Penikkataudin hoito ja ehkäisy

| kesä 2, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Penikkatauti tarkoittaa tulehdusta, joka syntyy säären sisäsyrjässä lihasten ja sääriluun kiinnittymiskohdassa. Sääressä oleva lihasryhmä turpoaa rasituksen seurauksena lihaskalvon sisällä, jolloin sisäsyrjä saattaa olla hyvinkin kosketusarka. Samanlainen kiputila voi syntyä myös säären ulkoreunassa.

Penikkatauti syntyy useimmiten seurauksena harjoitusmäärän äkkinäisestä kasvusta, jolloin pohkeet ja akillesjänteet ylirasittuvat ja jäykistyvät. Lisäksi esimerkiksi virheellinen juoksutekniikka, uudet juoksukengät tai juokseminen kovalla alustalla (kuten asfaltilla) saattavat johtaa penikoiden kipeytymiseen.

Kivun hoito

 

Lepo – Penikkataudin ensimmäinen hoitomuoto on lepo. Aluksi kannattaa välttää liikuntaa, josta penikkataudin oireet ovat syntyneet. Onneksi tämä ei kuitenkaan tarkoita kokonaisvaltaista lepoa, vaan korvaavien harjoitusten tekemistä. Hyvin usein oireet syntyvät juoksemisen seurauksena. Niinpä esimerkiksi juoksulenkit kannattaa korvata alaraajojen lihaksia vähemmän rasittavalla liikunnalla kuten pyöräilyllä ja vesijuoksulla. Kun oireet ovat kadonneet tai lievittyneet, voi juoksulenkkejä alkaa taas juosta asteittain juoksumääriä lisäten.

Kylmä – Kylmä helpottaa kivun tunnetta sekä laskee turvotusta ja tulehdusta. Kylmähoitoa kannattaa antaa kipualueelle noin 20 minuuttia kerrallaan pitäen noin 45 minuutin tauon hoitojaksojen välissä. Kylmäpanoksen ja ihon väliin kannattaa laittaa pyyhe, jotta iho ja verenkierto eivät ärsyynny.

Tulehduskipulääke – Muutaman päivän tulehduskipulääkekuuri voi edesauttaa penikkataudin paranemista. Ibuprofeiinia sisältävä tulehduskipulääke vähentää tulehdusta penikoissa, ja siten edistää paranemista ja poistaa kipua. Oikea annosmäärä tulee tarkistaa apteekin farmaseutilta tai lääkäriltä.

Ennaltaehkäisy on penikkataudin paras hoitomuoto

 

Hieronta – Akillesjänteiden ja pohkeiden hieronnalla voidaan pitää penikoita ympäröivät lihakset vetreinä ja näin ehkäistä penikkataudin syntyä. Myös pinteessä olevaa säären lihaskalvoa hieromalla saadaan liikkeelle kuona-aineita sekä helpotettua paineen tunnetta penikoissa. Useat urheilijat suosivat myös kompressiosukkia ja – säärystimiä, joiden tarkoitus on hieronnan tavoin lisätä verenkiertoa ja aineenvaihduntaa pohkeiden ja säärien alueella.

Venyttely – Hieronnan lisäksi säären ja pohkeiden venyttely on tärkeää, jotta elastisuus lihaksissa ja lihaskalvoissa säilyy. Venyttely on helppo kotihoitokeino penikkataudin ennaltaehkäisyssä. Venyttelyssä kannattaa huomioida juuri pohkeet, akillesjänteet sekä säären etupuoli. Säären etupuolta voi venyttää asettamalla päkiän yläpuolen lattiaa vasten.

Palautuminen – Palautuminen pohkeita ja jalkateriä rasittavasta liikunnasta, kuten juoksusta, on tärkeää penikkataudin torjunnassa. Ennaltaehkäisevä kylmähoito on suositeltava keino palautumisen edistämiseen. Jalkoja voi myös pitää koholla, jonka seurauksena verenkierto jalkateriin tehostuu. Hyvä aika kohohoitoon on noin 10 minuuttia kerrallaan. Myös erilaiset tulehduskipugeelit sekä kylmägeelit voivat edesauttavat rasituksen tuomaa turvotusta ja siten palautumista.

Harrasta oikein – Koska yleisin syy penikkataudin syntyyn on juokseminen, kannattaa juoksua treenatessa kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan. Ensinnäkin oikeanlaiset lenkkarit ovat juoksijan tärkein työkalu. Juoksukenkien tulee tukea jalkaterää oikealla tavalla niin, että askeleessa ei tapahdu ylipronaatiota. Lenkkarit tulee myös vaihtaa säännöllisesti, sillä niiden ominaisuudet kuluvat. Jalkaterää ja askellusta voi tukea myös henkilökohtaisesti muotoiltavilla pohjallisilla. Toiseksi juostessa kannattaa suosia pehmeitä alustoja, sillä asfaltti ja juoksuradat ovat hyvin kovia, ja jalkoja rasittavia pintoja. Hiekkatiet, pururadat ja nurmi ovat mukavia ja jalkaystävällisiä alustoja.

Lihasten vahvistaminen – Jalkaterien pieniä lihaksia vahvistamalla voi ennaltaehkäistä myös penikkataudin syntyä. Etenkin jalkapohjan lihakset ovat tärkeässä osassa askellusta, ja niissä ilmenevät puutokset saattavat tuntua oireina penikoissa. Jalkaterän lihaksia voi vahvistaa esimerkiksi varpaita kipristelemällä TV:tä katsellessa tai tasapainoharjoituksilla tasapainolaudalla. Lisäksi myös kokonaisvaltainen lihasvoima ja vartalonhallinta vaikuttavat penikkataudin syntyyn. Kun lihastasapaino on kohdillaan, virheliikkeitä syntyy vähemmän, jolloin myös penikat säästyvät ylimääräiseltä rasitukselta.

– Tuuli

Lue myös:

Liikuntavammat pähkinänkuoressa – hoito ja ehkäisy

12 asiaa, jotka voit tehdä väärin juoksussa

 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: