5 neuvoa, miten suunnittelet tehokkaan treeniviikon

marras 27, 2015 | Miesten treeni, Naisten treeni | 0 Kommenttia

Haluaisitko osata suunnitella tehokkaan treeniviikon? Useat meistä haluaisivat ehtiä treenaamaan paljon enemmän kuin mihin tällä hetkellä tuntuu olevan aikaa. Onko kaikki oikeasti vain kiinni siitä, että meillä ei aikaa treenaamiselle vai keksimmekö tekosyitä? Alla olevat viisi neuvoa auttavat sinua suunnittelemaan itsellesi tehokkaan treeniviikon.

1. Mieti mitä haluat treenata

 

Et voi joka viikko keretä käymään joogassa, juosta puoli maratonia, uida 10 kilometriä ja tehdä vielä pari salitreeniä. Joka viikoksi kannattaa valita vain sellainen määrä treenejä ja lajeja, että kerkeää hyvin palautumaan treenien välissä. Näin vältytään turhilta rasitusvammoilta.

Lue myös: Salil eka salil vika – vai mikä on sopiva treenimäärä?

2. Suunnittele ruokailusi

 

Jos ei muista suunnitella, mitä ja milloin syö, ei saa kaikkea tehoa treenaamisesta. Ilman kunnollista syömistä ei saavuta treenaamisesta maksimaalista hyötyä. Ruokarytmi kannattaakin rakentaa niin, että se palvelee parhaiten juuri sinun tarpeitasi ja treenirytmiäsi.

Lue myös: Kuinka usein kannattaa syödä – asiaa ateriarytmistä

3. Aikatauluta päiväsi/viikkosi

 

Kirjoita itsellesi ylös milloin aiot tehdä minkäkin treenin. Kun olet merkannut valmiiksi esimerkiksi, että sinulla on klo 17 salitreeni, on treenistä yleensä vaikeampi luistaa. Aikatauluttaminen myös helpottaa sitä, että näet todellisuudessa kuinka paljon sinulla on päivittäin tai viikoittain aikaa treenaamiseen muun elämän ohella.

Lue myös: Näin jaksat lähteä treeneihin suoraan töistä

4. Ole valmis tekemään uhrauksia

 

Jos oikeasti haluat ehtiä treenaamaan, ”minulla ei ole aikaa” -väite vain ja ainoastaan tekosyy. Sinun pitää olla valmis ehkä uhraamaan joitakin asioita treenaamisen takia. Mutta se ei tarkoita sitä, ettetkö voisi sitä uhraamaasi asiaa enää ikinä tehdä. Otetaan esimerkiksi television katselu. Jos jätät lempisarjasi uusimman jakson katsomatta treenien takia, voit sen katsoa myöhemmin kun sinulla on vapaa-aikaa.

5. Anna itsellesi armoa

 

Treeniviikosta katoaa tehokkuus välittömästi kun alat stressaamaan siitä milloin ehdit treenaamaan tai urheilet kipeänä. Jos on todella väsynyt olo ja ”aivot narikassa” -fiilis, ei kannata lähteä salille tai lenkille. Jokainen treeni on tehokkaampi jos sen tekee ajatuksella. Yksi väliin jäänyt treenikerta ei pilaa koko kuntoasi!

– Katja

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: