Viherjauheet – mitä hyötyä niistä on?

kesä 25, 2016 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Markkinoilta löytyy erilaisia viherjauheita, jotka useimmiten valmistetaan erilaisista meri- tai makean veden levistä, mutta myös erilaisia oraita käytetään paljon. Käyttötarkoitus kaikissa on sama: jauheiden avulla saat helposti lisättyä ruokavaliosi ravintoainetiheyttä. Viherjauheet sisältävät siis valtavia määriä ravintoaineita suhteessa energian määrään.

Tummanvihreät kasvikset ovat vihanneksista ravinnerikkaimpia ja siksi on hyvä tapa syödä niitä päivittäin jossakin muodossa. Viherjauheilla voit helpottaa urakkaasi, koska niissä lehtivihreä on kuivattu ja saatu näin ollen erittäin tiiviiseen muotoon. Jos kasviksia ei ole jokaisella aterialla saatavilla, voit korvata osan päivän kasvisannoksista viherjauheella. Viherjauhe on helppo tapa lisätä antioksidanttien, vitamiinien ja mineraalien saantia. Yhdessä teelusikallisessa viherjauhetta voi olla antioksidantteja yhtä paljon kuin isossa annoksessa tuoreita vihanneksia. Tämän lisäksi jauheista saatavat laadukkaat proteiinit toimivat solujen rakennusaineena.

Vihreistä kasviksista ja levistä saatava lehtivihreä eli klorofylli on elimistölle erinomainen puhdistus- ja rakennusaine. Lehtivihreä sitoo itseensä ympäristömyrkkyjä ja auttaa niitä kulkeutumaan pois elimistöstä. Esimerkiksi raskasmetalleja kulkeutuu kehoomme syödyn ruoan, ilmansaasteiden ja kosmetiikan mukana ja viherjauheiden ansiosta voimme auttaa kehoamme puhdistumaan näistä myrkyistä.  Viherjauheiden avulla voidaan myös keventää elimistön happokuormaa, jota lisäävät mm. runsas viljatuotteiden, lihan, sokeroitujen elintarvikkeiden ja kahvin käyttö kuin myös rankka liikunta ja stressi.

Viherjauheen käyttö on helppoa aloittaa sekoittamalla sitä veteen, smoothien tai proteiinijuoman joukkoon. Purista joukkoon hieman sitruunaa tai limeä, joilla saat kivasti tasapainotettua viherjauheen makua. Aloita käyttö varovasti, ja nosta määrää vähitellen totutellen voimakkaaseen makuun. Alla muutama esimerkki kaupoissa myytävistä vihertuotteista:

Chlorella

Chlorella

Chlorella on makean veden levä, joka saa nimensä sen sisältämästä, suuresta määrästä lehtivihreää eli klorofylliä. Sadassa grammassa chlorella-levää on huikeat neljä gramaa lehtivihreää – se on enemmän kuin missään muussa aineksessa koko maapallolla!

Chlorella-jauhe on monipuolinen ravintolisä ja immuniteetin vahvistaja sekä erinomainen energialisä urheilijoille. Chlorella sisältää runsaasti klorofylliä, vitamiineja, proteiinia sekä kivennäisaineita.

CocoVin luomuchlorella-jauhe on luonnonmukaisesti tuotettu, lisäaineeton ja monipuolinen ravintolisä. Se sisältää runsaasti B12-vitamiinia (220 µg/ 100 g) ja rautaa (120 mg/ 100 g), ja sen ominaispainosta 60 % on proteiinia.

Ohranoras

 

ohranorasOhranoras sisältää yhteensä 18 aminohappoa, ja kaikkia kahdeksaa ihmiselle välttämätöntä aminohappoa. Ohranoras puhdistaa elimistöä, ja sen sisältämä kuitu edesauttaa suoliston normaalia toimintaa. Elimistön kudosten toiminnassa tarvitaan myös vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita. Ne toimivat muun muassa tiettyjen aineen-vaihduntatapahtumien kiihdyttäjinä ja mahdollistajina toimivien proteiinien eli entsyymien aktiivisina osina, koentsyymeinä.

CocoVin ohranoras sisältää A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia, foolihappoa, B1-, B2-, B5-, B6- ja C-vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, rautaa, kuparia, fosforia, mangaania ja sinkkiä.

 

 

Nokkosjauhe

 

Nokkosen käyttö ravinto- ja rohtokasvina on ollut Suomessa ja muualla Euroopassa erittäin monipuolista. Nokkosen juuret, versot, lehdet ja siemenet (eri osin) sisältävät klorofylli A:ta ja B:tä, vitamiineja (A, B1, B2, B6, C, E, K1), ubikinonia, eteeristä öljyä, lesitiiniä, rautaa, kalsiumia, kaliumia, piitä, seleeniä, rikkiä, magnesiumia, mangaania, sinkkiä, kromia, ja proteenia. Poltinkarvoissa on asetyylikolinia, histamiinia, serotoniinia, muurahaishappoa, foolihappoa, pantoteenihappoa, biotiinia, koliinia.

CocoVin nokkosjauhetta voi lisätä esimerkiksi muhennoksiin, paistoksiin tai smoothiejuomien joukkoon. Nokkosesta voi keittää myös teetä.

nokkosjauhe

(Artikkeli toteutettu yhteistyössä CocoVin kanssa)

Lue myös: Superfoodit – lyhyt oppimäärä

 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: