Penikkatauti – urheilijan epämiellyttävä seuralainen

touko 12, 2014 | Miesten treeni, Naisten treeni | 1 Kommentti

Kesä on tulossa ja lenkkikausi alkanut. Juokseminen on tehokas urheilulaji, jonka moni aloittaa keväällä. Yhtäkkiä jalkoja alkaa särkeä ja jopa käveleminen on kivuliasta. Säärien etuosat tai akillesjänteet jomottavat ja lenkkeily on pakko unohtaa. Mistä on kyse?

Säären lihasaitio-oireyhtymä, tavallisemmin penikkataudiksi kutsuttu vaiva, on tuttu monelle urheilijalle. Kipu tuntuu usein sääriluun molemmilla puolilla. Vamma syntyy normaalisti liian kovan rasituksen seurauksena. Tyypillisesti talvella ei pahemmin lenkeillä, vaan harrastetaan sisäliikuntaa, kunnes auringon tullessa esiin valloitetaan lenkkipolku turhankin reippaasti. Jalat eivät ehdi tottua rasitukseen, jolloin sääressä oleva lihasryhmä turpoaa. Myös huonot kengät, jalan virheasennot ja huono juoksutekniikka saattavat laukaista penikkataudin.

Valitettavasti paras hoitokeino vamman jo kiusatessa on lepo. Jääpussit, tulehduskipulääkkeet ja hieronta lievittävät tuskaa, mutta eivät poista itse penikkatautia. Hieronta saattaa sattua niin paljon, että kovakin kaveri joutuu puremaan hammasta. Tärkeintä on malttaa pitää tarpeeksi pitkä lepo, jotta turvotukset ehtivät laskea ja kipu poistuu. Yleensä noin 2-3 viikon juoksutauko on sopiva heti oireiden diagnosoimisen jälkeen. Kaikkea liikuntaa ei tosin tarvitse unohtaa, sillä usein esimerkiksi pyöräily tai uinti ei rasita penikoita.

Jos oireet jatkuvat kuukausia levosta huolimatta, on parasta mennä lääkäriin. Joskus penikkatauti vaatii leikkausta, jossa lihasaitiot avataan.

Ehkäisy on kaiken perusta. Muista siis seuraavat tärpit, jotta juoksu ei loppuisi lyhyeen.

 

1. Älä aloita juoksutreeniä liian rankasti ja intensiivisesti varsinkaan, jos sinulla ei ole ennestään urheilutaustaa.

2. Totuta jalat lenkkeilyyn pikkuhiljaa ja nosta juoksumäärää maltillisesti.

3. Hanki kengät, jotka ovat varmasti oikean kokoiset ja vaimentavat iskuja tehokkaasti. Monissa urheiluliikkeissä on tarjolla jalka-analyyseja, joiden avulla löydät juuri itsellesi parhaat kengät.

4. Varsinkin alussa kannattaa välttää asfaltilla ja muulla kovalla alustalla juoksemista.

5. Opettele oikea juoksutekniikka.  

 

Tikis toivottaa antoisia ja tuskattomia lenkkeilyhetkiä!

Katso vinkit miten taistella flunssaa vastaan.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: