Perustaidot, jotka jokaisen liikkujan pitäisi opetella: lapatuki

marras 9, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Tässä juttusarjassa käydään läpi 3 kehonhallintataitoa, jotka jokaisen liikkujan tulisi hallita, olipa tavoite mikä tahansa. Ensimmäisenä käsiteltiin selkäranka, lue artikkeli täältä. Seuraavana vuorossa on lapatuki:

Lapojen hallinta ja tuki

 

Olkanivel on monimutkainen ja laajalla liikkuvuudella varustettu herkkä kapistus. Herkkyydestä kertoo se, että olkapäävammat ovat kuntosalitreenaajan yleisin vamma. Ongelmien syypäinä ovat usein olkapäiden liikkuvuuden kannalta huonosti valitut liikkeet sekä lapatuen pettäminen liikkeen suorittamisen aikana. Tästä hyvä esimerkki on hartioiden nouseminen  korviin ja työntyminen eteen punnerruksen ala-asennossa tai leuanvetojen yläasennossa.

Terve olkapää on vakaa ja liikkuva. Etenkin pystypunnerrukset sekä dipit vaativat hyvän yläkehon liikkuvuuden. Jos kädet eivät taivu ylös pystyasentoon ilman että korjaa asentoa rangasta tai et pääse dipin ala-asentoon ilman, että olkapäät muljahtavat kohti korvia, on järkevää keskittyä tarvittavan liikkuvuuden saavuttamiseen ennen kuin alkaa treenaamaan liikkeen kanssa. Puutteellisella liikkuvuudella liike menee melkein väkisin väärin, ellei tingi liikeradan laajuudesta.

Yleisiä ohjeita olkapäiden vakauttamiseksi

 

-Tässä on tehokkaaksi osoittautunut mielikuva: vedä hartiat kohti takataskuja!

-Jos liike tehdään tangolla, yritä vääntää se mutkalle. Silloin olkavarret ovat ulkokierrossa ja luun päät imaistaan tiukasti olkanivelten kuoppiin. Punnertaessa oman kehon painolla kyynärtaipeiden eteen kiertäminen ajaa saman asian.

-Vedä liikkeen aikana kyynärpäitä lähemmäksi kylkiä, muttei kuitenkaan kiinni

-Kierrä kainalot eteen, kun työnnät painoa pään yläpuolelle

-Samat lait pätevät sekä punnertaessa että vetäessä

 

Lue myös juttusarjan viimeinen osa: Perustaidot, jotka jokaisen liikkujan pitäisi opetella: alavartalo

 

– Stelios

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: