(Työ)päivän tärkein ateria – ravitse kehoasi oikein

loka 15, 2015 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Tuntuuko siltä, että aina ei olisi aikaa lounaan syömiseen? Tärkeät työtehtävät ovat kasaantuneet pöydälle ja juot mieluummin kupposen kahvia kuin lähdet lounaalle? Tätä tärkeää ruokahetkeä ei kuitenkaan kannata skipata, koska sillä on paljon terveyshyötyjä. 

Lounashelpotusta voi hakea esimerkiksi hiljattain Suomeen rantautuneesta Foodora-palvelusta, joka tuo ravintolaruoat suoraan työpaikalle. Tarjolla on erilaisia helsinkiläisiä ravintoloita japanilaistyylisistä laadukkaisiin street foodeihin ja moderniin kahviloihin. Ruokia löytyy varmasti jokaiseen makuun.

foodora 2

Terveellinen, oikein koostettu lounas energisoi kehoa ja auttaa jaksamaan iltapäivän tunteina. Lounasaikaan aamupalasta on kulunut jo monta tuntia, joten keho kaipaa uutta polttoainetta. Lounas edesauttaa verensokerin pysymistä tasaisena, mikä puolestaan auttaa säilyttämään keskittymiskyvyn työpäivän tai koulupäivän loppupuoliskolla. Lisäksi lounaan nauttiminen pitää aineenvaihdunnan käynnissä. Kun keho saa ravintoa tasaisesti pitkin päivää, aineenvaihdunta pysyy yllä ja lihakset saavat ravintoa kehittyäkseen. Liian pitkät tauot ruokailujen välissä pysäyttävät aineenvaihdunnan, ja keho alkaa polttamaan ravintonaan lihaksia. Paastoaminen päivän aikana saattaa myös aiheuttaa ahmimista illalla.

Lounaalla kannattaa kinnittää huomiota siihen, että saat proteiinia, hitaita hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja. Näin pysyt virkeänä myös ruokailun jälkeen välttäen lounaan jälkeisen väsymyksen. Hyviä proteiininlähteitä ovat esimerkiksi kananmunat, kana, kala tai pähkinät. Kalasta ja pähkinöistä saa lisäksi hyviä rasvoja. Myös oliiviöljy ja avokado sisältävät hyvälaatuista rasvaa. Hiilihydraateissa olisi hyvä keskittyä ennen kaikkea poistamaan turhat sokerit ruokavaliosta. Kasvikset, vihannekset ja juurekset ovat loistavia hiilihydraatin lähteitä, joita voit syödä hyvillä mielein jokaisella aterialla.

salaatti

Etkö ehdi lähteä lounaalle? Ei hätää, voit tilata lounaan luoksesi. Foodora toimittaa lounasta työpaikalle tai kotiin puolessa tunnissa tilauksesta. Nettipalvelu on erittäin helppo käyttää ja annokset toimitetaan ympäristöystävällisesti fillarilla. Saat nyt Tikiksen seuraajana 5 € alennuksen ruokatilauksestasi (myös ilta-aikaan), kun teet tilauksen Foodoran mobiilisovelluksella (iOS/Android) ja käytät alennuskoodia TIKIS. Lataa sovellus veloituksetta AppStoresta tai Google Playsta. Koodi on voimassa marraskuun loppuun asti.

(Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Foodoran kanssa.) 

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: