7 harjoitusta, joilla pääset eroon selkäkivuista

loka 5, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Selkäkipu ei ole leikin asia. Riippumatta siitä, onko aivan sohvaperuna vai hyvinkin aktiivinen, selän ongelmat ovat yleisiä. Tässä muutamia yksinkertaisia, mutta hyvin tehokkaita harjoituksia, joilla voit päästä eroon selän kivuista.

Harjoitus 1

 

Makaa lattialla koukkuselinmakuulla jalkapohjat lattiassa, polvet koukistettuina. Venytä vasenta jalkaa päätä kohti. Tartu molemmilla käsilla polvitaipeesta ja vedä kohti vartaloa. Pidä venytys 30 sekunnin ajan. Toista tämä harjoitus kaksi kertaa kummallekin puolelle.

Harjoitus 2

 

Makaa lattialla edelleen koukkuselinmakuulla. Ota kiinni koukistetun vasemman polven päältä ja vedä jalka kohti vartaloa. Pidä asento 20 sekuntia ja toista harjoitus kahdesti kummallekin jalalle.

Harjoitus 3

 

Makaa lattialla selälläsi. Venytä oikea käsi vartalon sivulle. Pidä vasen jalka suorana ja kierrä oikea jalka koukistettuna vasemman jalan yli. Voit painaa polvesta vasemmalla kädelläsi. Pidä asento 20 sekuntia ja tee harjoitus kaksi kertaa kummallekin puolelle.

Harjoitus 4

 

Makaa selälläsi lattialla ja taivuta vasen jalka niin, että nilkka tulee oikean polven päälle ja vasemman jalan polvi osoittaa sivulle. Nosta oikea jalka irti maasta ja vedä sitä kevyesti otsaasi kohti. Pidä venytys 30 sekuntia, vaihda jalat toisinpäin ja toista venytys toiselle puolelle.

Harjoitus 5

 

Asetu lattialla niin, että oikea jalka on taaempana polvi maassa ja vasen jalka edessä koukistettuna. Venytys tuntuu taaempana olevan jalan etureidessä ja lonkankoukistajassa. Pidä asento 30 sekunnin ajan ja toista toiselle puolelle.

Harjoitus 6

 

Makaa lattialla oikealla kyljelläsi. Taivuta päällimmäistä jalkaa polvesta ja nappaa vasemmalla kädellä nilkasta kiinni. Avusta vasemman jalan etureidessä tuntuvaa venytystä kevyesti painamalla jalkaa nilkasta kohti pakaraa. Pidä huoli, ettei selän asento väänny tarpeettoman paljoa. Pidä venytys 30 sekuntia, käänny vasemmalle kyljellesi ja toista venytys toiselle puolelle.

Harjoitus 7

 

Seiso käsivarrenmitan päässä pöydästä. Taivuta ylävartaloa eteen päin ja jousta kevyesti polvista kunnes kämmenet yltävät edessäsi olevan pöydän reunalle. Käsien pitää olla venytettynä ja pää selkärangan jatkona käsien välissä. Pidä asento 10 sekuntia. Nouse sitten seisomaan suoraksi ja taivuta vartaloa vuorotellen kummallekin sivulle.

Näitä helppoja harjoituksia säännöllisesti tekemällä selkä voi paremmin!

Lähde: brightside.me


Haluatko oppia lisää selän terveydestä ja parantaa ryhtiäsi? SELKÄ KUNTOON -valmennus antaa sinulle työkalut, joilla pääset eroon selkävaivoista ja jaksat paremmin arjessa! 

tikis_selka_980x400s

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: