Energiaa ja vireyttä tulevan syksyn varalle löytyy pian Suomen metsistä! Luonnon omat supermarjat lakat, tyrnit, karpalot ja puolukat ovat maukkaita ja helposti saatavilla. Kotimaiset marjat ovat tutkitusti terveellistä ravintoa. Luonnonmarjat sisältävät enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita sekä flavonoideja kuin monet hedelmät. Marjat kannattaa syödä mahdollisimman vähän käsiteltyinä, jotteivät ravintoaineet tuhoudu.

Marjojen terveysvaikutukset kohdistuvat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön sekä kakkostyypin diabeteksen riskitekijöihin, mutta eräät marjoissa olevat yhdisteet estävät esimerkiksi myös haitallisten suolistobakteerien kasvua, vaikuttavat aivojen, silmien ja ihon terveyteen ja muun muassa karpalolla on virtsatietulehduksilta suojaava vaikutus.

Marjat sisältävät vain vähän energiaa, sillä suurin osa niiden koostumuksesta on vettä. Marjojen siemenöljyt ovat koostumukseltaan hyvälaatuista, tyydyttymättömiä rasvahappoja sisältävää rasvaa. Tyrnimarjan siemenet ja marjaliha sisältävät poikkeuksellisen paljon öljyä.

Tyrni on luonnon oma moniviitamiinivalmiste ja sen raikkaanmakuiset, oranssinkeltaiset marjat sisältävät runsaasti C–ja E-vitamiineja. Tyrnin terveysvaikutukset johtuvat useiden terveyttä edistävien yhdisteiden, kuten rasvahappojen, kasvisteroleiden, C- ja E-vitamiinien sekä karotenoidien yhteisvaikutuksesta.

tyrni

Puolukan maussa on potkua! Luonnostaan hyvin säilyvä puolukka sisältää paljon ravitsemuksellisesti tärkeitä mangaania, ravintokuitua ja E-vitamiinia.

puolukka

Terveysmarjana tunnettu karpalo on hapokas mutta raikas marja, jolla on voimakas aromi. Karpalo on myös hyvä luontainen ravintokuidun ja C-vitamiinin lähde.

karpalo

Lakka on taas yksi Suomen arvokkaimmista luonnonmarjoista, jonka marja on keltainen, mehukas, maukas ja tuoksuva. Lakka sisältää paljon ravintokuitua, ja sen A-, E- ja C-vitamiinipitoisuudet ovat korkeita. Lakan A-vitamiinipitoisuus onkin moninkertainen verrattuna muihin marjoihin.

mustikka lakka

Mustikka sisältää roppakaupalla C- ja E- sekä B-ryhmän -vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja. Mustikka hellii vatsaa ja vaikuttaa silmien toimintaan.

Sen lisäksi että vadelma on herkullinen, tekee se myös elimistölle hyvää. Siinä on paljon ravintokuitua ja antioksidantteja. Korkea C-vitamiinipitoisuus buustaa immuniteettia ja ja kuitu edistää ruuansulatusta.

vadelma

Luonnonmarjat ovat erinomaisia C-vitamiinin lähteitä. Tyrnimarja ja lakka ovat C-vitamiinipitoisimpia marjojamme. Ne sisältävät luonnonmarjoista eniten rasvaliukoista E-vitamiinia. Voit siis jopa harkita luopumista purkkivitamiineista.

Ota tavaksi maustaa aterioitasi marjoilla, sillä ne tasaavat verensokerin vaihtelua ja insuliinin pitoisuuksia aterioiden jälkeen. Silloin verensokerin vaihtelun aiheuttamat vireystilan muutokset tasoittuvat ja kylläisyyden tunne kestää pidempään. Lisää marjoja puuroon, jogurttiin, rahkaan, surauta tehosekoittimessa supersmoothie tai leivo marjapiirakka. Marjoille on taatusti monipuolista käyttöä!

Syöthän sinä jo näitä luonnon omia ravinnepommeja?

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: