Salietiketti – mitä tulee ottaa huomioon salilla?

tammi 20, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Salilla on tietty etiketti jota jokaisen salikävijän olisi hyvä noudattaa, jotta treeni on kaikille kivaa. Ota vinkit talteen, niin tiedät miten salilla tulee käyttäytyä:

Hymyile, kun astut salille

Hymy takaa hyvän treenin! Salilla ei tarvitse näyttää vihaiselta, vaan hymyileminen on enemmän kuin sallittu 🙂 Myös muut treenaajat huomaavat hymyilevän tulokkaan ja saattavat ottaa jopa oppia 😉

Palauta välineet paikoilleen

Tämä on ehkä tärkein salietiketin sääntö. Jos käytät painoja, palauta ne samalle paikalle mistä ne otit, jotta seuraavalla penkkipunnertajalla on mukava aloittaa oma treeni. Näin myös muut tietävät, että lopetit painojen/laitteen käytön.

Anna tilaa muille, älä varaa laitteita

Salilla voi välillä olla ruuhkaa, joten sarjojesi välissä on hyvä nousta laitteesta seisomaan ja antaa muiden tehdä laitteessa/painoilla oman taukosi aikana. Voit myös itse kysyä saatko tehdä välissä laitteella, jos toisella on tauko menossa.

Kysy apua

Laitteissa on usein käyttöohjeet, mutta jos hiukankin epäilet kuinka laitetta käytetään, älä epäröi kysyä apua. Muut salikävijät ovat myös joskus olleet ensikertalaisia, joten kysy rohkeasti apua. Joillakin saleilla on myös tiettyinä päivinä liikuntaneuvoja tai personal trainer opastamassa laitteiden käyttöä, tarkista siis oman salisi aikataulu ja hyödynnä tilaisuus!

Sovella tarvittaessa

Jos noudatat saliohjelmaa, voi tulla tilanne jolloin et pääse tekemään liikkeitä ohjelman mukaisessa järjestyksessä. Tällöin voit hypätä ohjelmassa seuraavaan liikkeeseen ja palata tekemään alkuperäinen liike, kun laite on vapaa. Voit myös soveltaa ja tehdä liikkeen painoilla tai taljassa, jos osaat. Ei siis tarvitse jäädä odottamaan, että laite vapautuu, jos sinulla on muitakin liikkeitä vielä tekemättä.

Lue myös:

Älä tee kuntosalista mörköä – jokainen on joskus ollut aloittelija 

Millainen treenijako sopii aloittelijalle saliharjoitteluun?

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: