Pitäsikö palkata PT eli Personal Trainer?

mennessä | syys 1, 2014 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Treenisi kulkee paikallaan, kehitystä tapahdu, paino ei putoa, tai paino ei nouse. Motivaatiokin on hukassa. Mitä tehdä, pitäisikö palkata PT eli personal trainer?

Nykypäivänä personal trainereita on joka lähtöön. Ammattitaitoinen PT osaa auttaa sinua painonpudotuksessa, kannustaa ja seuraa kehitystäsi, antaa uusia monipuolisia vinkkejä painonhallintaan ja tavoitteelliseen harjoitteluun. Personal trainer nujertaa uskomukset ja olettamukset, joita monilla on oman kropan kehittymiseen ja painonhallintaan. PT-palvelut eivät siis ole vain niille, jotka haluavat pudottaa painoa tai ovat vasta-alkajia salilla. Monet urheilijat ja tavoitteellisesti treenaavat hyötyvät yhtälailla personal trainerin palveluista, sillä kroppa tarvitsee erilaisia ärsykkeitä, jotta se pystyy kehittymään ja pääsemään parempiin tuloksiin.

 

 

PT-palvelut eivät kata pelkästään kuntosaliohjelmia – hyvä PT kuuntelee asiakasta ja hänen tavoitteitaan ja tekee yksilöllisen kunto-ohjelman asiakkaan tarpeisiin nähden. PT opastaa sinua terveellisiin elämäntapoihin, syömään hyvin ja liikkumaan monipuolisesti. Tarvittaessa PT juoksee puolimaratonin asiakkaan kanssa, ohjaa joogatunteja asiakkaalle, treenaa asiakkaan kanssa kotona tai neuvoo ravintoasioissa. PT voi treenata vaikka joka treenin asiakkaan kanssa, jos näin vain sovitaan.

Treeniohjelma on hyvä vaihtaa 6-8 viikon välein, jottei kroppa totu liikaa samaan ohjelmaan ja kehitys ei pysähdy. Pitkäkestoinen PT suhde takaa, että PT seuraa kehitystäsi ja neuvoo alusta alkaen oikean suoritustekniikan, sillä turvallisuus salilla on ensiarvoisen tärkeää. Personal trainer toimii myös loistavana motivaattorina – et voi löysäillä kun PT vahtii jokaista liikettäsi.

Ensimmäisellä tapaamisella selviää toimivatko asiakkaan ja PT:n henkilökemiat yhteen. Siinä sekä asiakas että PT voivat päättää haluavatko tehdä yhteistyötä. Yleensä ensimmäinen tapaaminen on ilmainen ja siinä PT kartoittaa asiakkaan tavoitteet ja tällöin keskustellaan miten jatkossa edetään. Myös asiakkaan kannattaa kysellä PT:n taustoja ja selvittää onko PT itselle sopiva kannustaja kohti terveellisempää elämää.

Lyhimmillään asiakas-PT suhde on yleensä kuukauden mittainen, mutta siinä ajassa ei ehdi ihmeitä tapahtua, joten kolmen kuukauden suhde on realistisempi ja tuloksia alkaa näkymään. Pitkäkestoisessa asiakas-PT suhteessa tuloksia syntyy ja monet jopa ystävystyvät. Joillekin saattaa vuoden tai parin vuoden suhde olla tarpeellinen, jos uskoo tarvitsevansa tukea elämäntapamuutokseen pidemmällä aikavälillä.

Personal trainerin palkkaaminen on sijoitus itseesi ja omaan hyvinvointiisi. Muutos lähtee kuitenkin itsestäsi – PT:kään ei ole ihmeiden tekijä, sillä treenit täytyy tehdä itse! 😉

Katso lisää vinkkejä treeni -osiosta.

 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: