkin vain puoliksi tehty – eli pidä huolta myös suunnitelman toteutumisesta. Muista, että tärkeintä ei ole aloittaa isosti, vaan tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä.

kiitä

Lähde: Lifehack

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: