Haluaisin kiinteytyä, mutta en kuitenkaan kasvattaa hirveästi lihasta, onko tämä mahdollista? Voinko kiinteytyä pelkkää ruokavaliota muuttamalla? Nämä ovat kysymyksiä, joita kuulee monelta painonpudottajalta tai ikilaihduttajalta. Tämä artikkeli käsittelee kehon muokkaamisen perusperiaatteita.

Laihduttajat sekä kiinteyttäjät tavoittelevat periaatteessa samaa asiaa – itselleen mieluisampaa kropan koostumusta sekä kehon rasvamäärän vähentymistä. Rasvan saa käytännössä palamaan pelkästään vaikka ruokamäärää vähentämällä sohvalla makaamalla, kunhan energiansaanti on vähäisempää kuin sen kulutus. Tälläinen laihdutustyyli kuitenkin syö kehon vähäistäkin lihasmassaa, joka on taas kiinteän kehon kannalta oleellista.

Haluaisin kiinteytyä, mutta en kasvattaa lihaksia…

 

…lause jonka kuulee uskomattoman usein kiinteytymisestä haaveilevien suusta. Ensinnäkin, nainen ei voi tahtomattaan kasvattaa itselleen järkälemäisiä lihaksia, eikä etenkään silloin, jos enregiansaanti on energiankulutusta alhaisempi eli dietatessa. Lihaskuntoharjoittelu olisi erittäin suositeltavaa ihan jokaiselle painonpudottaja/laihduttaja/kiinteyttäjälle, sillä lihaskuntotreeni ja painoharjoittelu lisäävät aineenvaihduntaa koko vartalossa sekä lisäävät energiankulutusta lihasmassan kasvaessa.

Ja vaikka lihasmassaa on hyvin epätodennäköistä saada miinuskaloreilla kasvamaan, sen voi saada säilymään.

”Tätä voisi havainnollistaa kahta ilmapalloa ajattelemalla: yhden ilmapallon sisällä on toinen ilmapallo, tämä ihminen ei harrasta lihaskuntoharjoittelua, joten samalla kun rasva palaa ympäriltä eli päällä oleva ilmapallo rupeaa päästämään ilmaa sisältään, myös lihasmassan määrä pienenee (sisälläkin oleva ilmapallo päästää ilmaa sisältään).

Toisen ilmapallon sisällä muovinen pallo, ja tämä ihminen harrastaa lihaskuntoharjoittelua. Samalla kun iso ilmapallo päästää ilmaa (eli rasva palaa lihasmassan ympäriltä), sisällä oleva muovipallo pysyy kiinteänä, sillä tämä kiinteyttäjä tekee aktiivisesti lihaskuntoharjoittelua, jolloin lihasmassan määrä säilyy.”

Laihdutusmielessä pelkkä aerobisen lisääminen, ja energiamäärän vähentäminen syö mieltä, sekä vaivalla hankittua tai vähäistä lihasmassaa. Kannattaa siis unohtaa pelkät cardiolaitteet ja monipuolistaa liikuntaa painoharjoittelulla sekä monipuolisella aerobisella treenillä. Lihaskasvu & Rasvanpoltto kirjan kirjoittajan Timo Haikaraisen sanoja lainaten: ”Parhaiten rasvaa polttaa monipuolinen treenikokonaisuus, josta palaudut ja joka kehittää voimaa, kestävyyttä, sekä lihaksia.”

Kirjoittaja: Annina Vainio, Tikiksen sisällöntuottaja sekä kuntosalivalmentaja.


Haluatko oppia treenaamaan tehokkaasti? Hanki Tikiksen suosituin nettivalmennus 6 kuukauden treeniohjelma, joka sisältää säännöllisesti päivittyvän, nousujohteisen treeniohjelman. Hyppää TÄSTÄ mukaan!

 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: