Miksi alkulämmittely on tärkeä osa treeniä?

tammi 17, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Alkulämmittely on erittäin olennainen osa treeniä, jota ei kannata skipata. Monipuolinen ja huolellisesti tehty alkulämmittely valmistaa kehon liikuntasuoritukseen monella eri tavalla ja on siksi tärkeä. Usein tämä treenin osa-alue jää kuitenkin liian vähäiselle huomiolle, koska sen hyötyjä ei välttämättä ymmärretä kunnolla.

 

 

Tässä onkin nyt muutama erinomainen syy ja fakta, miksi ennen virallista liikuntasuoritusta tulisi toteuttaa huolellinen, hien pintaan nostava alkulämmittely:

1. Sykkeen noustessa verenkierto tehostuu, mikä mahdollistaa ääreisverenkierron avautumisen ja kudosten aineenvaihdunnan lisääntymisen.

2. Koordinaatio paranee, kun hermoimpulssien kulkunopeus kasvaa lämmittelyn avulla.

3. Keho herää treeniin, jolloin psyykkinen ja kognitiivinen suorituskyky suorastaan hurahtaa käyntiin.

4. Nivelet, lihakset ja jänteet valmistautuvat treenikoitokseen ja tämä taas suojaa monilta liikuntavammoilta, kuten lihasrepeämiltä, -revähdyksiltä ja nivelvaurioilta.

5. Lämpimissä lihaksissa on yksinkertaisesti enemmän voimaa.

6. Alkulämmittelyllä saa hyvin nollattua muut arkipäivän huolet ja murheet, jolloin keskittyminen itse treeniin on helpompaa ja tekee siitä entistä tehokkaamman!

Muistathan siis seuraavalla kerralla virittää kroppasi ja mielesi oikealle taajuudelle kattavalla ja tunnollisella lämmittelyllä, niin saat treenistäsi enemmän irti.

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: