Oletko aloittamassa kuntoilun? Vältä näitä 4 asiaa

maalis 15, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Ovatko aiemmat yrityksesi aloittaa kuntoilu tyssänneet lyhyeen? Liian kovan alun tai motivaation puutteen takia, kenties? Miten saisit aloitettua elämäntapamuutoksesi niin, että into jatkuu ensimmäisiä treenikertojakin pidemmälle? Lue 4 asiaa joita kannattaa vältää kuntoilua aloitellessa.

Moni aloittelija aloittaa treenaamisen innokkaana tavoitteenaan kuntoilla ahkerasti, sekä muuttaa elämäntapoja pysyvästi. Usein alku on kuitenkin liian raskas. He käyvät treenaamassa muutaman kerran, mutta alun innostus tyssää lyhyeen ja treenit loppuvat yhtä nopeasti kuin alkoivatkin. Tämä tyypillinen tapa on helposti vältettävissä asettamalla realistiset tavoitteet kuntoiluusi sekä noudattamalla muutamia seuraavaksi lueteltuja vinkkejä.

Älä treenaa ilman lämmittelyä

 

Treenaaminen voi olla erittäin riskialtista ilman kunnollista lämmittelyä. Lämmittely on erityisen tärkeää erityisesti aloittelijoille, sillä olet juuri totuttelemassa treenirytmiin. Aloita lämmittely tekemällä keveitä venytyksiä lihaksille, joita olet treenaamassa. Aerobisen lämmittelyn voit aloittaa venytysten jälkeen keveästi, antaen lihastesi lämmetä rauhassa, ja tehoa voit lisäillä hiljalleen asteittain.

Lue myös: 10 tehokasta tapaa alkulämmitellä 

Vältä treenaamista ilman välipalaa

 

Vaikka yritätkin kenties pudottaa painoa, muista että sinun tulee myös syödä! Pyri syömään kevyt ja terveellinen välipala tunti tai kaksi ennen treeniäsi. Esimerkiksi banaani ja proteiinisheikki, tai maitorahka marjojen kera on esimerkki helposti syötävästä ja kevyestä välipalasta.

Lisää aiheesta: Mitä kannattaa syödä ennen treeniä?

Älä aloita kaikkea samaan aikaan

 

Kun treenaat ensimmäisiä kertoja, sinulla saattaa olla niin paljon motivaatiota, että haluaisit tehdä kaikkea mahdollista samaan aikaan. Kannattaa aloittaa kuntoilu alussa esimerkiksi muutamalla aerobisella treenillä viikkoon. Kun olet pysynyt suunnittelemassasi harjoitusrytmissä aerobisten treenien kanssa, voit hiljalleen alkaa lisäämään myös lihaskuntoa ohjelmaasi. Näin kroppasi tottuu hiljalleen rasitukseen!

Vältä tekemästä liikaa alkuun

 

Ensimmäisten treeniesi jälkeen olotilasi kuuluisi olla parempi kuin aloitettuasi. Alun innostuksen aikana ei kannata yrittää treenata salilla kahdesta kolmeen tuntia niin kovaa kuin vain pystyt. Parikymmentä minuuttia kevyttä treeniä on alkuun parempi tavoite, silllä kroppa tottuu vain hiljalleen kovempiin ja pidempiin treeneihin. Siis vielä kerran: aloita rauhassa! Hyvää kuntoa ei rakenneta hetkessä, se on vuosien pitkäjänteisen, laadukkaan ja järkevän treenaamisen tuotosta.

Lähde: fitday

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: