Juoksuharrastuksen aloittaminen onnistuu iästä ja kunnossta riippumatta, mikäli vain uskot itseesi. Juokseminen ei ole vain niille, joilla se on ollut verissä jo lapsesta asti, vaan se sopii jokaiselle ja voit aloittaa sen missä elämänvaiheessa tahansa. Se on tehokas ja edullinen liikuntamuoto, jota tulet rakastamaan. Näiden vinkkien jälkeen sinun on helpompi aloittaa juokseminen, vaikka vihaisitkin lihaskuntotreeniä.

Lähtiessäsi juoksemaan, älä ajattele kuinka nopeasti matkaa taitat, kuinka pitkälle pääset tai saavutatko aina asettamasi tavoitteet. Juokseminen on prosessi, josta pitää nauttia täysin siemauksin. Sinun ei tarvitse juosta 5 kilometriä joka päivä. Riittää, kun laitat jalkaa toisen eteen – ja teet sen huomenna uudestaan.

Vaikka juoksuharjoitteluun on olemassa paljon erilaisia ohjelmia ja tekniikoita, aloittaminen kannattaa pitää yksinkertaisena. Tulet varmasti oppimaan kaikki juoksemisen niksit ajan kuluessa. Näiden vinkkien avulla pääset vauhtiin:

Aloita kävelemällä

 

Kun päätät aloittaa juoksemisen, muista aina verrytellä kävellen, ennen kuin kiihdytät tahtiasi. Kävele vähintään puoli kilometriä. Pidä kävelytaukoja myöskin juoksun aikana, jotta jaksaisit juosta kauemmin. Ajan kuluessa tulet huomaamaan, kuinka kävelytauot vähenevät ja ennemmin tai myöhemmin jaksat juosta ilman taukoja.

Muistathan, että vaikka tauot juostessa vähenisivätkin, tulisi juoksuharjoituksen alussa silti kävellä, jotta lihaksesi lämpeäisivät.

Hiljennä tahtia

 

Älä turhaan yritä juosta liian nopeasti näin varhaisessa vaiheessa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Jos juoksu tuntuu tukalalta, hiljennä. Jos et pysy hengittämään, hiljennä. Jos tunnet, ettet pysty tavoittamaan määränpäätäsi, hiljennä. Ennen pitkää kaikki tämä auttaa sinua nopeuttamaan tahtiasi. Ensin kuitenkin kannattaa keskittyä hyvän pohjan rakentamiseen.

Liity juoksuryhmään

 

Aluksi ajatus liittymisestä johonkin ryhmään saattaa pelottaa, sillä mielikuva olemisesta joukon hitain ei houkuttele. Fakta on se, että jokaisessa juoksuryhmässä on aina kävelijöitä ja aina himoliikkujia. Sinut otetaan varmasti avosylin vastaan, mihin ryhmään ikinä päätätkään liittyä.

Jos satut löytämään itsesi ryhmästä, jossa et tunne itseäsi tervetulleeksi, etsi uusi ryhmä. Jos ryhmässä juokseminen tuntuu epämiellyttävältä, et varmasti halua ilmestyä treeneihinkään. Kun sopeudut mukavaan porukkaan, tulet huomaamaan, että hyvässä seurassa juokseminen on oikeasti motivoivaa ja paljon hauskempaa!

Investoi urheiluvaatteisiin

 

Kengät ovat juoksuvarusteiden tärkein osa. Hyvät juoksukengät parantavat juoksuasentoasi ja ovat hyväksi polville, jalkapohjille ja nilkoille. Yllättävää kyllä, sinun kannattaa panostaa myös juoksusukkiin ja urheilualusvaatteisiin. Juoksusukat ja tekniset alusvaatteet ovat kalliimpia kuin normaalit, mutta niiden avulla vältyt hiertymiltä ja kroppasi kiittää sinua.

Laadi lista mitä tarvitset ja tee tilaus vaikkapa verkkokaupassa, jos et jaksa lähteä kiretelemään kauppoja.

Suosi dynaamista alkulämmittelyä

 

Muista lämmitellä kunnolla ennen juoksuharjoitusta. Suosi ennen kaikkea dynaamista alkulämmittelyä. Dynaamisia lämmittelyliikkeitä ovat esimerkiksi polvennostojuoksu, hölkkäys ja takapotkujuoksu. Harjoituksen jälkeen muista venytellä ja huoltaa liikkuvuutta. Näin pysyt vetreänä ja säästyt urheiluvammoilta.

Hymyile! 🙂

 

Hymyile, vaikka juoksu olisikin yhtä tuskaa. Kun pakotat itsesi hymyilemään, se auttaa sinua kohottamaan mielialaasi. Katsele ympärillesi ja anna itsellesi hetki aikaa nauttia maisemista ja raikkaasta ulkoilmasta. Ole ylpeä päätöksestäsi lähteä juoksemaan, ja siitä ettet tule luovuttamaan.

Kirjoittaja: Elisa Juntunen

Lue myös: 

Juoksemisen tieteelliset terveysvaikutukset

12 asiaa jotka voit tehdä väärin juoksussa

Miten kehittää juoksunopeutta? 5 vinkkiä

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: