Onko ok treenata sekä aamulla että illalla?

huhti 11, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Kello soi aamulla klo 5, treenaamaan kello 6 ja myöhemmin illalla vielä treeni. Onko ok treenata sekä aamulla että illalla?

Ammattiurheilijat treenaavat monta kertaa päivässä, mutta harvalla tavallisella työläisellä on aikaa tai jaksamista treenata kahta kertaa päivässä. Ja toisaalta miksi pitäisi? Treenaamisessa pätee sama sääntö kuin muissakin asioissa – laatu ennen määrää. Tee jokainen treeni huolella, täysillä ja hyvällä fiiliksellä. Kerran päivässä tehty kunnollinen treeni on tehokkaampi kuin kaksi vähän sinnepäin tehtyä treeniä.

Jotkut käyvät aamuisin polttamassa rasvaa aamulenkillä tyhjällä vatsalla ja treenaavat vielä illalla salilla. Riippuen tavoitteesta, esimerkiksi painoa pudottaessa on hyvä tehdä aamuisin aerobinen ja salitreeni samana päivänä. On kuitenkin hyvin yksilöllistä mihin aikaan kukin treenaa. Toinen on aamuvirkku ja käynnistää päivänsä treenillä. Toisella on energiaa treenata vasta illalla. Treenin ajankohdalla ei niin ole väliä, mutta vireystilalla on. Jos tiedossa on rankka treeni aamulla, on kevyt aamupala tarpeen. Kevyen kävelylenkin voi tehdä tyhjällä vatsalla. Myöhäisten iltatreenien huono puoli on se, että kroppa saattaa käydä ylikierroksilla vielä monta tuntia treeniin jälkeen ja nukkumaanmeno viivästyä. Treenin jälkeen tulee kuitenkin syödä kunnollinen ateria, jotta palautuminen lähtee käyntiin.

Aiheesta lisää: Aamuaerobinen – kannattako tyhjällä mahalla harjoitella? sekä Uni vai treeni – kummasta kannattaa tinkiä? 

Muista pitää välipäiviä treenaamisesta. Lihas kasvaa ja kehittyy levossa, ei silloin kun sitä rasittaa koko ajan. Lihas palautuu levon aikana ja tärkeää on myös syödä säännöllisesti terveellistä ruokaa.

Jos treenaat useana päivänä viikossa, treenaa peräkkäisinä päivinä eri lihasryhmiä tai tee esimerkiksi salitreeni ja seuraavana päivänä aerobinen treeni. Jos haluat yhdistää salitreenin ja aerobisen, treenaa ensin salilla, jonka jälkeen voit tehdä esimerkiksi kevyen palauttavan juoksulenkin. Lihaskuntotreeni kannattaa tehdä ennen aerobista, sillä lihakset ovat usein väsyneet kovan aerobisen treenin jälkeen, jolloin treenistä ei saa kaikkea irti. Samana päivänä ei ole järkeä treenata esimerkiksi jalkoja sekä aamulla että illalla.

Jos treenaat aamulla salilla ja illalla käyt esimerkiksi kehonhuollossa, joogassa, pilateksessa tai vastaavassa, on se hyvää palauttelua ja huoltoa kropalle. Päivän aikana ei ole tarvetta käydä kahta kertaa salilla, mutta jos toinen treeni on kevyempi palauttava treeni, voi se olla paikallaan.

– Petra

Lue myös:

Levon merkitys treenaamisessa

Onko mahdollista samanaikaisesti polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta?

5 neuvoa, miten suunnittelet tehokkaan treeniviikon

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: