#luomukunto – 135 päivää ilman lisäravinteita | Jalosaur

kesä 15, 2015 | Miesten ravinto, Miesten treeni, Naisten ravinto, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Muistan elävästi ajat, kun olin bodauksesta innostunut nuori lukiolaispoika. Päivästä toiseen menin intopinkeänä salille suuren lihasmassan toivossa. Silloin tällöin huomasin, että olin unohtanut palautusjuomani kotiin. Istuessani treenin jälkeen saunan lauteilla ilman palautusjuomaa tunsin oloni orvoksi ja turhautuneeksi. Koin treenin menevän täysin hukkaan, mikäli en saanut imuroitua palautusjuomaa heti treenin jälkeen elimistöön.

Jokainen treenaaja tietää sen hetken, kun protskujauhe on lopussa ja on aika istahtaa tietokoneen ääreen ja tilata uudet setit. Sain ajatuksen lisäravinteettomasta kokeilusta, kun viimeksi kohtasin tämän tilanteen. Halusin kokeilla kuinka merkittävässä asemassa lisäravinteet ovat omalla kohdallani lihaskuntoharjoittelusta koituvan hyödyn saavuttamisessa. Tavoitteeni Luomukunto-projektissa oli päästä kesäkuntoon ilman lisäravinteita.

Syö, bodaa, nuku

Ainakin vanhemmat nettisukupolven edustajat muistavat legendaarisen IRC-Gallerian. Väliotsikon nimisen IRC-Galleria yhteisön sanoma on yllättävän syvällinen ja kiteyttää mielestäni treenaamisen tärkeimmät elementit täydellisesti kolmeen sanaan: syö, bodaa, nuku. Kehitystä tapahtuu, jos näitä kolmea asiaa tekee oikein, oikeassa suhteessa ja tarpeeksi kauan. Syy, miksi lihaskunnon kehittäminen koetaan vaikeaksi on se, että kehitys vaatii omistautumista kaikilla näillä kolmella osa-alueella. Teoriassa yksinkertaista, mutta käytännössä monimutkaista. Itse priorisoin jokaisen näistä elementeistä yhtä tärkeäksi kehitysen kannalta.

Teknologian kehityksen ansiosta ihmiset ovat saaneet mahdollisuuden tehostaa treenistä koituvaa hyötyä lisäravinteilla. Luomukunto-projektin tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon niistä on hyötyä omalla kohdallani. Projektin jälkeen koen että lisäravinteista on hyötyä, mutta ne eivät ole välttämättömiä harrastelijalle. Toisaalta kilpatasolla mm. lisäravinteiden tuomat hyödyt saattavat ratkaista kisan tuloksen.

Luomukunto-projektin risut, ruusut ja fiilikset

Risut:

Palautusjuoman korvaaminen eli kauppareissut lähikauppaan ja säätäminen taskulämpimän rahkan kanssa.

Ruusut:

Olen paneutunut ruokavalioon enemmän kuin koskaan ja kokeillut erilaisia tuotteita. Kokeilemalla olen selvittänyt itselleni sopivat tuotteet. Koen myös löytäneeni tasapainon terveellisen ruoan ja herkuttelun määrän välillä.

90 kg 1.2. & 86 kg 15.6.

Kuva projektin alussa ja lopussa. 1.2. 90 kg & 15.6. 86 kg

Kehoni ulkonäkö, paino ja treenipainot pysyivät kutakuinkin samana koko projektin ajan. Haluan korostaa, että tavoitteeni ei ollut näyttää kehonrakentajalta tai saavuttaa lavalla olevan kehonrakentajan rasvaprosenttia. Tavoitteni oli saavuttaa atleettinen kroppa ilman lisäravinteita, jossa on vähemmän rasvaa ja nesteitä kuin talvella. Mielestäni tähän tavoitteeseen on päästy. Yleisesti lihaskunnon kehittäminen on itselleni ikuisuusprojekti, joka jatkuu vuoden ympäri vuodesta toiseen.

1.2.-18.5. painoni ja treenipainot pysyivät samoina tai nousivat hieman. 18.5. aloitin “neljän viikon kiristelyn”, jonka aikana energiansaanti oli pienempi kuin kulutus. Painoni laski noin 2 kg tämän jakson aikana ja treenipainot putosivat hieman. Samaan aikaan lihaksien erottuvuus parani. Painon tippuessa kehonpainoharjoittelun liikkeet helpottuivat kilo kilolta huomattavasti. Esimerkiksi en saanut ihmislippua pidettyä sekuntiakaan projektin alussa, mutta projektin lopussa pysyin asennossa yli 10 sekuntia (katso video TÄSTÄ).

Yhteenveto

Lisäravinteiden hyödyt:

  • Helppoa ja edullista
  • Tietyt tuottet tutkitusti tehokkaita ja turvallisia
  • Mitä enemmän tuotteen mainonnassa luvataan, sitä tarkempi lähdekritiikki. On myös hyvä tiedostaa mikä on mahdollista pelkästään lisäravinteiden avulla.

Lisäravinteet eivät ole avainasemassa kehityksen kannalta varsinkaan harrastelijalla  – Syö, bodaa, nuku

Kehoni ja mieleni voivat hyvin: 85% terveellistä ruokaa ja 15% herkuttelua. Projektin aikana syötyjä herkkuja: pizzaa, karkkia, burgereita, viiniä jne.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Tulevaisuudessa aion jatkaa tiettyjen lisäravinteiden käyttöä. Mitä vähemmän ruokien ja lisäravinteidenravintosisällöissä on itselleni vieraita aineita, sen parempi. Lisäravinteina käytän seuraavia tuotteita:

  • Palautusjuoma: Whey-100 heraproteiini-isolaatti ja kreatiini
  • Treenin aikana: Aminohappoja

Kesällä vietän lomaa ja nautiskelen elämästä. Toisin sanoen treenit ja ruoat menevät enemmän fiiliksen mukaan. Moni lopettaa kesäisin treenin lähes kokonaan, mutta itse käyn salilla saman verran kuin muinakin vuodenaikoina. Treenit ovat kesäsin kevyempiä, mutta treenimäärät pysyvät samoina. Kesäisin salit ammottavat usein tyhjillään, joten ei muuta kun supersettejä tekemään.

Kesän jälkeen tarkoitukseni on kasvattaa lihasmassaa ja voimaa. Tästäkin projektista on tulossa blogikirjoitusta, joten pysy kuulolla mikäli vinkit kiinnostavat.

Seuraa @jalosaur profiilia Instagramissa TÄSTÄ! Lue kaikki Luomukunto-artikkelit TÄSTÄ!

Aurinkoista kesää kaikille 🙂

Jalosaur

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: