Toimiva aineenvaihdunta – 10 vinkkiä!

mennessä | syys 25, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Aineenvaihdunnan eli metabolian nopeuttamiseksi kehitellään koko ajan erilaisia keinoja. Se on biologinen prosessi, jossa keho muokkaa ravintoaineita ja ottaa niistä itselleen energiaa ja rakennusaineita. Keho kuluttaa energiaa, toisin sanoen siis kaloreita, unessakin. Keuhkojen ja sydämen toiminta kuuluu perusaineenvaihduntaan, joka on käynnissä koko ajan. Vuorokautisesta kokonaisenergiankulutuksesta 60-70 prosenttia on perusaineenvaihduntaa. Joillakin ihmisillä on kadehdittavan nopea metabolia – he eivät tunnu lihovan, vaikka söisivät mitä.  Aineenvaihdunta on suurilta osin kiinni geeneistä, hormoneista, iästä ja sukupuolesta, mutta voit vaikuttaa sen toimintaan myös itse. Tikis listasi 10 hyödyllistä vinkkiä:

1. Syö usein

Ruokailun jälkeen anabolinen eli uusia rakenteita muodostava aineenvaihdunnallinen tila valtaa kehon. Kroppa joutuu käsittelemään saadun ravinnon, jolloin kuluu kaloreita. Kannattaa syödä siis tasaisin väliajoin. Tyhjä vatsa viestittää aivoille, että nyt on säästettävä energiaa aina seuraavaan ateriaan asti. Keho pitää kiinni rasvasoluista, koska eihän sitä tiedä, milloin vatsa saa taas ruokaa. Älä unohda varsinkaan aamiaista! Aamupala viestittää aivoille, että nyt on aika tehostaa aineenvaihduntaa yön jälkeen.

2. Harrasta liikuntaa

Liikunta kuluttaa kaloreita itse suorituksen aikana, mutta myös sen jälkeen aineenvaihdunta työskentelee reippaammin jopa tuntien ajan. Mitä rankempi treeni, sitä enemmän keho kuluttaa levossakin.

3. Nuku tarpeeksi

Liian vähäinen uni sotkee ruokahalua säätelevien hormonien toiminnan. Huonosti nukuttu yö voi alentaa aineenvaihdunnan tehoa jopa 20 prosentilla seuraavana päivänä. Väsynyt ihminen myös syö enemmän.

4. Syö proteiinia

Lihakset polttavat paljon energiaa, ja ne tarvitsevat proteiinia kasvaakseen. Mitä enemmän lihaksia, sitä enemmän kulutat myös lepotilassa. Proteiini auttaa myös pysymään kylläisenä.

5. Seiso mahdollisimman paljon

Nouse seisomaan niin usein kuin mahdollista. Yli neljän tunnin passiivisuus päivässä hidastaa rasvan ja kolesterolin aineenvaihduntaa kontrolloivia entsyymejä.

6. Juo kahvia

Kofeiinin on todistettu kiihdyttävän aineenvaihduntaa hetkellisesti. Samalla myös vireystaso nousee. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kahvia kannattaisi litkiä litratolkulla.

7. Huolehdi vitamiineista

Varsinkin D-vitamiini, kalsium ja rauta ovat oleellinen ainesosa aineenvaihdunnan toiminnan kannalta. Saat vitamiineja syömällä monipuolisesti, mutta varsinkin talvella suomalaisten on hyvä ottaa D-vitamiinilisää purkista.

8. Juo vettä

Nestehukka hidastaa aineenvaihduntaa oleellisesti. Juo siis vettä, vaikka et tuntisikaan janoa. Pidä aina vesipullo mukana.

9. Älä stressaa

Stressi saa kehon tuottamaan kortisolia, joka taas tekee hallaa aineenvaihdunnalle. Kroppa yrittää suojella itseään liialta rasitukselta, jolloin se joutuu hidastamaan elintoimintojaan. Hengähdä ja ota rauhallisesti.

10. Vältä sokeria

Sokeri nostaa kehon insuliinitasoja, mikä taas lähettää viestin aineenvaihdunnalle, että nyt olisi aika siirtyä säästöliekille. Terveellinen ruokavalio pitää kehon parhaiten toiminnassa. Sokerista enemmän täällä.

Kuva: Picjumbo

TIKIKSEN 6 KUUKAUDEN TREENIOHJELMA NAISET

Tikiksen suosituimmasta valmennuksesta on nyt tehty saamamme palautteen perusteella täysin oma versio NAISILLE
– Hanki itsellesi tiukka vatsa, timmit käsivarret ja muhkeat pakarat!

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: