Aloittamisen tuska – näin pääset treenaamisessa alkuun

tammi 4, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Jokainen meistä on ollut jossain vaiheessa elämää siinä pisteessä, että olemme vasta-alkajia. Olemme vasta aloittaneet urheilun tai uuden lajin. Ensimmäiset hetket uuden asian parissa ovat aina vaikeimmat. Saatamme kokea olomme epävarmaksi ja jos alku on tarpeesi haastava, saatamme luovuttaa. Mitä pitäisi tehdä, jos itse aloittaminenkin tuottaa jo tuskaa?

Kirjoita treenit kalenteriisi

Kun olet kirjoittanut treenisi ylös, on siitä vaikeampi luistaa. Olet varannut päivästäsi juuri sen hetken treenillesi, joten käytä tilaisuus hyödyksi ja lähde vaikka salille.

Lue myös: Näin jaksat lähteä treeneihin suoraan töistä

Treenaa kaverin kanssa

Monet tykkäävät treenata mieluummin kaverin kanssa kuin yksin. Jos on sopinut menevänsä ystävän kanssa lenkille keskiviikkona kello 18, on sovittua treeniä vaikeampi perua. Kaverin kanssa treenaamisessa on myös se hyvä puoli, että voitte vaihtaa kuulumisia treenaamisen ohella.

Pysy mukavuusalueellasi

Jos vasta aloittelet treenaamista, ei kannata heti poistua mukavuusalueelta. Jos aloitat välittömästi treeneillä, jotka ovat liian raskaita, eikä sinulla ole hyvä ole treenin jälkeen, lopetat treenaamisen todennäköisesti ennen kuin edes pääset alkuun.

Lue myös: Miten löytää oma laji?

Aloita tarpeeksi rauhallisesti

Ei ole mitään järkeä alkaa treenaamaan seitsemän kertaa viikossa, jos treenaaminen ei ole koskaan tai pitkiin aikoihin kuulunut viikko-ohjelmaasi. Kaksi tai kolme kertaa rentoa liikuntaa viikossa riittää oikein hyvin aluksi. Sitten vasta, kun on todenteolla löytänyt treenaamisen ilon, kannattaa treenikertoja lisätä.

Tässä vielä Parhaat salivinkit aloittelijalle

Älä vertaa itseäsi muihin

On aivan turhaa verrata itseään muihin, jotka ovat saattaneet harrastaa liikuntaa säännöllisesti monien vuosien ajan. Hekin ovat joskus olleet aloittelijoita. Se on jo paljon, että alat urheilemaan. Vertaa itseäsi vain omiin aikaisempiin suorituksiisi.

-Katja

 P.S. Forever-kuntoklubeilla voit treenata nyt 3 pv ajan veloituksetta. Lunasta kokeilupassi täältä.

Myös Koko kropan treenihaaste auttaa sinut hyvin alkuun. Klikkaa itsesi haasteeseen ja aloita treenit vaikka heti! 🙂

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: