Tiesitkö tämän vesimelonista?

heinä 30, 2014 | Miesten ravinto, Naisten ravinto | 0 Kommenttia

Mikäpä sopisi paremmin kesähelteillä nautittavaksi kuin vesimeloni? Vesimeloni on paitsi virkistävää ja värikästä syötävää, sisältää se myös muun muassa C- ja A-vitamiineja, vatsan toimintaa edistävää kuitua, verenpainetta hillitsevää kaliumia ja tietenkin sitä vettä. Vesimeloni on myös erittäin kevyttä syötävää, sillä sadassa grammassa on alle 40 kaloria. Ylimääräisiä kesäkiloja on siis turha pelätä! Syö sellaisenaan, pilko salaatteihin, blendaa smoothien sekaan, lisää rahkaan – käyttötapoja on monia. Nyt on paras aika nauttia tästä kesäisestä herkusta! Tikis kertoo miksi.

1. Janonsammuttaja

Jopa 95% vesimelonista on vettä. Kuumalla ilmalla nesteen saamiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota, ja vesimelonistahan sitä saa vitamiineilla ja hivenaineilla boostattuna.

2. A:tä, C:tä ja B:tä

Vesimelonista löytyy rasvaliukoista A-vitamiinia sekä vesiliukoisia B6- ja C-vitamiineja. A-vitamiinista hyötyvät silmät sekä immuunipuolustus. B6-vitamiinia eli pyridoksiinia taas tarvitaan muun muassa hermoston normaaliin toimintaan, proteiinisynteesiin ja verisolujen muodostukseen. C-vitamiini eli askorbiinihappo ehkäisee tulehduksia ja piristää. Sadassa grammassa vesimelonia on noin 23 µg A-vitamiinia, 11mg C-vitamiinia ja 0,14 mg B6-vitamiinia. Päivittäiset saantisuositukset ovat:

A:  800-900 mikrog/vrk

B6: 1,2-1,5 mg/vrk

C: 60 mg/vrk

3. Ihmeaine lykopeeni

Lykopeeni on herättänyt tutkijoiden kiinnostuksen muun muassa siksi, että se näyttää ehkäisevän syöpiä ja sydäntauteja. Muista, että lykopeeni tarvitsee rasvaa imeytyäkseen kunnolla, joten hyötyäksesi tästä terveysaineesta, kannattaa vesimelonia syödä vaikkapa jälkkärinä, jolloin ruuasta saatu rasva auttaa lykopeenia toimimaan.

4. Kaliumia

Kalium on tärkeä elimistön makrokivennäisaine, jota tarvitaan muun muassa sydämen ja muiden lihasten sekä hermoston toimintaan. Kalium on natriumin vastavaikuttaja, joten kaliumin saanti tasaa natriumin aiheuttamia epäedullisia vaikutuksia, kuten verenpaineen kohoamista.

5. Kuorineen päivineen

Vesimelonin vihreä paksu kuori estää torjunta-aineita vaikuttamasta mehukkaaseen sisukseen. Kuorikin tosin on syömäkelpoista, ja sen sisältämän sitruliinin kerrotaan muun muassa vähentävän lihaskipuja.

Joko vakuutuit vesimelonin hyödyllisyydestä?

Tikis toivottaa vesimelonin raikastamia hellepäiviä!

P.S. Tässä vielä vinkki kananmuniin liittyen.

Lähde: News health

ARTIKKELIT

Treenaaminen

Treeniosiossa keskitytään nimensä mukaisesti treeneihin – olipa kyseessä sitten rasvanpoltto, parhaat liikkeet pyöreiden pakaroiden kasvatukseen, asiaa suoritustekniikasta tai aerobisen merkityksestä. Motivoidu, opi uutta ja ota parhaat vinkit käyttöön seuraaviin treeneihisi.

ARTIKKELIT

Ravinto & Palautuminen

Ravinto ja palautuminen jaksavat puhuttaa aina. Mitä, miten ja kuinka usein tulisi syödä? Entä puolestaan lepääminen – montako lepopäivää viikossa on tarpeeksi? Tsekkaa täältä kaikki artikkelimme, jotka käsittelevät näitä tärkeitä teemoja.

ARTIKKELIT

Reseptit

Haluatko syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta samalla terveellisesti? Tikiksen supersuositut reseptit ovat terveellisiä ja boostaavat treeniä, mutta hivelevät myös makunystyröitä. Löydä oma suosikkisi muun muassa aamupala-, ja herkkureseptien joukosta! Nam!

ARTIKKELIT

Lifestyle

Treenaaminen ei ole ainoastaan harrastus, se on elämäntapa! Olipa kyseessä sitten “meal prepping”, vinkit parhaisiin treenivaatteisiin tai lahjavinkit treenaavalle, kaikki lifestyle-sisältö löytyy täältä. Varoitus! Jotkut artikkeleistamme saattavat aiheuttaa suupielten kääntymistä ylöspäin.

TIKIKSEN 6 KK TREENIOHJELMA
Tikiksen suosituin verkkovalmennus sopii parhaiten henkilölle, jolla on jo hiukan kokemusta kuntosaliharjoittelusta.

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: