Näin teet burpeen oikeaoppisesti

joulu 13, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Burpee eli suomeksi yleisliike on erittäin tehokas treeniliike, jonka suosio perustuu siihen, että se kuormittaa kehoa kokonaisvaltaisesti. On ihan normaalia, että liikkeeseen liitetään vihan ja rakkauden tuntemuksia, koska liike on raskas, mutta pidemmän päälle palkitsee tekijänsä paremmilla tuloksilla!

Liike suoritetaan käyttäen hyväksi omaa kehonpainoa, joten olitpa sitten kotona, ulkoilemassa tai vaikkapa reissun päällä, burpeet onnistuvat missä vain! Yleisestikin kehonpainoharjoittelu on siitä kätevää, että voit tehdä sitä paikasta riippumatta ja näin ollen useimmat syyt olla treenaamatta, ovat tekosyitä.

TIKIKSEN SUPERHAASTE

Treenaa kotona! Suosittu treenihaaste kipinöi sinut liikkumaan tehokkaasti omilla ehdoillasi ja syömään terveellisesti ilman kalorien laskemista.

Burpeessa jokainen toisto kuormittaa etenkin käsiä, rintaa, keskivartaloa, reisiä ja pakaroita. Jo muutaman sarjan jälkeen voit tuntea kunnon tärinän kehossasi samalla, kun lihaksesi vahvistuvat. Vahvistumisen lisäksi kuormitat tehokkaasti hapenkuljetuselimistöä, joka on avain parempaan kestävyyskuntoon. Jo kymmenen terävää burpeeta saavat sinut hengästymään ja voit tuntea, kuinka sydän sykkii reippaammin.

Lähde tekemään liikettä ensin rauhallisesti, kiinnittäen huomiota oikeaan suoritustekniikkaan liikkeen eri vaiheessa, pidä erityisesti keskivartalosi tiukkana koko liikkeen ajan. Kun burpee alkaa sujua, lisää tempoa ja yritä tehdä useampi toisto putkeen nopeammin!

burpee

Tee näin:

  1. Seiso suorana hartioiden levyisessä asennossa ja laskeudu kyykyn kautta alas niin, että kämmenesi koskettavat lattiaan vartalosi etupuolella.
  2. Ponnista jaloilla taaksepäin niin, että kädet pysyvät kiinni lattiassa ja päädyt punnerrusasentoon ja pudota sieltä rintakehä lattiaan käsiä koukistamalla.
  3. Punnerra itsesi ylös lattialta ja ponnista jaloillasi mahdollisimman nopeasti takaisin kyykkyasentoon.
  4. Hyppää kyykystä ylös räjähtävästi ja yritä ponnistaa niin korkealle kuin mahdollista.
  5. Jos haluat lisää tyylipisteitä, taputa hypyn aikana kädet yhteen pääsi yläpuolella.

Kuulostaako tiukalta? Sitä se nimittäin on, mutta vastapainona saat hurjasti voimaa ja kestävyyttä kehoosi. Tee liikettä jatkuvasti ja huomaat kuinka kuntosi kehittyy huimaa tahtia! Mikäli olet malttamaton tyyppi, joka haluaa tuloksia nopeasti, ota burpee kiinteäksi osaksi treenirutiinejasi. Voit ripotella niitä erilaisiin treeneihin, kuten kiertoharjoitteluun, salilla tehtäväksi liikkeeksi, lenkin keskelle tai jälkeen, vain mielikuvituksesi on rajana. Niille treenaajille, jotka tavoittelevat treenissään tehokasta energiankulutusta lyhyessä ajassa, burpee on loistava valinta!

Lähde: MindBodyGreen

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: