Salitreenin 10 kirjoittamatonta sääntöä

huhti 14, 2017 | Miesten treeni, Naisten treeni | 3 Kommentit

Salilla käyminen on paljon mukavampaa silloin, kun kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä. Kunnioita kanssatreenajia, pidä paikat siistinä ja käyttäydy asiallisesti – näillä pääset pitkälle. Lue muutama ohje, jotka kaikkien salilla kävijöiden tulisi tietää:

1. Laita painot paikoilleen

 

Mahdollisesti tärkein sääntö, jota kuitenkin rikotaan jatkuvasti. Sinulle 25 kiloisen levyn nostaminen ei ehkä tuota ongelmia, mutta jollekin se voi tuottaa haasteita. Ajattele muita ja laita levyt ja käsipainot takaisin paikalleen.

2. Älä hengaile kuntolaitteilla

 

Jos tulit treenaamaan, treenaa! Kun olet tehnyt toistot, nouse pois laitteelta ja anna muille tilaa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ruuhka-aikana lehtiä lukeva kaveri, joka on varannut reisilaitteen puoleksi tunniksi. Jos rakastat tiettyä laitetta, osta se itsellesi kotiin!

Penkit eivät ole myöskään pöytätasoja eli pidä juomapullot ja saliohjelmat mieluummin lattialla.

3. Pukeudu asiaan kuuluvalla tavalla

 

Tämä ei koske pelkästään naisten liian tiukkoja toppeja ja shortseja, jotka vievät miesten huomion. Jätä esimerkiksi sandaalit kesällä ulkoiluun. Sandaaleilla tehdyistä maastavedoista et saa kesäkroppaa, vaan ainoastaan vammoja.

4. Pyydä varmistusta

 

Jos tuntuu siltä, ettet välttämättä pysty nostamaan painoa tai yrität maksimia, pyydä toista henkilöä varmistamaan. Näin vältyt vammoilta ja noloilta tilanteilta.

5. Älä treenaa kipeänä

 

Joillakin ihmisillä on tapana leikkiä todellista teräsmiestä ja tulla treenaamaan myös flunssaisena. Muistathan, ettet ole salilla yksin ja muiden ei ehkä ole niin mukava mennä samoihin laitteisiin, joissa olet yskinyt kuin viimeistä päivää. Kipeänä treenaamisesta ei ole muutenkaan hyötyä, vaan aiheutat lisää stressiä elimistöllesi.

6. Uskalla kysyä neuvoa

 

Kukaan ei tiedä kaikkea. Typerinkään kysymys ei näytä niin tyhmältä kuin itse kehitetty liike. Sitä varten myös salihenkilökunta ja personal trainerit ovat olemassa.

Lue lisää: Parhaat salivinkit aloittelijalle

7. Älä treenaa käsipainotelineen edessä

 

Kun olet ottanut haluamasi käsipainot, älä jää tekemään vipunostoja sivulle telineen eteen. Suo myös muille mahdollisuus päästä hakemaan käsipainot muutenkin kuin kontaten.

8. Jätä kännykkä pukukoppiin

 

Keskity olennaiseen. Tämä on melkein ainoa hetki päivän aikana, jolloin voit pitää taukoa puhelimestasi. Ehdit kyllä katsomaan Instagram-kuvia myöhemmin.

9. Huolehdi hygieniasta

 

Jos hikoilet paljon, käytä laitteissa pyyhettä alustana tai pyyhi laitteet käytön jälkeen. Näin kaikkien on mukavampi treenata. Säästä myös hajuvesi illanviettoon. Mieluummin hiki kuin parfyymi.

10. Nauti treenistä

 

Muista, ettei itseään tai treeniä kannata ottaa haudanvakavasti. Onhan treenin tarkoitus tuottaa hyvää oloa ja mielihyvää. Muista siis nauttia!

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: