Kahvakuula – paras treenimuoto?

loka 30, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Kaikki sen jo tietävät: painava pallo, jossa on kahva. Hurjaan suosioon noussut kahvakuula jatkaa edelleen yhtenä loistavana treenimuotona niin naisten kuin miestenkin keskuudessa.

Monipuolinen kahvakuula

Kahvakuula eli girya on alun perin venäläinen voimailuväline. Kahvakuulia on erilaisia, mutta paras kuula on metallinen ja pyöreä.

Kahvakuula kuormittaa koko kehoa monipuolisesti, erilaisia liikkeitä on paljon ja jokaiselle lihasryhmälle. Jo ihan perusliikkeillä kuten kahden käden heilautuksella, pystypunnerruksella tai tempauksella saa hyvän treenin aikaan. Kahvakuulatreeni kehittää voimakestävyyttä ja tasapainoa.

Kahvakuulalla treenattaessa tärkeää on osata oikea tekniikka, ettei riko itseään. Keskivartalo on avainasemassa kuulalla treenattaessa – kuulaa ei ole tarkoitus nostaa käsillä, vaan työ tehdään keskivartalolla. Näin ollen kahvakuulatreeni vahvistaa keskivartaloa ja tukilihaksia. Kahvakuulatreeni kehittää myös kuntoa, hapenottokykyä ja verenkiertoelimistön toimintaa.

Kahvakuulia on eripainoisia aina 4 kilon kuulista 46 kilon kuuliin. Naisille sopii yleisesti aloituspainoksi 8 kg kuula ja miehille 12 kg kuula. Eri liikkeissä painoja voi hyvin vaihdella kevyestä painavampaan. Ja painoa kannattaakin lisätä, kun toistoja on tullut tarpeeksi.

Missä vain, milloin vain!

Eikö kuntosali innosta tai sinulla ei ole aikaa tunnin treeniin? Ei hätää! Kahvakuulatreenin voi tehdä missä ja milloin vain, kuulailla voi omassa olohuoneessa katsoen samalla lempi tv-sarjaa, mennä pihalle tai puistoon tai ottaa kuula mukaan vaikkapa mökkireissulle. Ei siis ole olemassa tarpeeksi hyvää syytä olla treenaamatta, sillä jo lyhyt kuulatreeni on parempi kuin ei treeniä ollenkaan! Etkä tarvitse isoja kuntosalilaitteita pysyäksesi tikissä.

Kahvakuulatreeni on helppo toteuttaa ja treeniin voi yhdistää oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä, jolloin treenistä tulee entistä monipuolisempi. Kuulalla saa aikaan esimerkiksi 4 patterin kiertoharjoittelun, joissa jokaisessa on esim. 8 eri liikettä sisältävää tabata-tyyppistä harjoitetta, jolloin työaika on 20 sekuntia ja lepo 10 sekuntia. Voit myös tehdä vaikkapa kuntosalin veroisen voimakestävyystreenin ja välineeksi tarvitset vain yhden välineen– kahvakuulan. Vain mielikuvitus on rajana treenattaessa kahvakuulalla. Kuulailla voi yksin tai ryhmässä, aamulla tai illalla, sisällä tai ulkona, nuorena tai aikuisena.

Kahvakuula on ehdotomasti kokeilemisen arvoinen! Kuula kouraan ja treenaamaan!

Jos olet ostamassa itsellesi kahvakuulaa, lue artikkeli Miten valita sopiva kahvakuula kotitreeneihin?

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: