Pitäisi aloittaa jokin harrastus tai pitäisi alkaa liikkumaan säännöllisesti, mutta motivaatio on kateissa. Kuulostaako tutulta? Vapaudu pakosta liikkua ja aloita nauttimaan liikunnan tuomasta hyvästä olosta. Näillä vinkeillä voit löytää iloa treenaamiseen, kannattaa kokeilla:

1. Treenaa yhdessä kaverin tai puolison kanssa

 

Jos tuntuu vaikealta lähteä treenaamaan yksin, sovi treenitreffit kaverin tai puolison kanssa. Vaihtakaa kahvihetki treenihetkeen yhdessä. Lähtekää yhdessä lenkille, jolloin voitte samalla vaihtaa päivän kuulumiset. Menkää yhdessä salille, jolloin kaveri voi opastaa sinua laitteiden käytössä. Yhdessä tekeminen on hauskempaa ja ei tule lipsuttua treeneistä, kun on asiasta on sovittu toisen kanssa.

2. Kokeile uusia lajeja

 

Mitä lajia olet aina halunnut kokeilla? Jätä tekosyyt nurkkaan miksi et muka voi, ja kokeile lajia! Jos laji ei nappaa, kokeile jotain muuta, oma laji löytyy ennen pitkää 🙂 Ilmoittaudu alkeisryhmään, jossa kaikki on samantasoisia, eikä tarvitse pelätä ettei osaa. Jokainen on joskus aloittanut nollasta.

3. Osta uusia urheiluvaatteita

 

Uudet treenivaatteet tai kengät motivoivat aina. Satsaa itseesi ja hemmottele itseäsi tyylikkäillä treenivaatteilla, joissa on mukava lenkkeillä tai ahertaa salilla. Mieli piristyy kummasti, kun saa treenata uusissa vaatteissa. Aseta itsellesi välitavoitteita ja niihin päästyäsi palkitse itsesi treeniavarusteilla – ei herkuilla 😉

4. Ilmoittaudu urheilutapahtumaan

 

Haluaisitko osallistua urheilutapahtumaan, mutta luulet ettei kuntosi riitä? Luulot pois ja ilmoittautumaan! Jos mielessä kutkuttaa kesän juoksutapahtumat, oikea aika aloittaa treenaaminen on nyt. Kun sinulla on selkeä tavoite, ei treeneistä tule lipsuttua. Ja mikä parasta, kun jaksat treenata esimerkiksi juoksutapahtumaan, huomaat kevään aikana kuinka kunto ja kestävyys parantuvat. Pääpalkinto on itse tapahtuma, jossa fiilis on korkealla muiden osallistujien ja katsojien ansioista, jotka tsemppaavat toinen toisiaan.

5. Hanki sykemittari tai treenisovellus puhelimeen

 

Treenin jälkeinen hyvä olo on paras mittari, mutta sykemittarin tai treenisovelluksen avulla kehitystä voi seurata helposti ja se motivoi. Voit seurata esimerkiksi sykkeitä, kalorinkulutusta ja palautusaikoja. Nykyään sykemittareista näkee mm. juostun lenkin pituuden ja keskivauhdin. Kehitystä on mukava seurata ja merkitä jokainen suoritus talteen. 

6. Tee soittolista

 

Mikäs sen parempi motivaattori kun lempibiisin tahdissa juostu lenkki. Mukaansatempaava musiikki saa adrenaliinit korkealle ja painot nousevat salilla 😉

Tikiksen laatimat soittolistat näet täältä!

7. Palkkaa Personal trainer

 

Oma valmentaja on paras satsaus hyvinvointiin. Personal trainer tekee juuri sinulle tarkoitetun kunto-ohjelman ja tsemppaa sinua vaikeina hetkinä. Tuloksia tulee varmasti!

Lue lisää aiheesta: Pitäisikö palkata personal trainer

8. Huomaa kehitys ja hyvän olon tunne

 

Kun jaksat ahertaa salilla tai lenkillä, kehitystä tapahtuu kuin itsestään. Alkuun kehitys voi olla hyvinkin nopeaa ja se jos mikä motivoi. Treenistä saatava hyvä olo on paras motivaattori. Peilikuvakin saattaa muuttua uuden upean ulkomuodon ansiosta 😉

9. Vaikuta terveyteesi

 

Terveys on jokaiselle tärkeää ja liikunta ennaltaehkäisee monia sairauksia ja toimii hoitokeinoina niille. Miksi et siis liikkuisi oman hyvinvointisi eteen? Ylipaino altistaa esimerkiksi tyypin 2 diabetekselle tai sydän-ja verisuonitauteihin. Lihaskuntoharjoittelu ylläpitää toimintakykyä ja lihaksia vanhetessakin. Jokaisen tulisi siis harjoittaa lihaskuntoa vähintään 2 kertaa viikossa, jotta se olisi terveydelle hyödyllistä. Oikea aika aloittaa omasta terveydestä huolehtiminen on juuri nyt.

10. Tapaa uusia ihmisiä

 

Urheilu voi olla myös sosiaalinen tapahtuma. Salilla tai ryhmäliikuntatunneilla tapaa helposti uusia samanhenkisiä ihmisiä ja kuulumisia on mukava jutella uusien tyyppien kanssa. He auttavat myös salilla laitteiden kanssa, jos saliharjoittelu on vielä uutta. Älä kuitenkaan uppoudu liikaa juttusille, ettei treeni jää toissijaiseksi 😉

Mieti, mikä Sinua motivoi ja lähde sitä kautta liikkumaan. Liikunnasta ei välttämättä tule heti sitä hyvää oloa, mutta anna muutokselle aikaa, niin kohta huomaat olevasi koukussa!

– Petra


Jos haluat treenata kotona, ilman apuvälineitä, kurkkaa Tikiksen uusi nettivalmennus SELKÄ KUNTOON!

tikis_selka_980x400s

 

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: