Tee nämä 3 asiaa heti treenin jälkeen

tammi 6, 2016 | Miesten ravinto, Miesten treeni, Naisten ravinto, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Ensimmäiset 30 minuuttia hikisen treenin jälkeen ovat tärkeitä palautumisen ja vammojen ehkäisyn kannalta. Viimeistele treenisi tämän artikkelin vinkeillä.

Optimaalisessa tilanteessa treeni päättyisi energiseen oloon ja kimaltaviin hikipisaroihin kasvoilla. Ei olisi kiire eikä mikään stressaisi, vaan olisi rutkasti aikaa jäähdytellä ja rentoutua muutamilla jooga-asennoilla. Tätä seuraisi herkullinen smoothie, jossa olisi juuri oikeassa suhteessa proteiinia ja hiilareita sekä virkistävä suihku.

Todellisessa elämässä heti treenin lopettamisen jälkeen iskee kuitenkin stressi siitä, mitä treenin jälkeen pitää tehdä. Seuraa noin 34 sekunnin venyttelysessio ja pikasuihku, jonka jälkeen rynnätään kotiin ja jätetään kiireessä syömättä.

Täydellinen treeninjälkeinen rutiini on helpommin sanottu kuin tehty. Treeniä seuraava puolituntinen on kuitenkin yhtä tärkeää kuin itse treeni. Välipalan nauttiminen, venyttely ja suihkussa käyminen eivät kuitenkaan onnistu samaan aikaan, joten lue tästä, missä järjestyksessä asiat kannattaa treenin jälkeen hoitaa.

0-10 minuuttia: venyttele ja rullaile

 

Ensimmäinen tärkeä asia heti treenin jälkeen on venyttely, kun lihakset ovat vielä lämpimät. Lihakset pysyvät lämpiminä noin 30-40 minuuttia treenin jälkeen. Lihas supistuu viiletessään, jolloin venyttäminen voi aiheuttaa vauriota. Venyttele vähintään viiden minuutin ajan (lyhyet venytykset koko kropalle) ja rullaile vielä putkirullalla kunnollisen palautumisen takaamiseksi.

venyttely

10-20 minuuttia: vaihda vaatteet

 

Seuraavaksi, vaihda märät treenivaatteet silloinkin, kun ei ole aikaa käydä suihkussa. Hikiset vaatteet edesauttavat pöpöjen, bakteerien, sienen ja hiivan kasvua, mistä voi seurata ihon tulehduksia ja näppyjä. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käydä suihkussa tai unohdit vaihtovaatteet, taputtele ihoa kostella pyyhkeellä ja kuivaa sitten huolellisesti. Bakteerit nimittäin viihtyvät parhaiten kosteissa oloissa. Jos näppylät huolestuttavat, meikkien peseminen kasvoilta ennen treeniä on tärkeämpää kuin kasvojen pesu treenin jälkeen.

vaihda vaatteet

20-30 minuuttia: tankkaa energiavarastot

 

Viimeisimmäksi muttei suinkaan vähäisimmäksi: syö 30 minuutin kuluessa treenistä. Näin optimoit palautumisen, vähennät lihasten kipeytymistä ja helpotat suorituskykyä seuraavan päivän osalta. Pakkaa salikassiin tavoitteisiisi sopivaa välipalaa tai palkkari (esim. HERA80 tai MUSCLE+). Kunnon ateria olisi hyvä syödä viimeistään noin pari tuntia treenin jälkeen.

Lisää aiheesta: Parhaat palautumisateriat treenin jälkeen

prodesheikki

Lähde: www.shape.com

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: