5 syytä miksi takareisiä kannattaa treenata

touko 12, 2016 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Hyvin usein takareisien treenaaminen unohdetaan, sillä suhteessa etureisiin tai pakaroihin niiden kehitystä on hankalampi havaita. Sporttinen takafiguuri syntyy kuitenkin piukkojen pakaroiden ja vahvojen takareisien yhdistelmästä.

Jos siis haluat näyttää oikeasti hyvältä takaapäin, anna aikaa myös takareisille. Ulkonäön lisäksi takareisien treenaamiseen liittyy myös muita hyötyjä.

1. Kehitä maksimivoimaa

 

Pakaroita korostetaan usein kehon vahvimpana lihasryhmänä ja voimantuoton perustana. Todellisuudessa yhtä tärkeässä osassa ovat takareidet, jotka tekevät töitä aina kun ihminen liikkuu ja tekee suuria fyysisiä ponnisteita. Pakarat ja takareidet muodostavat yhdessä pohjan voimantuotolle ja ovat siten fyysisten kykyjen perusta. Voimatasojen lisäämiseksi tulee siis pakaroiden lisäksi muistaa treenata myös takareisiä.

2. Juoksuaskel tehokkaammaksi

 

Takareisien lihakset ojentavat ja koukistavat jalkoja kävellessä ja juostessa. Tämä yksinkertainen fakta on syy siihen, miksi juoksijat treenaavat takareisiä. Ensinnäkin vahvat takareidet tekevät juoksuaskeleen liikeradasta, ojennuksesta ja koukistuksesta vakaamman. Toiseksi kun takareisissä on voimaa, juoksuaskeleeseen saa enemmän tehoa, jolloin askelpituus kasvaa.

Lue myös: Juoksijan oheisharjoittelu

3. Lisää nopeutta

 

Takareisien vahvistaminen parantaa myös liikkumisnopeutta, josta on etua kaikissa urheilulajeissa. Kun ihminen liikkuu nopeasti, esimerkiksi juoksee kovaa, jalkaterä pyörähtää painopisteen alla laajasti, ja kantapää käy lähellä pakaraa. Tällöin myös takareisi joutuu tekemään enemmän töitä. Takareittä vahvistamalla kyky liikuttaa jalkoja paranee ja samalla nopeusominaisuudet kehittyvät.

Tsekkaa myös video: Paranna Cooper-tulosta! 

4. Vahvemmat polvet

 

Jos takareidet ovat heikot, myös polvivammat ovat todennäköisempiä. Monet polvivammat johtuvat etu- ja takareiden välisestä epäsuhdasta. Hyvin usein takareisi on etureiteen nähden liian heikko, mikä johtaa polven nivelsiteiden altistumiseen vammoille. Vahva takareisi tuo polvelle tukea vastustamalla etureiden polvelle tuomaa painetta, ja ehkäisee näin polvivammojen syntymistä.

5. Parempi liikkuvuus

 

Takareiden lihakset vetäytyvät helposti lyhyiksi ja kireiksi, mistä saattaa aiheutua selkäkipuja tai polvivammoja. Kireät takareiden lihakset myös vaikeuttavat kävelemistä ja juoksemista, sekä altistavat revähtymille. Näin ollen takareisiä tulee huoltaa treenin jälkeen rullailun, venyttelyn tai hieronnan avulla. Kun panostaa takareisien huoltoon ja liikkuvuuden lisäämiseen, vammoja ei pääse syntymään ja liikuntasuorituksesta saa enemmän irti.

– Tuuli

Katso Tikiksen treenivideot: 

Lisää räjähtävyyttä

Polta rasvaa ja kasvata lihasta 

Selkä kuntoon

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: