Treenikengät kuntoon!

huhti 8, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Jokainen tietää varmaan ainakin yhden tyypin, joka lenkille mennessään vetäisee jalkaansa kuluneet converset ja salilla kyykkää sukkasillaan. Urheilussa kengät ovat tärkeä osa – parhaimmillaan ne ovat osa suorituksen onnistumista. Kengät ovat yksi kilpaurheilijan tärkeimmistä varusteista, mutta harrastelijankaan ei kannata jättää jalkineita huomioimatta. Mitkä seikat merkitsevät kenkiä valittaessa?

1. Käyttötarkoitus

 

Jos käyt ensisijaisesti tanssitunneilla, monen sadan juoksulenkkarit eivät ole välttämättä pätevä sijoitus. Metsässä vaeltavan ei taas kannata valita kankaisia tossuja, jotka kastuvat läpi pienessäkin tihkusateessa. Nykyään on saatavilla monenlaisia  juoksukenkiä, vaelluskenkiä, aerobic-kenkiä, tanssitossuja, kuntosalikenkiä ja voimannostokenkiä. Lisäksi monella marginaalilajillakin on juuri kyseiseen toimintaan suunniteltuja jalkineita.

2. Koko ja istuvuus

 

Myös tässä huomioidaan käyttäjän yksilöllisyys – tosin enemmän fyysisiltä ominaisuuksilta lajimieltymysten sijaan. Hyvä treenikenkä on sopivan kokoinen. Juoksukenkä saa olla vähän väljempi, jotta varpaat eivät hakkaa kengän kärkeen. Liian iso kenkä taas aiheuttaa helposti hiertymiä ja päästää kengät pyörimään. Myös jalan rakenne vaikuttaa etenkin juoksulenkkareita hankkiessa.

3. Laatu

 

Joissain asioissa kannattaa pihistellä, vaikka laatu hieman kärsisikin, mutta treenikengät eivät ole sellainen asia. Treenikenkiä ei myöskään välttämättä kannata ostaa käytettynä – ne ovat mukautuneet toisen henkilön jalan muotoihin eivätkä välttämättä ole siis sinulle sopivat, vaikka koko täsmäisikin. Panosta siis laatuun! Hyvä treenikenkä palvelee pitkään ja ehkäisee jalkaongelmia syntymästä.

Paraskaan kenkä ei palvele ikuisesti. Usein samoilla kengillä mennään vuodesta toiseen, vaikka iskunvaimennus on kulunut aika päiviä sitten ja varpaat irvistävät kärjestä ulos. Jos nykyiset kenkäsi ovat perintökalleus, jonka äitisi hankki 90-luvulla ruokakaupan alekorista, on päivityksen aika! Uudet kengät ovat siitäkin hyvä sijoitus, ettet malta odottaa pääseväsi jo treenaamaan niillä!

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: