Miksi jokaisen pitäisi joogata

“Sulje silmät, tuo kädet yhteen sydämen eteen ja hengitä nenän kautta sisään ja nenän kautta ulos. Anna ajatusten tulla ja mennä, älä takerru niihin, vaan keskity tähän hetkeen”, joogaopettaja aloittaa harjoituksen.

Joogasta puhutaan nyt enemmän kuin koskaan ja lajin harrastajien määrä on kasvanut valtavasti viime vuosien aikana. Myös useat kuntosalit ovat lisänneet joogan ryhmäliikuntatuntiensa joukkoon. Monelle jooga on tästä huolimatta vielä vieras liikuntamuoto, johon saattaa liittyä ennakkoluuloja. Tikis suosittelee kuitenkin kokeilemaan joogaa avoimin mielin.

Mihin joogalla pyritään

Jooga on loistava tapa lisätä kehon liikkuvuutta, parantaa tasapainoa ja huoltaa kehoa. Jooga eroaa muista liikuntamuodoista muun muassa sillä, että hengitys ohjaa harjoitusta. Joogassa pyritään myös löytämään kehon ja mielen tasapaino. Joogan avulla oppii tuntemaan paremmin omaa kehoa sekä kuuntelemaan sitä. Lisäksi jooga antaa hyvää vastapainoa suorituskeskeiseen elämään, sillä harjoituksen aikana on lupa pysähtyä ja olla tietoisesti läsnä.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, jooga opettaa hengittämään. Monet meistä hengittävät pinnallisesti käyttäen vain keuhkojen yläosaa, kiinnittämättä hengitykseen minkäänlaista huomiota. Joogassa pyritään ottamaan koko keuhkokapasiteetti ja hengityslihakset käyttöön. Joogan hengitystekniikka voi tuntua aluksi hankalalta, mutta se muuttuu kokemuksen myötä luontevaksi. Joogaharjoituksessa hengitys on silta, joka yhdistää kehon ja mielen. Säätelemällä omaa hengitystä ja sen rytmiä, on mahdollista nostaa energiatasoja sekä vaikuttaa lihaksiin, hermostoon ja tunteisiin. Näin koko kehon elinvoimaisuus lisääntyy. Intialaisen joogaperinteen mukaan hengityksellä voi vaikuttaa myös keskeisiin elintoimintoihin, kuten sisäelimiin, ruoansulatukseen ja hormonitoimintaan.

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

 

 

Tarvitseeko joogassa olla notkea

Yleinen harhaluulo on, että aloittaakseen joogan täytyy olla notkea. Tämä ei pidä paikkansa, sillä joogan voi aloittaa juuri sellaisena kuin on. Joogan suola onkin se, että kehityksen huomaa nopeasti, kunhan vain jaksaa harjoitella säännöllisesti. Säännöllinen harjoittelu lisää notkeutta, helpottaa kehon jännityksiä ja parantaa ryhtiä. Toiset huomaavat joogan myös vaikuttavan unenlaatuun ja vastustuskykyyn.

Jooga ei myöskään ole pelkkää venyttelyä ja meditaatiota tai mantrojen hokemista. Fyysisemmät tyylisuunnat, kuten vinyasa flow, vaativat hyvää tasapainoa, lihaskontrollia, voimaa ja keskittymistä. Joogassa mennään usein epämukavuusalueelle. Suurin haaste onkin pitää mieli rauhallisena ja hengittää juuri siellä. Joogaaja ei ole koskaan valmis ja ehkäpä juuri joogan loputon haasteellisuus kiehtoo niin monia.

Joogatyylejä on laidasta laitaan ja aloittelijan kannattaakin kokeilla useampaa lajia ja ohjaajaa löytääkseen suosikkinsa. Toiset tyylisuunnat ovat todella fyysisiä ja dynaamisia, toiset taas rauhallisia ja jopa meditaatio-omaisia tunteja. Nykyään voit kokeilla joogaa myös kotoa käsin nettijoogan avulla.

Joogamatolla nähdään!

 

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: