Haluatko kiinteytyä? Säilytä lihasmassasi painoharjoittelulla!

maalis 7, 2017 | Naisten treeni | 0 Kommenttia

Haluaisin kiinteytyä, mutta en kuitenkaan kasvattaa hirveästi lihasta, onko tämä mahdollista? Voinko kiinteytyä pelkkää ruokavaliota muuttamalla? Nämä ovat kysymyksiä, joita kuulee monelta painonpudottajalta tai ikilaihduttajalta. Tämä artikkeli käsittelee kehon muokkaamisen perusperiaatteita.

Laihduttajat sekä kiinteyttäjät tavoittelevat periaatteessa samaa asiaa – itselleen mieluisampaa kropan koostumusta sekä kehon rasvamäärän vähentymistä. Rasvan saa käytännössä palamaan pelkästään vaikka ruokamäärää vähentämällä sohvalla makaamalla, kunhan energiansaanti on vähäisempää kuin sen kulutus. Tälläinen laihdutustyyli kuitenkin syö kehon vähäistäkin lihasmassaa, joka on taas kiinteän kehon kannalta oleellista.

Haluaisin kiinteytyä, mutta en kasvattaa lihaksia…

 

…lause jonka kuulee uskomattoman usein kiinteytymisestä haaveilevien suusta. Ensinnäkin, nainen ei voi tahtomattaan kasvattaa itselleen järkälemäisiä lihaksia, eikä etenkään silloin, jos enregiansaanti on energiankulutusta alhaisempi eli dietatessa. Lihaskuntoharjoittelu olisi erittäin suositeltavaa ihan jokaiselle painonpudottaja/laihduttaja/kiinteyttäjälle, sillä lihaskuntotreeni ja painoharjoittelu lisäävät aineenvaihduntaa koko vartalossa sekä lisäävät energiankulutusta lihasmassan kasvaessa.

Ja vaikka lihasmassaa on hyvin epätodennäköistä saada miinuskaloreilla kasvamaan, sen voi saada säilymään.

”Tätä voisi havainnollistaa kahta ilmapalloa ajattelemalla: yhden ilmapallon sisällä on toinen ilmapallo, tämä ihminen ei harrasta lihaskuntoharjoittelua, joten samalla kun rasva palaa ympäriltä eli päällä oleva ilmapallo rupeaa päästämään ilmaa sisältään, myös lihasmassan määrä pienenee (sisälläkin oleva ilmapallo päästää ilmaa sisältään).

Toisen ilmapallon sisällä muovinen pallo, ja tämä ihminen harrastaa lihaskuntoharjoittelua. Samalla kun iso ilmapallo päästää ilmaa (eli rasva palaa lihasmassan ympäriltä), sisällä oleva muovipallo pysyy kiinteänä, sillä tämä kiinteyttäjä tekee aktiivisesti lihaskuntoharjoittelua, jolloin lihasmassan määrä säilyy.”

Laihdutusmielessä pelkkä aerobisen lisääminen, ja energiamäärän vähentäminen syö mieltä, sekä vaivalla hankittua tai vähäistä lihasmassaa. Kannattaa siis unohtaa pelkät cardiolaitteet ja monipuolistaa liikuntaa painoharjoittelulla sekä monipuolisella aerobisella treenillä. Lihaskasvu & Rasvanpoltto kirjan kirjoittajan Timo Haikaraisen sanoja lainaten: ”Parhaiten rasvaa polttaa monipuolinen treenikokonaisuus, josta palaudut ja joka kehittää voimaa, kestävyyttä, sekä lihaksia.”

Kirjoittaja: Annina Vainio, Tikiksen sisällöntuottaja sekä kuntosalivalmentaja.


Haluatko oppia treenaamaan tehokkaasti? Hanki Tikiksen suosituin nettivalmennus 6 kuukauden treeniohjelma, joka sisältää säännöllisesti päivittyvän, nousujohteisen treeniohjelman. Hyppää TÄSTÄ mukaan!

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: