Mikäpä sopisi paremmin kesähelteillä nautittavaksi kuin vesimeloni? Vesimeloni on paitsi virkistävää ja värikästä syötävää, sisältää se myös muun muassa C- ja A-vitamiineja, vatsan toimintaa edistävää kuitua, verenpainetta hillitsevää kaliumia ja tietenkin sitä vettä. Vesimeloni on myös erittäin kevyttä syötävää, sillä sadassa grammassa on alle 40 kaloria. Ylimääräisiä kesäkiloja on siis turha pelätä! Syö sellaisenaan, pilko salaatteihin, blendaa smoothien sekaan, lisää rahkaan – käyttötapoja on monia. Nyt on paras aika nauttia tästä kesäisestä herkusta! Tikis kertoo miksi.

1. Janonsammuttaja

Jopa 95% vesimelonista on vettä. Kuumalla ilmalla nesteen saamiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota, ja vesimelonistahan sitä saa vitamiineilla ja hivenaineilla boostattuna.

2. A:tä, C:tä ja B:tä

Vesimelonista löytyy rasvaliukoista A-vitamiinia sekä vesiliukoisia B6- ja C-vitamiineja. A-vitamiinista hyötyvät silmät sekä immuunipuolustus. B6-vitamiinia eli pyridoksiinia taas tarvitaan muun muassa hermoston normaaliin toimintaan, proteiinisynteesiin ja verisolujen muodostukseen. C-vitamiini eli askorbiinihappo ehkäisee tulehduksia ja piristää. Sadassa grammassa vesimelonia on noin 23 µg A-vitamiinia, 11mg C-vitamiinia ja 0,14 mg B6-vitamiinia. Päivittäiset saantisuositukset ovat:

A:  800-900 mikrog/vrk

B6: 1,2-1,5 mg/vrk

C: 60 mg/vrk

3. Ihmeaine lykopeeni

Lykopeeni on herättänyt tutkijoiden kiinnostuksen muun muassa siksi, että se näyttää ehkäisevän syöpiä ja sydäntauteja. Muista, että lykopeeni tarvitsee rasvaa imeytyäkseen kunnolla, joten hyötyäksesi tästä terveysaineesta, kannattaa vesimelonia syödä vaikkapa jälkkärinä, jolloin ruuasta saatu rasva auttaa lykopeenia toimimaan.

4. Kaliumia

Kalium on tärkeä elimistön makrokivennäisaine, jota tarvitaan muun muassa sydämen ja muiden lihasten sekä hermoston toimintaan. Kalium on natriumin vastavaikuttaja, joten kaliumin saanti tasaa natriumin aiheuttamia epäedullisia vaikutuksia, kuten verenpaineen kohoamista.

5. Kuorineen päivineen

Vesimelonin vihreä paksu kuori estää torjunta-aineita vaikuttamasta mehukkaaseen sisukseen. Kuorikin tosin on syömäkelpoista, ja sen sisältämän sitruliinin kerrotaan muun muassa vähentävän lihaskipuja.

Joko vakuutuit vesimelonin hyödyllisyydestä?

Tikis toivottaa vesimelonin raikastamia hellepäiviä!

P.S. Tässä vielä vinkki kananmuniin liittyen.

Lähde: News health

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: