Miten päästä tavoitteeseen – 5 vinkkiä

syys 27, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Tavoitteita ja urheilullista kehitystä ei pitkällä tähtäimellä voi saavuttaa vain harjoittelemalla. Lisääntynyt harjoitusmäärä ei kehitä, mikäli lepo ja ravinnon saanti eivät ole laadullisesti ja määrällisesti oikeassa suhteessa harjoitteluun. Nämä kolme osa-aluetta muodostavat kolmiyhteyden. Niiden keskinäiset suhteet vaikuttavat siihen tapahtuuko toivottu kehitys vai ei. Näiden lisäksi tavoitteeseen pääseminen vaatii tahtoa, työtä ja tiukkaa asennetta. Kuulostaako hankalalta? Lue Tikiksen vinkit tavoitteen saavuttamiseen.

1. Suunnitelma

Suunnitelma on vastaus siihen miten aiot päästä tavoitteeseesi. Se on tavoitteen saavuttamisen tärkein ulottuvuus. Mieti mitä olet valmis tavoitteesi eteen tekemään, ja ennen kaikkea minkälaisia muutoksia sinun tulee tehdä nykyiseen tilanteeseesi nähden. Pohdi suunnitelmaasi arkipäivän rutiinien kautta, ja mieti mitä voit muuttaa niin normaalin elämän kuin treenaamisen suhteen. Ilman suunnitelmaa tavoitteeseen tähtääminen on sekalaista räpistelyä, joka ei johda mihinkään. On helpompi toteuttaa käytännössä asioita, jotka on valmiiksi mietitty.

2. Oikeanlainen harjoittelu

Tavoitteen eteen tulee tehdä oikeita asioita, jotta se voidaan saavuttaa. Harjoittelun tulee olla tarpeeksi kuormittavaa, jotta kehitystä ylipäänsä voi tapahtua. Pitkällä tähtäimellä tavoitteen kannalta ratkaisevaksi nousee se, että harjoittelua tapahtuu säännöllisesti. Näin saadaan aikaan jatkumo, jossa keho joutuu miettimään miten sopeutua uuteen tilanteeseen. Harjoittelu on kuitenkin vain yksi kolmesta kehitykseen vaikuttavasta tekijästä.

3. Lepo

Jotta kehitystä ylipäätään voi tapahtua, tulee levon olla oikeassa suhteessa harjoitteluun nähden. Usein käy niin, että levon merkitys laiminlyödään ja ajaudutaan niin fyysiseen kuin henkiseen väsymystilaan. Pahimmassa tapauksessa keho kääntää itsensä säästöliekille ylikuntotilaan, josta palautuminen voi kestää kuukausia. Levossa keho sopeutuu harjoituksessa saamaansa kuormitukseen, eli adaptoituu. Toisin sanoen kehitys siis tapahtuu juuri levon aikana.

4. Ravinto

Ravinto on kolmasosa kehityksen perustasta. Kohti tavoitetta kulkiessa ravinnon tulee tukea treenaamista, ja auttaa palautumisessa. Ravinnon suhteen kannattaa suosia puhtaita raaka-aineita, joita ei ole jatkojalostettu. Luonnonmukainen ravinto puhdistaa kehoa ja samalla olo pysyy keveänä. Sudennälkää ei saa päästää syntymään, ja ruoan määrä ei missään nimessä saa olla liian pieni suhteessa treenimäärään. Erityisen tärkeää on huolehtia proteiinin ja hyvien rasvojen saannista. Ravinto vaikuttaa hyvinvointiin enemmän kuin kuvitellaan!

5. Asenne ja motivaatio

Tunteet ja ajattelu ohjaavat toimiamme. Siksi onkin erittäin tärkeää, että innostus tehdä töitä tavoitteen eteen säilyy. Ota itseäsi niskasta kiinni, ryhdy töihin ja laadi välitavoitteita, jotka motivoivat tietäsi eteenpäin kohti maalia. Jos tavoitteesta tulee pakkomielle, hyvä asenne ja motivaatio musertuvat pakonomaisen täydellisyyden tavoittelun alle. Muista iloita pienistäkin onnistumisista, ja hyväksy että ihmeitä ei tehdä yhdessä yössä. Hyvällä motivaatiolla tehdään ihmeitä, ja mahtavalla asenteella luodaan parempi ja terveellisempi elämä. Lue lisää motivaatiosta täältä.

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: