Loikkien kesäkuntoon

kesä 12, 2014 | Naisten treeni | 1 Kommentti

Vai loikkien kesällä kuntoon? Niin tai näin, olethan jo kokeillut kesän kuuminta treeniä – loikkatreeniä? Nyt on aika astua ulos nauttimaan kesästä – loikkien! Yleisurheilusta tuttu vauhditon pituushyppy, baletista tuttu plié-hyppy, sekä muut hypyt, kuten erilaiset kyykkyloikat ja päkiähyppelyt, ovat nyt kesän ehdoton treenimuoto.

Treeniin et tarvitse erillisiä välineitä, sillä vastuksena käytetään oman kehon painoa. Tarvitset vain nurmikentän (esim. jalkapallokenttä tai yleisurheilukenttä) ja urheilumieltä. Huippu-urheilijoidenkin suosima treeni on paras tehdä ilman kenkiä tai pehmeäpohjaisilla lenkkareilla, jotta saat jalkojen pienetkin lihakset töihin ja tasapainon kehittymään. Loikkatreeni on loistavaa vaihtelua koko talven ja kevään hinkatuille kuntosalitreeneille.

Loikat antavat uusia ärsykkeitä pakaroille ja reisille sekä parantavat hapenottokykyä. Loikkatreeni korvaa myös hyvin kuntosalin jalkatreenin. Tee aina ennen treeniä kunnon alkulämmittelyt, jotta vältyt revähdyksiltä. Lämmittelyksi sopii kevyt hölkkä ja koordinaatioharjoitukset. Pidä loikkien ja hyppyjen välissä kunnon palautukset, jotta saat joka loikasta räjähtävän. Loikkiessa huomioi, että polvet ja varpaat osoittavat samaan suuntaan sekä kiinnitä huomiota hallittuun alastuloon.

Tässä listattuna muutamia hyppyjä ja loikkia, joilla saat sääret ja pakarat kesäkuntoon (sopii myös miehille!):

– Vauhditon pituushyppy

– Askelkyykkyhypyt vuorojaloin

– Päkiähyppelyt

– Yhden jalan kinkka

– Juoksuloikka

– Polvennostojuoksut

– Plié-hypyt

– Kirppuhypyt

Loikittava matka tulisi olla 10–20 metriä, jotta toistoja tulee tarpeeksi ja jokaista liikettä voi tehdä 2-3 kierrosta. Treeni on helppo toteuttaa itse muuttamalla loikkien ja hyppyjen toistoja ja loikittavaa matkaa sekä vaihtelemalla eri hyppyjä. Loikkatreeni sopii niin miehille kuin naisille. Mitä jos tänä kesänä haastat kaverisi mukaan, kumpi hyppää pidemmälle vauhdittomassa pituudessa?

Tee loikat vähintään kerran viikossa, niin loppukesästä olet hankkinut itsellesi muodokkaammat pakarat ja vahvemmat reidet. Jos loikkatreenistä ei tule jalat kipeäksi, ei tule sitten mistään! Ylös, ulos ja loikkimaan!

Katso myös video:

Tehokas plyotreeni jaloille – Eve Heikkinen

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: