Tavoitteet ovat tapa pysyä motivoituneena, pyrkiä parempiin tuloksiin ja saada onnistumisen tunteita. Ilman niitä tekeminen muuttuu hyvin helposti päämäärättömäksi paikalleen junnaamiseksi. Epärealistinen tavoite on taas loppupeleistä kaikkea muuta, kuin motivoiva. On erittäin tärkeää muistaa, että tavoitteen asettaminen on taito itsessään ja siitäkin pitää tehdä treenin lailla itselleen sopivaa. Keskustellaanpa siis hieman siitä, kuinka tavoitteen määrittäminen on parasta tehdä.

Ensiksi, tiedosta kaavasi

 

Liikuntaan liittyen meille on tapana muodostua maneereita, tottumuksia ja oletuksia itsestämme. Huomaamatta ajan kuluessa samat kaavat toistuvat ja toistuvat eli siirrytään juurikin siihen tilaan, jossa ei liikuta eteen eikä taakse. Monella pitkään salilla käyneellä saattaa käydä juuri näin, kun tekemisestä ei löydetäkään enää uutta iloa ja ärsykettä, vaan vuodesta toiseen tehdään samoja asioita. Kaava saattaa olla myös toistuva sykli, jossa aloitat ja lopetat liikunnan ja terveellisen elämän aina uudestaan ja uudestaan.

Omien maneereiden ja käyttäytymisen oikea ja rehellinen tiedostaminen auttavat pääsemään huonoista tavoista eroon. Osaat ainakin varautua ja ennakoida asioita ja parhaimmillaan pystyt vaikuttamaan tapoihisi etukäteen rikkomalla kaavan.

Toiseksi, tunne motivaatiosi

 

Motivaatiosta on kirjoitettu jo loistava artikkeli: Mikä on TÄRKEIN asia, jos haluat kuntoon ja kestävän kehityksen?, jossa puhutaan motivaatiosta ja mielen harjoittamisesta. Tiivistettynä on hyvin tärkeää, että tiedät ne seikat, mitkä sinua motivoi ja mitkä ovat sinulle tärkeitä, jotta pystyt toimimaan niiden perusteella itsesi suhteen oikein. Väärin perustein valitut tavoitteet, jotka eivät toimi sinulle henkilökohtaisesti, tappavat halun tekemiseen ennen pitkään.

Esimerkiksi, jos trainerisi tai kaverisi tuputtaa sinulle parempaa penkkitulosta motivaattoriksi, vaikkei se sinua itseäsi puhuttele pätkääkään, et jaksa tehdä sen tavoitteen eteen töitä. On siis tärkeää, että motivaatio tulee sisältäsi, ei ulkopuolisena painostuksena tai ajatuksesta ”näin pitäisi tehdä”. Omat sisuskalut kertovat parhaiten, mitä kannattaa tavoitella.

Motivaattoreita voivat olla mitkä vain aina terveydestä parisuhteen löytämiseen. Sinä itse päätät.

Kolmanneksi, aseta tavoite tai tavoitteet

 

Kun olet tiedostanut omat kaavasi ja keskustellut itsesi kanssa motivaatiosta, on aika asettaa varsinaiset tavoitteet. Tavoitteen kanssa on tärkeää ottaa huomioon oma lähtötaso, oma kiinnostus liikuntaa kohtaan, mielihalut ja ennen kaikkea, realistisuus. Epärealistiset tavoitteet tuovat turhaa painetta tekemiseen ja edessä on vain itse aiheutettua epäonnistumista. Siksi on niin tärkeää tuntea omat hyvät ja huonot puolet, ettei pyydä itseltään mahdottomuuksia.

On viisasta asettaa sekä lyhyen, että pitkän tähtäimen tavoitteita. Lyhyistä tavoitteista muodostuu jatkuvat onnistumisen fiilikset. Esimerkiksi punnerrustuloksen parantaminen muutamalla toistolla, kyykkymaksimin pieni lisääminen, turvotuksen laskeminen ja uuden treeniliikkeen opettelu ovat lyhyen tähtäimen tavoitteita. Pitkän tähtäimen tavoitteita ovat puolestaan suuret painonpudotukset, monen kilon lihaksen kasvattaminen, muuttaa inho liikuntaa kohtaan hyväksynnäksi tai oppia kokonaan uusi treenilaji.

Tavoitteet ovat siis hyvästä, kun ne ovat laadittu oikein. Epärealistiset tavoitteet puolestaan syövät motivaatiota. Muista aina sinun oma tilanne ja haave, jotta voit löytää itsellesi sopivan maalin ja tiesi viivan ylittämiseen.

Kirjoittaja: Aino Papinniemi, joka on helsinkiläinen personal trainer, journalisti ja taiteilija.


Opi harjoittelemaan tavoitteellisesti ammattilaisen suunnittelemalla harjoitusohjelmalla: 6KK Treeniohjelma 

Lisää kiinnostavia artikkeleita:

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: