Näin kyykkäät oikein – esittelyssä jalkakyykky

touko 6, 2014 | Miesten treeni, Naisten treeni | 1 Kommentti

Jalkakyykky lisää voimaa sekä kiinteyttää reisiä ja pakaroita. Jalkojen lihasten lisäksi liikkeessä on käytössä monia muitakin lihaksia ja sen vuoksi kyykkääminen vaikuttaa koko kroppaan. Kyykky onkin tehokkuutensa vuoksi monen treenaajan suosikkiliike. Kyykystä saat potkua myös muihin lajeihin, kuten juoksuun, pyöräilyyn ja hyppyihin.

Tekniikka on ensisijaisen tärkeää kyykyssä, joten lue Tikiksen ohjeet miten kyykätä oikein. Jos olet aloittelija, hio tekniikka ensin kuntoon pelkällä tangolla ja lisää vasta sen jälkeen painot. Älä kyykkää liian raskailla painoilla, vaan lisää painoja vähitellen, kun kehityt. Kysy tarvittaessa neuvoa kokeneemmilta treenaajilta!

Aktivoi vatsalihakset

 

Vatsalihakset tukevat selkää, joten on erityisen tärkeää pitää keskivartalo tiukkana. Vedä siis napaa sisään ja jännitä koko korsetti, jotta sekä pinnalliset että syvät vatsalihakset aktivoituvat.

Älä notkista selkää

 

Tärkeintä kyykyssä on pitää suora linja selässä. Älä anna missään tapauksessa alaselän pyöristyä tai notkistua ja vältä selän nytkähtelyä.

Kyykkää alas asti

 

Jotta saisit kaiken tehon irti, kyykkää tarpeeksi alas (noin 90-asteen kulmaan). Muista, että toiset pääsevät alemmas kuin toiset, joten tee alasmeno vain niin syvälle kuin keskivartalosi pystyy tukemaan liikettä.

Huomioi hengitys

 

Hengitä sisään ylhäällä, kyykkää ja hengitä ulos, kun nouset takaisin ylös. Näin hengityskin tukee liikettä ja saat pidettyä tarvittavan tuen.

Tarkista jalkojen linjaus

 

Tarkista, että polvet eivät käänny sisään kyykyssä. Polven ja jalkaterän tulee olla samassa linjassa koko liikkeen ajan.

Muista lapatuki

 

Myös yläselän aktivointi auttaa pitämään liikkeen napakkana. Vie hartioita ja lapoja hieman taakse ja kyynärpäitä kohti kylkiä.

Näillä ohjeilla saat kyykyistä enemmän irti ja vältyt ikäviltä vammoilta. Muista myös lämmitellä kunnolla – älä koskaan kyykkää kylmiltään. Hyviä kyykkyhetkiä!


P.S. Tikiksen 6 kuukauden treeniohjelma auttaa sinua kasvattamaan lihasmassaa ja saavuttamaan urheilullisemman kropan. Aloita ohjelma jo vaikka tänään!

 

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: