Hyvin usein takareisien treenaaminen unohdetaan, sillä suhteessa etureisiin tai pakaroihin niiden kehitystä on hankalampi havaita. Sporttinen takafiguuri syntyy kuitenkin piukkojen pakaroiden ja vahvojen takareisien yhdistelmästä.

Jos siis haluat näyttää oikeasti hyvältä takaapäin, anna aikaa myös takareisille. Ulkonäön lisäksi takareisien treenaamiseen liittyy myös muita hyötyjä.

1. Kehitä maksimivoimaa

 

Pakaroita korostetaan usein kehon vahvimpana lihasryhmänä ja voimantuoton perustana. Todellisuudessa yhtä tärkeässä osassa ovat takareidet, jotka tekevät töitä aina kun ihminen liikkuu ja tekee suuria fyysisiä ponnisteita. Pakarat ja takareidet muodostavat yhdessä pohjan voimantuotolle ja ovat siten fyysisten kykyjen perusta. Voimatasojen lisäämiseksi tulee siis pakaroiden lisäksi muistaa treenata myös takareisiä.

2. Juoksuaskel tehokkaammaksi

 

Takareisien lihakset ojentavat ja koukistavat jalkoja kävellessä ja juostessa. Tämä yksinkertainen fakta on syy siihen, miksi juoksijat treenaavat takareisiä. Ensinnäkin vahvat takareidet tekevät juoksuaskeleen liikeradasta, ojennuksesta ja koukistuksesta vakaamman. Toiseksi kun takareisissä on voimaa, juoksuaskeleeseen saa enemmän tehoa, jolloin askelpituus kasvaa.

Lue myös: Juoksijan oheisharjoittelu

3. Lisää nopeutta

 

Takareisien vahvistaminen parantaa myös liikkumisnopeutta, josta on etua kaikissa urheilulajeissa. Kun ihminen liikkuu nopeasti, esimerkiksi juoksee kovaa, jalkaterä pyörähtää painopisteen alla laajasti, ja kantapää käy lähellä pakaraa. Tällöin myös takareisi joutuu tekemään enemmän töitä. Takareittä vahvistamalla kyky liikuttaa jalkoja paranee ja samalla nopeusominaisuudet kehittyvät.

Tsekkaa myös video: Paranna Cooper-tulosta! 

4. Vahvemmat polvet

 

Jos takareidet ovat heikot, myös polvivammat ovat todennäköisempiä. Monet polvivammat johtuvat etu- ja takareiden välisestä epäsuhdasta. Hyvin usein takareisi on etureiteen nähden liian heikko, mikä johtaa polven nivelsiteiden altistumiseen vammoille. Vahva takareisi tuo polvelle tukea vastustamalla etureiden polvelle tuomaa painetta, ja ehkäisee näin polvivammojen syntymistä.

5. Parempi liikkuvuus

 

Takareiden lihakset vetäytyvät helposti lyhyiksi ja kireiksi, mistä saattaa aiheutua selkäkipuja tai polvivammoja. Kireät takareiden lihakset myös vaikeuttavat kävelemistä ja juoksemista, sekä altistavat revähtymille. Näin ollen takareisiä tulee huoltaa treenin jälkeen rullailun, venyttelyn tai hieronnan avulla. Kun panostaa takareisien huoltoon ja liikkuvuuden lisäämiseen, vammoja ei pääse syntymään ja liikuntasuorituksesta saa enemmän irti.

– Tuuli

Katso Tikiksen treenivideot: 

Lisää räjähtävyyttä

Polta rasvaa ja kasvata lihasta 

Selkä kuntoon

 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: