Nopea, tehokas rasvanpolttotreeni HIIT on kiireisen kotitreenaajan pelastus, mutta myös salitreenaajien unelma! Hiukan painoja lisäämällä esimerkiksi kahvakuulien muodossa treenistä saa entistä tehokkaamman.

HIIT-treenin kovin buumi on varmasti laantumaan päin, ja rauhallisempi liikunta on ottanut jalansijaa tasapainoisen arjen ylläpitäjänä. Mutta miksi unohtaa hyväksi koettua, nopea ja tehokasta treenimuotoa?

HIIT:in teho perustuu työn ja levon vaihteluun, jolloin kunnollisen palautuksen ansiosta työosiot jaksetaan vetää omalla kuntotasolla täysillä. Kovan intensiteetin intervallitreenin jälkeen energiankulutus pysyy myös lepotilassa korkeammalla ja rasva palaa siis myös treenin jälkeen. Kuinka mahtavaa – poltat siis käytännössä rasvaa kovatehoisen treenin ansiosta, vaikka makaisit loppupäivän sohvalla!

Myös matalasykkeiset aerobiset kuuluvat tasapainoiseen treeniviikkoon, mutta esimerkiksi salitreenaajan ei kannata tehdä niitä kovinkaan usein, sillä pitkät aerobiset tekevät pitkässä juoksussa hallaa lihasmassalle. Nopea ja sähäkkä HIIT-treeni ei vie turhaa aikaa, oikein toteutettuna se parantaa myös räjähtävyyttä ja kehittää muutenkin tehokkaasti suorituskykyä, hapenottokykyä ja verenkiertoelimistön terveyttä!

Annin HIIT-rasvanpolttotreeni kahvakuulalla:

30 sek töitä / 30 sek lepoa, 16 min

1. Leveä kyykky kahvakuulalla

2. Jalkojen nostot penkillä

3. Pystypunnerrus kahvakuulilla

4. Thruster kahvakuulalla

Voit tehdä treenin näillä liikkeillä ja työmäärillä, mutta voit myös halutessasi varioida treeniä sinulle parhaiten sopivaksi ja esimerkiksi pelkällä kehonpainolla tehtäväksi.


P.S. Anni on suunnitellut myös TIKIS Treenihaastekirjan 8 viikon HIIT-haasteen, jonka tavoitteena on tarjota kiireiselle tai muuten vain optimoitua ajankäyttöä tavoitteleville tiukka treeniohjelma, jolla voi muokata kroppaa tehokkaasti oman kehon painolla ilman lisävarusteita!

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: