Laitteet vai vapaat painot? Puntarissa hyvät ja huonot puolet

loka 25, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Salilla on nähtävissä monenlaisia ihmisiä monenlaisten rutiinien kanssa. Osa suuntaa nokkansa aina käsipainojen ja tankojen luokse tai jopa toiminnalliselle alueelle, kun taas toiset viihtyvät laitteissa. Suurin osa lienee sekä vapaiden painojen ja laitteiden sekakäyttäjiä. Mutta kummasta on sinulle enemmän oikeasti hyötyä ja missä tilanteessa?

Vapaat painot: edut ja huonot puolet

 

Vapaat painot eli tangot, levypainot, käsipainot yms. ovat olleet ihmisten käytössä jo pitkään. Jokaisella vapaalla painolla pystyy tekemään paljon erilaisia liikkeitä ja niiden variaatioita. Niitä voi käyttää monella eri tavalla aina voimailusta bodaus- tai kuntoutustyyppiseen liikuntaan.

Vapaiden painojen etu ja huono puoli kulkevat käsi kädessä, sillä niiden käyttö perustuu tekniikkaan. Kun tekniikka on täysin kunnossa, painoilla pystyy tekemään juuri omalle keholle sopivilla liikeradoilla monipuolisia asioita. Huonona puolena mainittakoon se, että vapaiden painojen kanssa voi myös mennä herkemmin liikkeet pieleen, sillä vaihtoehtoisia liikeratoja on vaikka kuinka paljon.

Myös kehon kontrolli kehittyy vapaiden painojen käytön myötä, sillä joudut itse tukemaan liikettä omalla keholla ja määrittämään liikkeen kaikki suunnat. Esimerkiksi laitteessa tehty penkkipunnerrus vaatii vähemmän oman kropan kontrollia, kuin käsipainoilla tehty penkkipunnerrus.

Laitteet: edut ja huonot puolet

 

Laitteet tulevat monissa muodoissa, merkeissä ja laaduissa. Niitä käytetään muun muassa bodaamiseen ja joidenkin isojen liikkeiden ja eristävien liikkeiden suorittamiseen. Osaa laitteista voi käyttää moneen eri tarkoitukseen, kun taas jotkut palvelevat vain yhtä tarkoitusta.

Laitteiden hyviä puolia on muun muassa se, että ne sopivat tottumattomallekin treenaajalle joissain tilanteissa paremmin kuin vapaat painot. Ne tukevat liikettä ja muuta kehoa samalla, kun jokin osa tekee työtä. Laitteet voivat sopia oikein käytettynä myös kuntoutukseen hyvän tuen ansiosta. Bodarit saavat laitteiden avulla hinkattua lihakset loppuun sellaisissa kulmissa, mitä vapailla painoilla ei voi tehdä.

Laitteiden huono puoli on se, että niitä liikaa käyttämällä et opi hallitsemaan omaa kehoasi yhtä hyvin, kuin vapaiden painojen kanssa. Ne saattavat asetuksiltaan olla myös rajallisia, jos olet itse tietyn mittakaavan ulkopuolella (pitkä, lyhyt jne). Laitteiden hyödyllisyys liittyy myös niiden laatuun: hyvälaatuisilla laitteilla saa parempia tuloksia kuin huonolaatuisilla. Laitteissa istuminen ei välttämättä myöskään kannusta monipuoliseen ja tehokkaaseen liikuntaan, vaan moni päätyy pläräämään kännykkää tai lehtiä.

Mikä siis toimii?

 

Parhaita tuloksia saat, kun yhdistelet sekä laitteiden että vapaiden painojen tuomia hyötyjä omien tavoitteiden mukaan. Tässä ei ole mitään oikeaa tai väärää määrää, on vain ymmärrettävä liikkeiden laadun sopiva suhde. On hyvä haastaa omaa kehoa ja mieltä vaihtamalla liikkeitä laitteiden ja vapaiden painojen välillä. Näin saat kuntosaliharjoittelusta paremman hyödyn irti.

Käytännössä suosittelen kokeilemaan jaksottamaan liikkeitä tehtäväksi vuoroin vapailla ja vuoroin laitteilla. Tämä on lihaksen kasvatuksen näkökulmasta hyvä juttu, sillä monipuolinen, mutta systemaattinen treeni tuo parasta kasvuärsykettä lihaan.

Kirjoittaja Aino Papinniemi on helsinkiläinen personal trainer, journalisti ja taiteilija.


6KK Treeniohjelmassa pääset treenamaan sekä laitteilla että vapailla painoilla. Kaikki ohjelman liikkeet näytetään videoilla.

6kkmiehetuus2

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: