Ilma lämpenee ja lenkkipolut houkuttelevat luokseen! Mutta mitä jos et olekaan juossut aikoihin, ylipainoa on kertynyt tai yksinkertaisesti et pidä juoksusta lainkaan – mistä ja miten lähteä liikkeelle?

Tässä muutama vinkki juoksuharrastuksen aloittamiseen:

1. Kävele ennen kuin juokset

Jos et ole treenannut aikoihin tai sinulle on kertynyt ylimääräisiä kiloja, aloita rauhallisesti ja maltilla. Se auttaa sinua loukkaamasta itseäsi tai luopumasta toivosta jo ensimetreillä. Kävele rauhassa, kunnes 20-30 minuutin kävelylenkit tuntuvat helpoilta ja kokeile vasta sitten hölkkäaskeleita.

2. Hanki kunnon juoksukengät

Kunnon juoksukengät ovat sijoitus itseesi. Huonoilla juoksukengillä aiheutat vain harmia itsellesi niin fyysisesti kuin psyykkisesti pilaamalla ulkoiluintosi. Pyydä myyjältä apua sopivien juoksukenkien valinnassa, sellaisten jotka sopivat juuri sinun askelillesi ja kilometreillesi.

Lue lisää: Miten valita hyvät juoksukengät?

3. Mittaa kulkemasi matka

Aloittelijan kannattaa aloittaa juoksumatolta, sillä sen avulla voit säädellä aikaa ja tempoa. Se tekee edistymisen helpoksi, motivoi sinua juoksemaan vähän pidemmälle ja hieman nopeammin, yksinkertaisesti pääset siis nopeammin pidemmälle. Jos et ole juoksumattotyyppiä, vaan mieluummin menet nauttimaan ulkoilmasta, on olemassa erilaisia puhelinsovelluksia ja sykemittareita, joiden avulla näet kulkemasi matkan. Se motivoi, kun näkee juostut kilometrit!

4. Lähde tutkimusmatkalle kotikaupunkiisi

Sujauta lenkkarit jalkaan ja lähde hölköttelemään pitkin kotikaupunkisi pikkukujia. Saatat löytää yllättäviä kahviloita tai putiikkeja, joiden olemassaolosta et edes tiennyt – ja mikä parasta, juoksuaskelia kertyy kuin huomaamatta, kun ihastelet kauppojen ikkunoita tai omakotitalojen kauniisti laitettuja pihoja!

5. Juokse säällä kuin säällä – edes kerran

Sää on yksi koetinkivi juoksuharrastukselle, josta näet kuinka vakavissasi olet lajin kanssa. Aina ei aurinko paista ja ole lämmintä. Välillä sataa vettä kaatamalla ja talvimyrsky saattaa iskeä. Testaa lenkkeilyä myös sateessa, edes kerran – voit vaikka jäädä koukkuun raikkaaseen sateen tuomaan ulkoiluilmaan! Jos kuitenkin kokeilun jälkeen toteat, ettei sateessa lenkkeily ole sinun juttusi, jatka lenkkeilyä aurinkoisella säällä ja nauti siitä täysin rinnoin. Ainakin olet kokenut muiden sadesään lenkkeilijöiden kanssa sen fiiliksen, kun vettä sataa poikittain.

Oli sää kuitenkin mikä hyvänsä, juoksulenkki piristää aina!

6. Kilpaile tai osallistu juoksutapahtumaan ainakin kerran

Jos tavoitteenasi on tulla päättäväiseksi juoksijaksi tai nautit lenkkeilystä silloin tällöin, on olemassa erilaisia juoksutapahtumia joka tarkoitukseen. Juoksemisen fiilis tapahtumissa on epätodellinen suuren väkijoukon keskellä, juoksutapahtumien työntekijät ovat mahtavia ja juoksijoiden kirjo on laaja! Usein juoksu itsessään ei ole se pointti, vaan osallistumismaksu voidaan mahdollisesti osoittaa hyväntekeväisyyteen ja saat muistoksi paidan ja pientä purtavaa juoksun jälkeen. Tapahtumassa juostessa ei tarvitse juosta yksin, vaan seuraa saa tuntemattomista juoksijoista, jotka tsemppaavat sinut maaliin asti.

Vaikka et tavoittelisikaan palkintopallin korkeinta sijaa, antaa juoksutapahtumat voimaa ja iloa juoksuharrastukseesi!

7. Älä laiminlyö kehoasi

Jos tunnet juoksun aikana kipua, kireyttä, väsymystä, heikotusta, hengitysvaikeuksia tai lihasten arkuutta, kehosi kertoo sinulle, ettei kaikki ole hyvin. Kokeile juoksuharjoittelun oheen joogaa, venyttelyä, voimaharjoittelua, tabata-harjoittelua (lyhyt ja nopeatempoinen treeni), pelkkää lepoa ja oikeanlaista ravintoa. Kehomme lähettää palautteita toiminnastamme: meidän täytyy vain tulkita niitä oikein!

8. Mikä saa sinut juoksemaan?

Haluatko olla terve, näyttää paremmalta, pelata paremmin työpaikan jalkapallopelissä tai osallistua ensimmäiseen juoksutapahtumaasi? Oli tavoitteesi mikä tahansa, on se tärkeä. Ei kaikkien tarvitse pystyä tai haluta juosta maratonia, silloin ei myöskään kannata treenata sitä silmällä pitäen.

Juokseminen on loistava treenimuoto ja se hyödyttää sinua monin tavoin. Sinun vain täytyy tietää, mikä saa juuri sinut juoksemaan.

– Petra

Lue myös: 15 hyvää syytä juosta

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: