Näin pysyt tikis myös kesällä!

kesä 11, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Kesän hellekelit kolkuttelevat ovella ja viimeistään tässä vaiheessa viimeisetkin uuden vuoden elämäntapamuutoslupauksensa tehneet putoavat kelkasta. Kuntosalit tyhjenevät, kun puolestaan terassit täyttyvät kesästä nauttivasta väkimassasta. Miten terveellisistä elämäntavoista pystyy pitämään kiinni koko kesän, kun on niin paljon muutakin tekemistä ja ajanvietettä tarjolla – puhumattakaan kaikista kissanristiäisistä ja herkuista, joita kesä tuo tullessaan?

Pitkään tikissä olleiden ihmisten on helpompi omaksua kesän tuomat haasteet treenille. He myös näkevät kesässä enemmän vaihtoehtoja treenaamisen monipuolisuudelle. Jos motivaatiosi on tällä hetkellä enemmän terassilla kuin kuntosalilla, on aika ottaa itseäsi niskasta kiinni ja pitää kelkka oikealla reitillä, jottei kesä menisi aivan läskiksi.

Tikis listasi seikkoja, joiden avulla pidät kiinni hyvinvoinnistasi kesän houkutuksista huolimatta:

1. Nauti Suomen kesästä treenaamalla ulkona – yksin tai kaverin kanssa

 

Mikäs sen hienompaa kuin lähteä ulos aurinkoisella ilmalla ja tehdä treeni ulkona! Käytä hyväksesi leikkipuistojen telineitä, puiston penkkejä, jyrkkiä mäkiä jne. Kokeile siis jotain aivan uutta perinteisen kuntosalin sijaan ja ylläty, miten tehokkaan treenin saat aikaiseksi kehon omalla painolla. Innostamalla kaverit mukaan ulkoilmatreeneihin saat  samalla ylläpidettyä myös sosiaalisia suhteitasi. Tämä voittaa terassilla istumisen 100-0. Ja mitä vähemmän pidät vaatteita treenatessa, sitä parempi rusketus.

 

2. Kirjaa kuntoilusi suunnitelmallisesti kalenteriin

 

Kesän tullessa kalenteri täyttyy nopeaan tahtiin kaikesta menosta. Tee kalenteriisi kuitenkin tilaa myös liikunnalle siinä missä kaikelle muullekin. Älä kuitenkaan etsi tilaa liikunnalle, vaan tee sille tilaa! Kun kuntoilut on merkattu valmiiksi ylös kalenteriin, eivät viikon urheilut jää taka-alalle sopiessasi kaikkea muuta ohjelmaa kesäpäiviin.

3. Hanki vertaistukea

 

Pyri löytämään kaveripiiristäsi ne henkilöt, jotka ovat olleet tikissä jo pidempään ja pyydä heitä tsemppaamaan sinua. Saat varmasti tukea ja pientä – tai tarvittaessa isoa – potkua takalistoosi, kun pyydät sitä todelliselta tikistyypiltä. Varoitus: Voit hurahtaa kuntoiluun totaalisesti!

4. Pidä itsesi aina urheiluvalmiudessa

 

Pidä aina kuntoiluun tarvittavia vaatteita mukanasi (kuten autossa tai työpaikalla). Näin esimerkiksi töiden jälkeen tulee lähdettyä helpommin salille, vaikka sitten kävisitkin ensiksi terassilla kahvilla ottamassa vähän väriä pintaan.

5. Nauti herkuista, mutta kohtuudella

 

Kesällä grilli on kuumana 24/7 ja janojuomaakin on tarjolla laidasta laitaan, miedosta vahvaan. Pidä kuitenkin mielessäsi terveelliset ruokailutottumukset – grillaa makkaran  ja muiden eineshöttöjen sijasta esimerkiksi kanaa tai kalkkunaa ja nauti sen kyljessä tuoreita, grillattuja kasviksia. Jano lähtee hyvin vaikkapa raikkaalla sitruunavedellä. Kruunaa menusi kesäisillä hedelmillä ja marjoilla, jotka viilentävät myös kehoasi. Jätä suosiolla raskaammat grillieväät ja täyteläisemmät janojuomat niille, jotka pitävät kesää tekosyynä vetää kaikki aivan överiksi. Kesän taittuessa syksyyn, kiität itseäsi, kun saat ostaa uusia treenivaatteita, mutta et siksi, etteivät vanhat enää mahtuisi päällesi.

 

6. Muista oikea asenne

 

Muista syy, miksi ylipäänsä ryhdyit muokkaamaan elämääsi terveellisempään suuntaan. Näytä itsellesi, että sinulla on selkärankaa kesästä huolimatta. Et varmasti kadu, että pidit itsestäsi huolta koko kesän, mutta varmasti katuisit kyllä sitä, että annoit itsellesi luvan repsahtaa. Päätä, kumman sinä valitset selkärangan vai selkärangattomuuden, sillä kukaan muu ei tee valintaa sinun puolestasi.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: