Bodypumpin plussat ja miinukset

60 minuuttia, toistoja yhteensä jopa yli 700. Kuulostaa rankalta, ja sitä se on. Pumppitunnilla käydään läpi kyykyt, penkkipunnerrus, selkä, ojentajat, hauis, askelkyykyt, olkapäät ja vatsalihakset. Toistoja per lihas tulee keskimäärin 70-100 kappaletta. Liikkeet suoritetaan vaihtelevassa temmossa musiikin tahtiin. Välineinä käytetään levytankoja ja käsipainoja.

Bodypump on LesMillsin lisenssitunti, joka sai alkunsa Uudessa-Seelannissa vuonna 1991. Kehittäjä Philip Millsin tarkoituksena oli kehittää ryhmäliikuntatunti, joka innostaisi myös miehiä. Konseptista tuli heti maailmanlaajuinen menestys. Lue bodypumpin plussat ja miinukset:

Bodypumpin Plussat:

  • opit tavallisimmat salilla käytetyt liikkeet kuten penkkipunnerruksen, maastavedon ja erilaisia liikkeitä yläkropalle
  • musiikissa on selkeä ja yksinkertainen tempo, ei tarvitse opetella mutkikkaita koreografioita
  • lihaskestävyys ja lihaserottuvuus kasvavat
  • haastetta on helppo lisätä kasvattamalla painojen määrää
  • käyt tunnissa läpi jokaisen lihasryhmän

Bodypumpin Miinukset:

  • ei merkittävästi kasvata lihasta, koska painot eivät ole suuria
  • kaikki liikkeet eivät välttämättä sovi selkä- tai polvivammaisille (esimerkiksi kyykyt ja maastavedot)
  • biisit ovat aina samoja kolmen kuukauden ajan, jolloin niihin ehtii kyllästyä
  • tahti on kova, sarjojen välillä ei ole pahemmin aikaa palautua
  • ohjaaja ei välttämättä ehdi puuttua väärään tekniikkaan, koska osallistujia on paljon

Ohjelma vaihtuu kolmen kuukauden välein. Treeni vedetään läpi nopeassa temmossa ilman pitkiä palautuksia. Suuren toistomäärän vuoksi painoja ei voi ainakaan alussa ladata tankoon mielin määrin. Tarkoituksena on jaksaa tehdä sarja loppuun asti. Bodypump kehittää etenkin lihaskestävyyttä ja polttaa kaloreita. 70-kiloinen henkilö voi kuluttaa jopa 500 kaloria tunnin aikana. Pumppi harvemmin kasvattaa lihaksen kokoa huomattavasti, sillä pienemmät painot ja pitkät sarjat eivät ole kasvamisessa olennaisia. Suurin osa kuntosaleista tarjoaa pumppitunteja ryhmäliikuntakalenterissaan. Varoitus: siihen jää koukkuun.

 

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: