Nämä liikuntalajit voit helposti aloittaa aikuisiällä!

| joulu 10, 2014 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Onko liikunta jäänyt syystä tai toisesta vähemmälle nuoruusiällä, mutta liikuntakärpänen on nyt puraissut ja näin vanhempana tekisi mieli aloittaa uusi harrastus? Voiko aikuisiällä enää oppia uusia temppuja ja tehdä liikunnasta osa arkea?

Aloita pohtimalla, mikä laji sinua kiinnostaa. Liikunnasta voi tulla tapa, jos valitsee lajin tai lajeja, joista pitää. Turvallisinta on aloittaa helpoista eli vähän liikehallintaa vaativista lajeista. Terveysliikunta ja myös kuntoliikunta sopivat kaikille iästä riippumatta. Jos olet terve aikuinen ja haluat huippukuntoon, sekin on mahdollista kovalla harjoittelulla.

Aloittelijan ja myös pitkää taukoa liikunnasta pitäneen kannattaa aloittaa hillitysti. Jos edellisestä urheilukerrasta on vierähtänyt jo useampi vuosi ja ylimääräisiä kiloja kertynyt matkan varrelle, helposti saavutettavat tavoitteet ovat paikallaan. Ota huomioon myös nuoruusvuosilta mahdollisesti muuttunut terveydentila.

Terveysliikunta on säännöllistä, kuormittaa kohtuullisesti ja on jatkuvaa. Kohtuullisesti kuormittava liikunta tarkoittaa mitä tahansa fyysistä toimintaa tai liikuntaa, jonka aikana hengästyt jonkin verran, mutta pystyt kuitenkin puhumaan. Keski-ikäisellä ihmisellä jo reipas kävely saattaa vastata kohtuullista kuormitusta.

Helppoja lajeja aloitettavaksi aikuisiällä ovat

Hieman vaativampia lajeja ovat esimerkiksi aerobic ja jooga. Näitä lajeja voit harrastaa myös kotona, hanki vain dvd ja kiireisenä päivänä voit jumpata kotona.

Myös kuntosalien ryhmäliikuntatunnit ovat oiva keino aloittaa harrastus. Kokeile esimerkiksi bodybalancea, spinningiä tai bodypumpia pienillä painoilla. Kerro ohjaajalle, että olet tunnilla ensimmäistä kertaa. Voit mennä myös mukaan tanssi/zumbatunnille ja keikuttaa lantiota kuin Elvis 70-luvulla. Varoitus, rytmi voi viedä sinut mukanaan! 🙂

Aikuisiällä voi hyvin aloittaa myös kuntosaliharrastuksen, palkkaa personal trainer tai kysy neuvonnasta apua, kun menet ensi kertaa kuntosalille, jotta osaat toimia laitteissa oikein. Kuntosaliharjoittelu on oiva tapa hidastaa lihasvoiman vähenemistä/lihaskatoa. Tärkeää on suorittaa liikkeet oikein, jotta nivelet eivät kuormitu liikaa. Aloita kevyemmillä painoilla ja lisää painoja, kun tekniikka on hallussa.

Hieman arjesta poikkeavat lajit kuten suunnistus ja melonta ovat myös oivia lajeja aikuisiällä aloitettavaksi. Seuraa kotikaupunkisi työväenopistojen tarjontaa, joissa on tarjolla monipuolisia liikunnallisia harrastuksia tarjolla. Kokeile erilaisia lajeja ennakkoluulottomasti, voit löytää aivan uuden lajin, johon jäät koukkuun.

Liikunnasta on paljon hyötyjä, se on oiva keino pitää paino kurissa ja se parantaa mielialaa. Liikunta ylläpitää tasapainoa ja ehkäisee kaatumisia (mm. kävely), edistää terveyttä ja toimintakykyä, vähentää tai jopa estää monista sairauksista johtuvaa vanhenemista, ylläpitää lihasvoimaa ja kestävyyttä (mm. kävely, sauvakävely, uinti, voimistelu, kuntosaliharjoitukset), edistää hengitys- ja verenkiertoelimistön aerobista kuntoa, ylläpitää liikkuvuutta, notkeutta ja myös nivelten hyvinvointia (mm. jooga, venyttely) sekä ylläpitää luuston vahvuutta kuormittamalla luustoa. Liikunta parantaa myös unen laatua ja siitä saa hyvän mielen, liikuit sitten yksin tai yhdessä.

Liikunnan tulee olla monipuolista, jotta koko kroppa saa töitä ja vaihtelua. Liikunnan avulla kehitetään tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa (kestävyyttä, ns. aerobista kuntoa) sekä liikehallintaa (motorisia kykyjä).

Ikähän on vain numero – voit harrastaa ja kehittyä melkein missä lajissa tahansa ikään katsomatta, kunhan jaksat harjoitella ja pitää motivaatiota yllä.

Treenaamisen iloa!

Lähde: UKK-instituutti

Lue myös: Miksi voimaharjoittelu kannattaa

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: