Miten valita sopiva kahvakuula kotitreeneihin?

joulu 9, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Kahvakuula, viralliselta nimeltään girya, on loistava väline esimerkiksi kotona toteutettavaan treeniin. Lyhytkestoinenkin harjoittelu muuttuu todella tehokkaaksi kahvakuulan monimuotoisuuden ansiosta. Tämä Venäjältä kotoisin oleva voimailuväline mahdollistaa niin voima-, kestävyys-, nopeus-  kuin tasapainoharjoittelun ja onkin monen mielestä paras treenimuoto.

Kahvakuula on yksi niistä urheiluvälineistä, joita markettien urheiluvälineosastot ovat pullollaan. On kokorautaista, muovi- ja kumipäällysteistä, säädettävää, litteää ergokuulaa ja perinteistä kisakuulaa ja vieläpä eri painoisia – aina kahdesta kilosta useisiin kymmeniin kiloihin. Mistä siis tietää, millainen kuula olisi hyvä itselle? Tikis listasi muutaman hyvän vinkin, jotka kannattaa ottaa kahvakuulaostoksilla huomioon.

Materiaali

 

Materiaalilla ei ole suurta merkitystä valinnan suhteen, mutta jos olet kiinnostunut tekemään harjoittelua ulkona ja haluat mahdollisesti kokeilla erilaisia heittoja, on hyvä valita kokorautainen, sillä se kestää parhaiten rajuakin paiskomista. Kotona sisätiloissa kahvakuulan heitteleminen kannattaa unohtaa, jos ei sitten halua ryhtyä remonttihommiin treenailun jälkeen.

Paino

 

Kahvakuulaa valitessa tulee usein aliarvioitua omat voimansa – tämä on varsinkin naisten tyyppivika.  On tärkeää muistaa, että kahvakuulalla on tarkoitus harjoittaa useampaa lihasryhmää samanaikaisesti, joten kuulan painavuuden kanssa kannattaa olla rohkea, jotta treeni todella tuntuisi. Esimerkiksi tavalliseen hauiskääntöön kahvakuula välineenä soveltuu melko huonosti, mutta nimensä mukaisesti käsipainot taas soveltuvat siihen mainiosti. Kahvakuulalla treenailu on paljon mielekkäämpää, kun liikkeisiin liittää kunnon toimintaa – käsipainoilla voi huitoa sitten eri treenikerralla.

Kahvakuulaharjoitteluun kannattaa siis valita ennemmin hieman liian raskaalta tuntuva, kuin liian kevyt kuula parista muustakin syystä. Monet kuulailuliikkeet pakottavat isojen lihasryhmien lisäksi käyttämään myös pieniä ja tärkeitä tukilihaksia. Jos kahvakuula on painoltaan liian pieni, nämä tukilihakset eivät pääse töihin ja liikkeiden tehokkuus kärsii suunnattoman inflaation. Riittävän raskas kuula myös ohjaa liikkeet ja niiden liikeradat lähes automaattisesti oikeanlaisiksi, jolloin tekniikkakin tulee toteutettua oikein. On siis suositeltavaa jättää ne kaikista pienimmät kuulat kauppaan ja aloittaa rohkeasti suurehkolla kahvakuulalla. Naisilla aloituskuulan painoksi sopii hyvin 8-12 kiloa, miehillä 12-20 kg.

Muoto

 

Ihmiset ovat erilaisia, niin myös kahvakuulien muotoilut. Toisille sopii paremmin toinen ja toiselle taas toinen. Muutama seikka kannattaa kuitenkin muodon osalta ottaa huomioon.

Kuulan kahvaosan on tunnuttava hyvältä ja luontevalta omassa kädessä. Sen on oltava tasaisen kaareva, sopivan paksuinen ja tasaisen sileä ja saumaton, jottei se hiertäisi kämmenen ihoa. Mitä suurempi muodoltaan itse kuulaosa on, sitä pehmeämmin se  heilahtaessaan laskeutuu ranteen päälle verrattuna muotoilultaan pienempään kuulaosaan. Tämä pehmeä laskeutuminen on tärkeää perusliikkeissä, kuten rinnalle vedossa, työnnössä ja tempauksessa. Jos kuitenkin pidät enemmän pienestä kuulamuotoilusta, voit käyttää rannepantoja pehmittämään ranteeseen kohdistuvia iskuja. Litteät ergokuulat käyttäytyvät samaisissa perusliikkeissä huonosti, koska niiden kanssa pehmeä laskeutuminen on lähes mahdotonta toteuttaa. Ergokuulat eivät välttämättä ole siis parhaita mahdollisia muotoilunsa puolesta, vaan ehkä sana ”ergo” on pikemminkin myyntikikka.

Näillä vinkeillä siis kuulaostoksille!

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: